Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Allt (när det gäller fotografering och bildpresentation) är OK så länge man inte ljuger om hur man har gjort för att få fram bilden. Man behöver inte tala om hur man har gjort om man inte vill, men man ska inte göra osanna påståenden eller försöka vilseleda betraktaren.

Citat ur FS definition:
"Vi kommer inte att definiera exakt vilka verktyg eller handgrepp som är tillåtna, utan utgångspunkten med hela definitionen, är att bara tillåta sånt som gör att bilden bäst beskriver exakt vad fotografen såg vid fotoögonblicket."

Det där öppnar ju upp stora möjligheter för fotografer som går på LSD ...
 
Jag tror i och för sig inte att man behöver vara ett "fan" för att tycka så...jag är en av dem som kan tycka så, även fast T aldrig varit någon direkt förebild i mitt eget fotograferande. Roligt att man blir draftad till fanskaran bara för att man har en annan åsikt, en åsikt som inte betyder att man vill släta över eller gömma något.

Du har en poäng här. Tendensen till polarisering - antingen är du med oss eller så är du mot oss - är inte trevlig, och inte bra för debatten.
 
Tror inte heller Malin är så ovetande som han ge sken av...hon har tex i Terjes blogg(innan avlöjandet om fusk) fösvarat vissa av hans fejkade lodjursbilder med kommentarer som "Jag har sett RAW-bilden" mm när folk frågasatte äktheten av bilderna.
Om Malin var ovetande undrar man också hur den här bilden kom till:

http://terjehelleso.files.wordpress.com/2011/08/110812-034.jpg?w=600&h=439

http://webcache.googleusercontent.c...malin+facebook+missa&cd=9&hl=sv&ct=clnk&gl=se
 
Men man väljer ju vilka ögon man läser med, antingen säger man "folk önskar livet ur mig" eller så säger man "folk har varit oroliga för mig". Är glaset halvtomt eller halvfullt?
...

Glasen är inte riktigt lika stora bara, det halvtomma glaset är en simbassäng och det halvfulla en glöggmugg.

Med viss rätt, många är upprörda och besvikna i varierande grad, men jag tror också att dom som velat uttrycka lite medmänsklighet eller tyck-synd-om snabbt fått lära sig att det inte är läge för det i det här forumet, och definitivt inte på Flashback. Dom som försöker visa någon sorts omtanke blir snabbt överröstade och närmast idiotförklarade av dom som har en hårdare hållning, och direkt beskyllda för att försvara fusk.

Varsågoda - nu la jag upp en straffspark åt den som önskar klippa till. ;-)
 
Du har en poäng här. Tendensen till polarisering - antingen är du med oss eller så är du mot oss - är inte trevlig, och inte bra för debatten.

Tyvärr finns det vissa praktexempel som har gått över gränsen med inställningen att "jag har rätt, inte du" och att provokation is the way to go.

Men det är klart att det blir hetsigt, då man kanske har svårt att förstå hur det kan vara så skilda tankar kring detta. Självklart är medmänsklighet en mänsklig aspekt i det hela, men att framföra åsikter i god ton verkar inte vara en lika mänsklig aspekt.

Alla försök att tysta ner/släta över detta känns bara som att man förringar hela situationen..
 
Senast ändrad:
Vi kommer aldrig ifrån att vissa ibland går över gränsen för vad som är god ton, dessutom så har vi även olika syn på vad god ton innebär.

Tonen på Flashback är ju helt klart råare än vad man kanske är van här på fs, jag hade personligen lite svårt för den när jag började följa Terjetråden där men vande mig på nåt sätt. Dessutom så får man ju sålla & ta åt sig av det som känns relevant.

Det jag har lite svårt för är skadeglädje, som några skrivit så är målet inte att stjälpa någon utan vad jag personligen är intresserad av nu är vad som kan ha drivit Terje att göra detta...
 
Alla försök att tysta ner detta känns bara som att man förringar hela situationen.

Detta ämne är väl inte något man ska förringa eller tysta ner, tvärt om! Det är bra att det kommit upp i ljuset, men personligen blir jag lite beklämd när man till exempel börjar uttala diagnoser som tex. psykopat och mytoman. Diagnoser som antagligen inte någon av vederbörande personer har en aning om hur man ställer, jag vet inte om det är så, men det känns så i alla fall. Det känns inte sakligt...

Själv hoppas jag att, när de värsta känslorna har svallat över, allt detta kan utmynna i en fruktbar etikdiskussion - både gällande bildbehandling och hur vi som fotografer förhåller oss till natur och miljö.

// Daniel
 
Senast ändrad:
Glasen är inte riktigt lika stora bara, det halvtomma glaset är en simbassäng och det halvfulla en glöggmugg.

Med viss rätt, många är upprörda och besvikna i varierande grad, men jag tror också att dom som velat uttrycka lite medmänsklighet eller tyck-synd-om snabbt fått lära sig att det inte är läge för det i det här forumet, och definitivt inte på Flashback. Dom som försöker visa någon sorts omtanke blir snabbt överröstade och närmast idiotförklarade av dom som har en hårdare hållning, och direkt beskyllda för att försvara fusk.

Varsågoda - nu la jag upp en straffspark åt den som önskar klippa till. ;-)




De personer som du menar tillrättavisar alla er som har denna fantastiska medmänsklighet, är inte alls de som tar upp "vi mot dom". Det är oftast ni själva som drar igång den maskinen så fort någon säger till er.
En sak som många glömmer från "tycker så synd om terje" laget, är att det finns dem som beskyller Terje för att allt är manipulerat och att allt han gör är hemskt osv. De är tackolov rätt få, men de tystas ner rätt fort utav samma personer du mött som sagt du har haft fel.

Så om du ska säga att det finns ett "vi mot dom", så är det inte bara två läger, utan tre.
För, mot och de som vill åt sanningen.

Så får du tycka att det är en hårdare hållning bara för att någon säger emot dig, bäst du vill.
 
Han vill fortfarande inte berätta vilka bilder som är fejkade eller äkta. Och 90% av det han säger är angrepp och klagomål på de som skrivit om honom.....................

Nej, han verkar tyvärr fortfarande inte insett vidden av vad han har gjort. Han tycker mest det är synd om sig själv och beklagar sig över att Malin har blivit ifrågasatt, något som tyvärr var hans fel från första början.
 
Kommentar från Camera Natura ang lodjursbilden

Jag skannade av tråden men kan inte se att detta varit uppe:

Chefredaktören för Camera Natura kommenterar nu publiceringen av "Snusen" i senaste numret. Det var mycket riktigt så att tidningen gick i tryck innan skandalen uppdagades.

http://www.cameranatura.se/Terje_Helleso.pdf
 
Han vill fortfarande inte berätta vilka bilder som är fejkade eller äkta. Och 90% av det han säger är angrepp och klagomål på de som skrivit om honom.....................

Lite väl mycket tyck synd om mig i det hela. Nej det köper jag inte. Sedan om någon idiot önskat livet ur dem är det helt oförsvarbart och helt oacceptabelt. Terje hare begått ett stort misstag som påverkat många, klart det blir en livlig debatt samt en jakt på sanningen.
 
Nytt inlägg från Terje på bloggen. Han ber oss "Snälla, ha tålamod...". Att han behöver tid för att reda ut allt.

Tyvärr känns det som han vill köpa tid, för att kunna beskriva verkligheten som han lägger den tillrätta. Om han är pigg nog att blogga, då är det bara att lägga korten på bordet först av allt. Att bilderna han lägger ut nu är äkta är det väl ingen normalt funtad som tvivlar på? För varje gång han öppnar munnen känns det som han kommer längre från sanningen - tyvärr...
 
Nytt inlägg från Terje på bloggen. Han ber oss "Snälla, ha tålamod...". Att han behöver tid för att reda ut allt.

Bättre han lägger alla korten på bordet(vilket han troligvis aldrig kommer att göra så länge det inte finns tillräckligt med starka bevis) och sedan reder ut allt i lugn och ro för det lär blir betydligt lugnare om han lägger alla korten på bordet...berättar hur länge fusket pågått/hur utbrett det är och varför....nu känns det mest som att han försöker vinna tid,sopa igen många av spåren o framställa sig själv som ett offer.
 
Bättre han lägger alla korten på bordet(vilket han troligvis aldrig kommer att göra så länge det inte finns tillräckligt med starka bevis) och sedan reder ut allt i lugn och ro för det lär blir betydligt lugnare om han lägger alla korten på bordet...berättar hur länge fusket pågått/hur utbrett det är och varför....nu känns det mest som att han försöker vinna tid,sopa igen många av spåren o framställa sig själv som ett offer.

Jag antar att fler och fler lämnar kulten Terje och börjar ställa obekväma frågor i stället.
Det måste väl ändå rimligen vara så eller köper man hans bild som offer?!?
 
Tyvärr känns det som han vill köpa tid, för att kunna beskriva verkligheten som han lägger den tillrätta. Om han är pigg nog att blogga, då är det bara att lägga korten på bordet först av allt. Att bilderna han lägger ut nu är äkta är det väl ingen normalt funtad som tvivlar på? För varje gång han öppnar munnen känns det som han kommer längre från sanningen - tyvärr...

Precis...han har tydligen tid med mycket annat än just lägga fram den verkliga sanningen...den verkliga sanningen kräver ingen förberedelse(förrutom att ta sig mod) inte heller behöver den redas ut innan den läggs fram....frågor mm reder man ut efter det att sanningen har lagts fram.
 
Precis...han har tydligen tid med mycket annat än just lägga fram den verkliga sanningen...den verkliga sanningen kräver ingen förberedelse(förrutom att ta sig mod) inte heller behöver den redas ut innan den läggs fram....frågor mm reder man ut efter det att sanningen har lagts fram.

Precis, vad är det som tar tid:

Han skulle gått ut med ett snabbt meddelande:

Började år XX att manipulera bilder - här är den första

Jag har manipulerat X antal bilder.

Sammanställer detta nu och återkommer ikväll.
 
...Han tycker mest det är synd om sig själv och beklagar sig över att Malin har blivit ifrågasatt, något som tyvärr var hans fel från första början.

Själv har jag svårt att se att Malin skulle ha blivit förd bakom ljuset. Jag har inte granskat vare sig Terjes eller Malins portfolio på senare år, men såg en bild publicerad i Mailns blog där hon visade upp en bild på ett utsnitt av ett landskap med ett lodjur som tittat upp över ett krön bland björkgrenarna. Hon hävdar att lodjuret inte uppdagades förrän de tittade på själva bilden, dvs att de inte såg djuret i fält (vilket de mycket riktigt inte gjorde, då lodjuret tillhör ett av de ditmonterade). Tyvärr är datormanipulationen så illa utförd att det är rent naivt att tro att bilden skulle kommit direkt från kameran (och om det dessutom rör sig om ett lodjur är det mer än bara naivt). Så i detta fall uppstår två tänkbara scenarion.

1. Terje har lagt till ett lodjur och Malin ser inte hur illa utförd manipulationen är. Malin är förd bakom ljuset och blottar sin egen dumhet i sin blog.

2. Terje, eventuellt ihop med Malin, utför manipulationen och detta sker i samförstånd. Malin är med i "verksamheten" och försöker nu spela dum i efterhand för att komma undan beskyllningar.

Givet Terjes tidigare agerande i frågan känns alternativ 2 klart troligast för mig, som ett försök att "rädda det anseende som räddas kan ur lågorna". Jag är själv förvånad över att debatten kommit att bli så helt inriktad på just Terje och att det är förvånansvärt lite om Malin.

Slutligen kan jag naturligtvis sympatisera med dem båda på ett personligt plan, men just nu känns det som att det är dags för ett uttalande från båda, där antingen den fotografiska integriteten eller det personliga anseendet kommer att falla tungt (och inte helt otroligt: både och...)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.