Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Åsikter om min hemsida....

Produkter
(logga in för att koppla)
Fina bilder.. ta bort scrolllisterna i bildfönstret. Fixa pilar för att scrolla bland bilderna istället för en scrolllist.

Annars, enkel design som inte stjäler uppmärksamheten från bilderna.

Skippa gästboken eller åtminstonde spamskydda den med kod. Annars kommer du att få feta problem med spaminlägg i den.

Jeppe skrev:
Fina bilder.. ta bort scrolllisterna i bildfönstret. Fixa pilar för att scrolla bland bilderna istället för en scrolllist.

Annars, enkel design som inte stjäler uppmärksamheten från bilderna.

Skippa gästboken eller åtminstonde spamskydda den med kod. Annars kommer du att få feta problem med spaminlägg i den.

Håller med, scrolllister bort, gästbok bort!

Ta gärna bort "Denna sida är anpassad till en skärmupplösning på minst 1280x1024 bildpunkter."
Det är såå 90-tal och säger mer att: Jag har varit så lat att jag inte orkat fixa en design som funkar i alla upplösningar. =)

Enligt W3 så kör lite över 65% av alla på internet 1024x768 eller lägre år 2007. Inte att bortse från!

Tack!:)
Scrollisten för thumbsen menar ni? Pilar är snyggare men är det inte mer användarvänligt med en scrollist? Det brukar ju vara så segt med pilar.... Bara jag lyckas få scrollisten i samma färg som bakgrunden.

Eveningstar skrev:
Ta gärna bort "Denna sida är anpassad till en skärmupplösning på minst 1280x1024 bildpunkter."
Det är såå 90-tal och säger mer att: Jag har varit så lat att jag inte orkat fixa en design som funkar i alla upplösningar. =)

Enligt W3 så kör lite över 65% av alla på internet 1024x768 eller lägre år 2007. Inte att bortse från!

Okej:) nyttig info från W3...Det skulle behöva åtgärdas, det är bara det att bilderna blir så väldigt små för att den skall passa till en lägre upplösning. Isåfall måste jag tänka över designen.....

Andreas74 skrev:
Tack!:)
Scrollisten för thumbsen menar ni? Pilar är snyggare men är det inte mer användarvänligt med en scrollist? Det brukar ju vara så segt med pilar.... Bara jag lyckas få scrollisten i samma färg som bakgrunden.

Hur prestandan blir beror helt av implementationen. Jag får dock rullist även vertikalt (där bilderna listas på rad alltså) i IE7 och Windows Vista på jobbet. Observera att det är på en skärm som kör 1920*1200.

Ruskigt snygga foton måste jag säga!

Snygg hemsida där bilderna får mycket uppmärksamhet. Dock så blir menyn uppe i överkant lite konstig när jag kollar på sidan med firefox. Menyalternativen lägger sig ovanför bilderna så att det blir lite svårt att se vad det står. När jag öppnar den i explorer så lägger dom sig istället under linjen som jag antar är meningen.

Riktigt fina bilder du har på sidan dessutom.

Jo, du bör ge mer yta åt bilderna. Med min laptop-skärm så måste jag scrolla då jag klickar på varje bild, det är rätt så jobbigt. Dina bilder var dock jäkligt fina så jag fortsatte även fast det var ganska besvärligt :). Hade det t.ex. varit en sida med inte lika intressanta bilder hade jag stängt ner sidan.
Du kanske kan ge mer yta genom att flytta raden där ni har bilder till höger eller vänster om bilderna. Min upplösning är 1280x800 f.ö.

Annars en mycket bra sida!

Tack för kritiken. Roligt att ni tycker om bilderna :)
Jag har nu helt lagt om designen så att den skall passa även till lägre upplösningar. Bättre eller sämre? snyggare/fulare? men nu slipper väl många allt scrollande. Kunskapen i hemsidebyggande sätter ju sina begränsningar...
Kod till gästboken är ditlagd och jag får öppna plånboken och betala för gästboken så slipper man reklamen, har fått lite kritik när man ger reklam för sexiga underkläder helt plötsligt:).
Åsikter om nuvarande utformning tas tacksamt emot :)
/Andreas

Sidan är snygg och fungerar väl tycker jag, men jag har en del synpunkter.

Till att börja med kan du testa sidan (alla HTML-filer) med verktyget på http://validator.w3.org/
så får du veta om du gjort några misstag med koden. Att få filerna godkända (dvs formellt felfria) är ett bra första steg till att siten fungerar väl i alla browsers.

Sedan vill jag påpeka lite när det gäller ramar, vilka du använder. Jag kan hålla med om att de underlättar uppdelandet av sidan i flera delar, som fungerar var för sig. Men det blir ganska svårt att skicka en länk till någon, så att de kan se precis den bild jag vill de ska se. Det blir lätt "Klicka på portfolio, sedan aktiviteter, och sedan den tolfte bilden nerifrån." Det blir enklare för användaren om hela sidan är en HTML-fil. Det betyder iofs att du måste lägga lite arbete på det.

Om du väljer att omvandla siten till en utan ramar kan visandet av tumnaglar bli omständigt (och deras koppling till bilden i full storlek), men det går att lösa med Javascript. Om du vill göra bildbytet på ett smidigt sätt kan du undersöka hur jag burit mig åt på http://81.230.217.74/~uffe/laura/index.php?dest=14&lang=sv&cat=1

När du tittar på sidan skall du dessutom slå av JavaScript, så ser du att det dyker upp länkar under tumnaglarna, så även de utan JavaScript kan se alla bilder.

Det blev bättre! Nu sitter jag på min jobbdator så den har en liten större skärm men jag tror detta bör funka på min lilla laptop :)

Sidan är jättebra för att vara din första!

Det går att få till scrollen lite finare, ex. göra den enfärgad. Bör finnas javascript att hämta lite varstans som fixar detta.

Jag gissar att du använder Porta/Simpleviewer för att skapa bildalbumen?

Det gör även jag, men jag använder både Flash och HTML-varianten. Fördelen med Flash-varianten är att bildernas storlek skalas om automatiskt så att de alltid passar i användarens webläsare, oavsett fönstrets storlek.

Se på min hemsida, t.ex. denna:

http://erro.se/traces/Tyska_nordkusten/album/

Användare som har Flash får automatiskt Flash-sidan, de som inte har det får HTML-sidan. Smidigt.

Tack för all nyttig info...
Scrollfärgen har inte lyckats få till ännu men det skall försöka fixas till.
Aha, så flash gör att bilderna skalas ner. Jag undvek flash-varianten för jag vill inte ha en seg hemsida och så gillade jag inte riktigt utformningen av thumbsen och pilarna, men det kanske går att justera något. Tål att funderas på. Fast problemet med för stora bilder skulle ju kvarstå hos användare som inte har flash.
Att göra om hela sidan till en HTML-fil är nog för avancerat för mig i detta läge, får kanske anlita någon professionell lite längre fram....

Mycket stilrent och snyggt för att vara en "förstasida".
Många brukar nästan vilja dölja sina bilder med bildspel, jobbiga flash-animeringar, eller något annat som gör att man gärna lämnar sidan efter 10 sekunder. Kul att du kör stilrent och lägger fokus på bilderna istället.

Sökte lite snabbt på scrollbarfärg, och w3schools verkar va nere för tillfället men jag hittade några andra sidor med google, varav alla tyckte att det endast fungerar med IE. Testade själv på några samplesidor som fanns och med IE fick jag färg men ej i FF. Tycker det borde finnas nån bra lösning som funkar i bägge dock, även om det ju ofta kan vara just såhär :(

Hursomhelst har du glömt det allra viktigaste (nästan), nämligen titel på sidan.
Mycket viktigt av många anledningar, så fixa en bra titel.
Bra att börja med sidans namn iallafall, och sen fylla på med något efter.
Typ såhär: "Andreaslundgren.com - Fotograf"

Sebastianr skrev:

Sökte lite snabbt på scrollbarfärg, och w3schools verkar va nere för tillfället men jag hittade några andra sidor med google, varav alla tyckte att det endast fungerar med IE. Testade själv på några samplesidor som fanns och med IE fick jag färg men ej i FF. Tycker det borde finnas nån bra lösning som funkar i bägge dock, även om det ju ofta kan vara just såhär :(

Det är endast IE5.5 och senare versioner som stjöder scroll bar design (Opera stjöder det till viss del). Vill man ändra designen i övriga webläsare får man göra det med java, flash eller dylikt.

Rent allmänt när det gäller färgsättning av sajter och annat så finns Adobe kuler där man själv kan sätta ihop färger som harmonierar väl tillsammans, Alla färger anges dessutom med värdena för HSV, RGB, CMYK, LAB och HEX.
Finns här: http://kuler.adobe.com/#

Först och främst måste jag ge creeds till dina otroliga bilder, helt fantastiskt.

Väldigt viktigt att du sätter en titletag i headen så att det inte står "Namnlöst dokument". Känns amatörmässigt direkt innan man hunnit ladda in sidan, sedan kan du gärna få fixa till länkarna lite i CSSen, det skulle bli finare om du flyttade ner dom 15px så att de låg under strecket. Sedan ta bort underline och göra länkarna lite större så dom utmärks mer.

Annars är det en stilren sida som inte stjäl uppmärksamheten från dina bilder. Behöver du hjälp med något så får du gärna kontakta mig, ställer gärna upp och hjälper dig om du har några problem. Min email står på profilsidan.

MVH, Petter Jönsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar