Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Åskblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Sedell

Aktiv medlem
Jag har funderat på hur man ska kunna fånga blixtar på foto. Problemet är ju att man inte vet när de slår ner. Jag antar att det finns någon typ av självutlösare ellöer liknande som man kan använda?!? Var får man tag på en sådan i så fall?

Vad ska man annars tänka på när man fotar blixtar?

Ordet bulb kommer av gamla tiders blåsa (bulb eng?). Blåsan trycktes ihop för att hålla slutaren öppen. Skruva upp tiden till max, efter 30 sek brukar bulb finnas. Exponeringen pågår så länge du håller avtryckaren nere...enkelt men kräver stativ för att slippa rörelseoskärpa.

Du öppnar bara slutare och stänger när det har blixtrat.

Per

Tänk bara på att om du har jättelång slutartid så kommer det fram varma pixlar. Liknar döda pixlar fast dom brukar vara blåa eller röda. Enkelt att klona bort sen, men det tar tid.

/A\

andreasc89 skrev:
Tänk bara på att om du har jättelång slutartid så kommer det fram varma pixlar. Liknar döda pixlar fast dom brukar vara blåa eller röda. Enkelt att klona bort sen, men det tar tid.
/A\
I D70 (och säkert i andra kameror också)rekommenderas att använda brusreducering vid exponeringstider över 1s. men den totala exponeringen tar dubbelt så längre tid.
Har inte testat det men jag skall.
/Fred

om jag kommer ihåg rätt, så är denna "brusreducering" inget annat än att det tas en till bild med samma tid fast stängd slutare, som sedan subtraheras från första. (Dark Current Correction kallas det också).
Om man bestämmer sig för en viss slutartid, kan man altså bara ta EN mörk bild (t.ex. med objektivlock) med denna tid och efteråt subtrahera den från alla andra man har tagit i datorn. Man sparar på väntetid under bildtagandet och höjer chanserna att få med superblixten :)

thomasmarquart skrev:
om jag kommer ihåg rätt, så är denna "brusreducering" inget annat än att det tas en till bild med samma tid fast stängd slutare, som sedan subtraheras från första. (Dark Current Correction kallas det också).
Om man bestämmer sig för en viss slutartid, kan man altså bara ta EN mörk bild (t.ex. med objektivlock) med denna tid och efteråt subtrahera den från alla andra man har tagit i datorn. Man sparar på väntetid under bildtagandet och höjer chanserna att få med superblixten :)
Men då får man inte ändra zoomen heller. Jag testade metoden med min Coolpix995. Det funkar ibland, men jag tycker att ta bild, sätta på lock, ta bild igen, kombinera bild mm tar längre tid och är besvärligare. Som jag sa, jag skall testa då vet jag bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar