Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag fattar ändå inte ....

För mig kvarstår ändå intrycket att jag inte för mitt liv kan fatta att man kan tro att man kan komma undan med att klippa in snodda bildutsnitt från Internet i egna alster och sedan publicera dem i samma Internetvärld och i stora uppmärksammade tävlingar och räkna med att man ska undgå upptäckt. Det handlar där till om ett mycket sällsynt, skyggt och svårspottat djur som lodjur där bildmaterialet torde vara ganska begränsat även på Internet. Det handlar ju inte om bondkatter och byrackor direkt.

Man undrar ju om människan dragit en lina och fått en permanent grandioshallusination.
 

Hur rätt är det av Popphoto att publicera Terjes bilder som är äkta, lavskrikan t.ex., i en artikel om fejkade bilder?

Hur många blidstölder har begåtts av privatpersoner under "jakten" på bevis och i flera fall kanske t.o.m. halvtaskiga bevis?

Kanske dags att börja fundera på detta oxå för jag tror ju aldrig att en privatperson har någon laglig rätt till att publicera de "bevis" som visats upp, giltiga eller inte.

Kanske dags för "Flashback CSI" att ta sej en funderare på vad "dom" håller på med egentligen.....
 
Hur rätt är det av Popphoto att publicera Terjes bilder som är äkta, lavskrikan t.ex., i en artikel om fejkade bilder?

Hur många blidstölder har begåtts av privatpersoner under "jakten" på bevis och i flera fall kanske t.o.m. halvtaskiga bevis?

Kanske dags att börja fundera på detta oxå för jag tror ju aldrig att en privatperson har någon laglig rätt till att publicera de "bevis" som visats upp, giltiga eller inte.

Kanske dags för "Flashback CSI" att ta sej en funderare på vad "dom" håller på med egentligen.....

Det är Popphoto som gjort valet att visa lavskrikan. Den har inte bevisats som manipulerad av Flashback.
 
Hur rätt är det av Popphoto att publicera Terjes bilder som är äkta, lavskrikan t.ex., i en artikel om fejkade bilder?

Hur många blidstölder har begåtts av privatpersoner under "jakten" på bevis och i flera fall kanske t.o.m. halvtaskiga bevis?

Kanske dags att börja fundera på detta oxå för jag tror ju aldrig att en privatperson har någon laglig rätt till att publicera de "bevis" som visats upp, giltiga eller inte.

Kanske dags för "Flashback CSI" att ta sej en funderare på vad "dom" håller på med egentligen.....

Varför bör Flashback CSI ta sig en funderare?

Det har ALDRIG uppdagats några speciella bevis att lavskrikan har varit fejk. Det har vid kanske tre tillfällen dykt upp personer som har varit tveksamt lagda till bilden men i princip ingen inne i den tråden har underlag att tro att den är fejk. Det är en bra bild, inget mer med det. Vi lägger hellre fokusen på de fejkade bilderna.

Så snälla, skyll inte på Flashback. Var istället tacksam att de har hjälpt till att hitta, i nuläget, 19 bilder med garanterat bevis.

Om inte Flashback hade gjort som de hade gjort så hade Terje fortfarande bestämt nekat till allting. Det hela började med "ett fåtal lodjursbilder" - så var det verkligen inte. Hör du hur du själv låter egentligen?
 
Senast ändrad:
Vi vet nu alla att Terje har fuskat med flera av sina bilder

Vad jag vänder mig mot i tråden är övriga uttalanden på ett publikt forum om Terjes privata kundmöten, förskottbetalningar , åtaganden , flykt osv som inte har med tråden bildfusk att göra
Liksom i andra fall (inte fotografiska) så tycks det finnas en viss njutning att få vara med att kasta sten på en redan till fotknölarna sågad person
 
Jag har liksom många andra följt Terje ganska länge via hans blogg och har inga problem med att jag själv inte tänkte på att jag kunde blivit lurad. Vilket jag blev. Men vad vet jag om förekomsten av vilda djur i en annan del av Sverige...

Det ingick en utställning på Naturhistoriska Riksmuseet i samband med årets naturfotograf och jag vill minnas att Terje skrev på sin blogg att han skulle visa upp sina lodjursbilder där. Där om något borde han väl förstått att det inte skulle hålla. Det är väl en sak att publicera lågupplösta bilder för webben och en helt annan sak med en utställning. Jag antar att man inte ställer ut bilder i storleken 15x10?

För övrigt är det imponernande letat av de som hänger på Flashback, det skulle jag själv aldrig ha tid, energi (och förmodligen kunskap) till.

-Jimmy
 
Ja, det var en ny vändning. En blogg med stulna bilder där det finns stulna delar av en bild i de stulna bilderna. Undrar hur man tolkar upphovsrättslagen i det här fallet.

/Gunnar
 
Ja, det var en ny vändning. En blogg med stulna bilder där det finns stulna delar av en bild i de stulna bilderna. Undrar hur man tolkar upphovsrättslagen i det här fallet.

/Gunnar

Jag har mycket svårt att någon som fått sin bild stulen av Terje skulle misstycka om det på ett tydligt sätt visas hur deras bilder används av en bluffmakare. Vad Terje tycker om det känns rätt oväsentligt...
 
Vi vet nu alla att Terje har fuskat med flera av sina bilder

Vad jag vänder mig mot i tråden är övriga uttalanden på ett publikt forum om Terjes privata kundmöten, förskottbetalningar , åtaganden , flykt osv som inte har med tråden bildfusk att göra
Liksom i andra fall (inte fotografiska) så tycks det finnas en viss njutning att få vara med att kasta sten på en redan till fotknölarna sågad person

Denna sidoinformation kanske kan ge en fingervisning om varför det gick så snett, ge en helhetsbild till problematiken, förmildrande omständighet om du så vill. Så jag tycker inte den informationen är nödvändigtvis till Terjes nackdel.

Sen måste jag säga att flaschback har hållit en väldigt hög nivå på inläggen i denna såpa (med några få undantag), jag har sett mycket värre nersablingar där. Här finns det ju fog för all kritik. Och att racka ner på dem som faktiskt lagt ner ett hästjobb på detta känns lågt, detta är något naturfotografer borde gjort för länge sen.
 
Vi vet nu alla att Terje har fuskat med flera av sina bilder

Vad jag vänder mig mot i tråden är övriga uttalanden på ett publikt forum om Terjes privata kundmöten, förskottbetalningar , åtaganden , flykt osv som inte har med tråden bildfusk att göra
Liksom i andra fall (inte fotografiska) så tycks det finnas en viss njutning att få vara med att kasta sten på en redan till fotknölarna sågad person

Ja det här håller jag också med om. Kan vi inte lämna Terjes privatliv åt Terje. Annars riskerar vi bara att tappa fokus på det väsentliga i tråden. I det ljuset förstår jag annars att du tyckte tråden skulle stängas tidigare men jag tycker också att ämnet är så pass viktigt att diskussionen måste få fortsätta, nu när vi äntligen fått en debatt på djupet om dessa frågor som många tidigare negligerat eller viftat bort som ovidkommande.
 
Jag skrev till naturvårdsverket angående årets naturfotograf och fick samma svar som de kommunicerat tidigare, gissar att presschefen copy-pastat det svaret ett par gånger nu, men hon kanske skrev det själv från början åtminstone... ;-)

---

Angående årets fotograf 2010

Hej! Jag läste med förvåning att Terje Hellesjö får behålla sitt pris från 2010? I det som framkommit tolkar jag det som att han fuskat åtminstone sedan 2007, vilket ju borde påverkat hans möjligheter att få priset. Som riktig amatör i naturfotobranchen är jag inte direkt en konkurrent, men däremot så tappar priset oerhört i trovärdighet, som om en dopad idrottare fått behålla sina medaljer och prispengar...

MVH

/Jens

---

Hej Jens! Tack för ditt mejl. Enligt Terje själv så har han endast fuskat med bilder under 2011. Därför får han tills vidare behålla priset eftersom det är från 2010 och bakåt. Det är så våra regler ser ut idag, men vi ska se över dem inför framtiden. Jag tar med ditt mejl när kommittén träffas framöver.

Med vänlig hälsning

ANNELI NIVRÉN
Presschef

---

Tack för snabbt svar!

Med respekt för processen och förhoppningen att beslutet verkligen omprövas, så känns det väldigt märkligt att det är Terjes ord om huruvida han fuskat tidigare som ni låter ligga till grund för beslutet. Han har väl inte direkt visat sig vara mannen att lita på i den här frågan.

MVH

/Jens Stålberg
 
http://www.jnytt.se/nyhet/42287/helleso-behaller-pris-som-arets-naturfotograf

"Nivrén säger att Naturvårdsverket varit i kontakt med Terje Hellesö för att gå igenom vilka bilder som varit förfalskade, och i den konversationen har Hellesö sagt att han inte fuskat med bilder i sitt yrke förrän under 2011 i samband med sitt lodjursprojekt."

Hellesø känns ju kanske inte i det här läget som rätt person att fråga, han försöker ju bara att minimera vad som hänt så mycket det bara går
 
Hur rätt är det av Popphoto att publicera Terjes bilder som är äkta, lavskrikan t.ex., i en artikel om fejkade bilder?

Hur många blidstölder har begåtts av privatpersoner under "jakten" på bevis och i flera fall kanske t.o.m. halvtaskiga bevis?

Kanske dags att börja fundera på detta oxå för jag tror ju aldrig att en privatperson har någon laglig rätt till att publicera de "bevis" som visats upp, giltiga eller inte.

Kanske dags för "Flashback CSI" att ta sej en funderare på vad "dom" håller på med egentligen.....

Det är väldigt rätt av Popphoto, då de får använda de bilderna gratis förutsatt att de anser sig vara massmedia, det skriver naturvårdsverket:

"Här finns bilder tagna av Terje Hellesø, Årets naturfotograf 2010. Får endast användas av massmedia. Ange alltid källa och fotograf vid publicering."

http://www.naturvardsverket.se/sv/Toppmeny/Press/Pressbilder/Arets-naturfotograf-2010/


Hur tycker du att bildsökandet ska gå till om inte så som det går till på flashback?
Och vem kan man säga äger bilderna nu när det visar sig att terje bara har "terjat" sina verk och tagit från andra?
 
Anneli Nivrén måste ta sig en rejäl tankeställare, om hon och NVV väljer att gå efter Terjes ord. Har hon helt och hållet valt att ignorera de, antagligen stora mängder, av mail hon har fått in nu under gårdagen och idag som behandlar ärendet och vargbilden, till exempel.

Detta känns så oerhört sunkigt.
 
Vår tids Liljefors?

Undrar om inte TH är en ny nisch på spåren. Bruno Liljefors målade såvitt jag förstår mycket på beställning. I väntan på konsthandlarens beställning målade han bakgrunder och satte sedan dit en räv, hare, orre eller vad folk nu ville ha. A la carte fotografi så att säga. Välj bakgrund och djur så fixar jag det.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.