Visst är det av ett visst intresse. En fras fångade särskilt min uppmärksamhet: "sparar sedan ner bildfilen i Bitmapp. Detta för att rensa bort all exif"
Det finns så klart flera olika sätt att spara en bild utan EXIF, det enklaste är att säga till programmet man använder att inte lägga med EXIF. Men det intressanta här är att EXIF tydligen ska bort.
Jag kan förstå om EXIF måste justeras i geotaggade bilder. Man kanske inte vill att alla ska få koordinaterna till var man bor, och man kanske inte vill tala om precis var fiskgjusen har sitt bo. Men om msn inte har geotaggat är det en överflödig åtgärd. Varför alls komma på idén att ta bort EXIF utöver de tillfällen där det är nödvändigt? Jag antar att kamerorna inte geotaggar. Själv har jag inga problem att komma ihåg var jag tog en bild utan att den har geotag. Utöver geotag är det väl bara copyright-taggen som är intressant i de flesta fall, och den vill man kanske hellre ha kvar. Därför kan man redigera EXIF i en del program, till exempel för att lägga in data om hur man når upphovsmannen och för att ta bort geodata.