Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Att dom där två slingrar sej som två tokstressade metmaskar är ju tydligt. OM nu nån interljuv ägt rum ?
Kan ju vara, som Lasse påpekade, "klipp å klistra" från tidigare uttalanden.
Det som blir intressant framöver är ju när den jättelika ekonomiska råttfällan som "dom" gillrat, slår igen.
Personlig konkurs blir troligen utgången. Att det här kan komma att ta åratal i diverse rättsinstanser, ser jag också som mycket troligt.

ThomaR

Stycket när han berättade om månbilden hade jag nog inte sett förut, men däremot de andra delarna är ju mer eller mindre (inövade?) repetitioner av tidigare intervjuer.

Jag är lite nyfiken på hur mycket hon tycker att enorma pengar är, och hur hon tror att Terje tjänat dessa på hennes bilder.

Kanske inte stora pengar direkt kopplade till den bilden men i förlängningen har ju Terje skapt sig ett rykte med "sina" bilder som gjort att han blivit populär och hur många har t ex gått hans kurser pga att de tycker han är en duktig fotograf som tagit (fel eller rätt ord i sammanhanget) många bra naturbilder. Med detta i åtanke så har han nog hans beteende genererat en hel del extrainkomster även om det kanske inte är enorma pengar.

Jag är mest besviken på att fortfarande inte talar hela sanningen.
Fortfarande ingenting alls om att han har klippt-och-klistrat innan det. Först TV4, nu i Kamera&Bild..........
På något sätt måste allmänheten få nys om 2007-vargen...

Om flashback framhäver 2007-frågan tydligare på bloggen?
Tex inlägg överst på förstasidan:
"Hetaste frågan just nu väntar ännu på svar"
Tex med texten:
T har inte kommenterat [denna vargbild från 2007] (länk), som verkar vara ett klipp&klistra-montage utfört redan 2007. Dvs långt före de hundratalet montagebilder från 2011 av lodjur/mårdhund/grävling som har bekräftats.
Redan den 5/9 hittade flashback [bevis] för denna vargbild. Det finns även ytterligare några bilder som ifrågasatts men ej besvarats ännu.

Finns det förresten någon sammanställning på bloggen var originalbilderna tagits? Här är några:
Superstock.com (10-15? st lodjur)
Fotograf: Marina Strömbom (lodjur)
Fotograf: Rune Broman (lodjur på Jägarförbundets hemsida)
Fotograf: Stefan Meyers (mårdhund)
Fotograf: Jon Bowen (grävling)
King’s Outdoor World Blog (varg)
Scouteanimals.com (lodjuret Snusen)
Skånes djurparks hemsida (lodjur)

Tex med texten:
T har inte kommenterat [denna vargbild från 2007] (länk), som verkar vara ett klipp&klistra-montage utfört redan 2007. Dvs långt före de hundratalet montagebilder från 2011 av lodjur/mårdhund/grävling som har bekräftats.
Redan den 5/9 hittade flashback [bevis] för denna vargbild. Det finns även ytterligare några bilder som ifrågasatts men ej besvarats ännu.

Finns det förresten någon sammanställning på bloggen var originalbilderna tagits? Här är några:

Den blev framlyft återigen igår på bloggen, med en personlig begäran till Terje om att han ska kommentera fallet. Man har även mailat honom personligen, men svar har man inte fått. Men bilden kommer fortsätta lyftas fram så den inte hamnar i skymundan, då den just nu är den absolut viktigaste bilden av samtliga bevisade bilder. Förhoppningsvis snappar media upp informationen om vargbilden och gör något med det - det är vad som krävs.

http://terjadefoton.wordpress.com/

Sammanfattningen som du skriver ovan är mer eller mindre intakt. Snarare uppemot 20-25 lodjursbilder på SuperStock, skulle jag tippa på.

Just nu är det 30 bevisade bilder, all in all.

Senast ändrad:
Den blev framlyft återigen igår på bloggen, med en personlig begäran till Terje om att han ska kommentera fallet. Man har även mailat honom personligen, men svar har man inte fått. Men bilden kommer fortsätta lyftas fram så den inte hamnar i skymundan, då den just nu är den absolut viktigaste bilden av samtliga bevisade bilder. Förhoppningsvis snappar media upp informationen om vargbilden och gör något med det - det är vad som krävs.
http://terjadefoton.wordpress.com/
Sammanfattningen som du skriver ovan är mer eller mindre intakt. Snarare uppemot 15-20 lodjursbilder på SuperStock, skulle jag tippa på.

Men frågan är om press och media uppmärksammar det.
Inlägget ligger en bit ned och det är riktat till honom personligen.
Kanske borde det ligga längst upp om det anses vara viktigaste frågan just nu?
Bara en tanke...

Om jag hade redigerat artikeln är det det första jag hade strukit om journalisten skrivit det - det är inte relevant. Fokus är på att hon fått sina bilder stulna och det mänskliga perspektivet om hur hon reagerade på det. Att han avslöjats är ett liten bakgrundsinformationsstycke, och då räcker det med att han "ertappades för några veckor sedan med att ha manipulerat bilder" ur en redigerares synvinkel. Mer information är överflödigt. Att flashback gjorde huvudjobbet är inte en nyhet längre, inte heller att Glöersen publicerade de första misstankarna som fick spridning. Det är en konst att skriva kort, en konst jag inte behärskar.

Om jag hade redigerat artikeln är det det första jag hade strukit om journalisten skrivit det - det är inte relevant. Fokus är på att hon fått sina bilder stulna och det mänskliga perspektivet om hur hon reagerade på det. Att han avslöjats är ett liten bakgrundsinformationsstycke, och då räcker det med att han "ertappades för några veckor sedan med att ha manipulerat bilder" ur en redigerares synvinkel. Mer information är överflödigt. Att flashback gjorde huvudjobbet är inte en nyhet längre, inte heller att Glöersen publicerade de första misstankarna som fick spridning. Det är en konst att skriva kort, en konst jag inte behärskar.

Jag reagerar bara lite på just den artikeln eftersom journalisten i fråga blev kontaktad av FB-folk i samband med att Marinas bildstöld blev bevisad. Det var inget han luskade ut själv.

Tex med texten:

Finns det överhuvudtaget en enda lodjurs-bild som konstaterats vara äkta ?

Av vad jag sett så har det väl mest presenterats bilder som bevisats falska, inte så mycket bilder som bevisats äkta. Jag skulle inte hålla det för helt osannolikt att Terje tagit riktiga bilder på lodjur. De är nog däremot inte i klass med vad de som bevisats vara montage hade varit om de inte varit just montage.

Men alla i Lodjurs-projektet som låg på hans blogg är väl borta? Han skulle väl knappast ta bort de som var äkta? Om där fanns någon?

Av vad jag sett så har det väl mest presenterats bilder som bevisats falska, inte så mycket bilder som bevisats äkta. Jag skulle inte hålla det för helt osannolikt att Terje tagit riktiga bilder på lodjur. De är nog däremot inte i klass med vad de som bevisats vara montage hade varit om de inte varit just montage.

Han har ju sagt att han har träffat på och sett lodjur vid flera tillfällen i Mullsjöskogarna, i början av hans projekt. Han har även sagt att han har tagit flera bilder på lodjur, men att de inte riktigt blev så bra som väntat - fortfarande hans ord. OM han har äkta bilder på vilda lodjur, så finns de någonstans i hans arkiv och jag förstår inte varför de inte ligger uppe. Halvdana eller inte, första gången man fotar vilda lodjur så torde man vara rätt så pepp på att visa upp det.

http://oi55.tinypic.com/mjvf4g.jpg

Förvisso. Enligt denna artikel så fotade han sitt första lodjur den 12 januari 2010. I Mullsjöskogarna.

"Under vinteren 2010 uppdaget jeg nye ferske gaupespor på nesten alle utfluktene mine!"

Men. Den bilden är... ja, det har nämnts x antal gånger förut. Tror karln tyvärr är full av skit, men blir väldigt gärna motbevisad.

Senast ändrad:
Jag poängterar igen att vissa inlägg har stor relevans men blir OT i denna tråden. Därför raderas de. Starta gärna nya trådar med tex Diskussionen om diskussionen. Även juridiken skulle kunna vara en egen tråd.

Han har nog varken sett eller fotat ett vilt lodjur i hela sitt liv! Så fall kan ni vara säkra på att han presenterat det!

Fantastiskt jobb av FB, hoppas dom lyckas bevisa lite äldre bilder också. Exempelvis vargbilden i boken "Året".

Jag poängterar igen att vissa inlägg har stor relevans men blir OT i denna tråden. Därför raderas de. Starta gärna nya trådar med tex Diskussionen om diskussionen. Även juridiken skulle kunna vara en egen tråd.

Det här måste vara det tuffaste ämnet sen fotosidans forum startades?
En så stor nyhet som berör så många och väcker så starka känslor.

Samt.. att det bubblar upp så många sidoämen. Tokigt och intressant om vartannat. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar