Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är det inte dags att stänga denna tråd?

Det har spårat ur i någon typ av lynchstämning. Skulle vilja jämföra dialogen i denna tråd med med extremt gatuvåld där förövarna aldrig slutar utan hela gänget turas om att sparka så hårt man kan mot det stackars liggande offret och helst mot vitala delar såsom huvud och skrev.

Vem av er har på något sätt blivit skadade av Terje?

Skapa en ny tråd och diskutera sakfrågorna, dvs vad är rätt och fel inom fotografi i allmänhet och Naturfotagrafin i synnerhet, men utelämna personfrågan, skadeglädjen och för vissa av er Hatet.

//Torbjörn

Där hållre jag inte alls med. Många frågar sig fortfarande varför, och har ett behov av att få yttra detta. Varför skulle de inte få det. Jag tycker fortfarande att de flesta kommentarer i allra högsta grad är sakliga. Och varför skulle man inte få diskutera de drivkrafter som legat bakom detta. Och även om det är förbaskat tråkig historia kan väl få förneka att det är den största fotohändelsen som hänt i i vårt land på år. Terje har varit en stor förgrundsfigur i svensk fotografi, i synnerhet naturfotografi, under många år - och det kommer fortfarande nya avslöjande och bilder som, ännu inte avslöjade, definitivt, i ljuset av vad som har hänt, bör ifrågasättas. Och var skall det diskuteras om inte på ett fotoforum.

Gillar du det inte så sluta läs ...

Är det inte dags att stänga denna tråd?

Skulle vilja jämföra dialogen i denna tråd med med extremt gatuvåld där förövarna aldrig slutar utan hela gänget turas om att sparka så hårt man kan mot det stackars liggande offret

//Torbjörn

Då är vi är två som tycker detsamma
frågan är hur länge skall man hålla på att sparka på en redan liggande person

Hm, känner mig inte oenig i ngt av det du skriver. Tycker inte heller att står i ngn slags motsättning till det jag skriver.
Vi går vidare här. Jag vill inte skapa ngn "sak".

Jag vill bara slå ett slag för att fortsättningsvis behålla en god portion förtroende.
Visst är det BRA att vi upplyses så som vi blivit upplysta i dessa dagar men jag tror på samma gång att det är viktigt att behålla tron på människan (läs fotografer) som väljer att visa sina bilder i forum där äktheten är central.

Som jag sagt tidigare så missgynnas vi alla av att misstroendet ökar, så låt oss då hålla det på ok nivå tänker jag.
Vi vill ju hellre ha frågor från publiken än en folk/publik som i det tysta misstänker.
Effekten kan ju bli att vi slipper frågorna men får ngt riktigt tråkigt i stället - i form av misstroende misstankar.
Själv så har jag genom åren fått många frågor och jag uppskattar de. Svaren är ju så enkla liksom.

Men att det blir en häxjakt när något sådant här dyker upp är ju inte så konstigt alls.

Jag tror att Terje absolut kan ha en framtid inom fotografiet, även om det kan vara svårt att se här/nu. Det får tiden utvisa men att dömma honom ut ur fotografin så kategoriskt som vissa gör tycker jag blir lite väl "förutfattat".

Terje har alltid varit artistisk i sitt uttryck men samtidigt pratat om äktheten. Plockar man bort äkheten så finns det kvar det som finns kvar.. Lägger man då till att man inte vet hur det egentligen ligger till (vad gäller äktheten/sanningen..) samt att "fotografen" därtill kallar sig "Artist" så VIPPS så hamnar han/hon i raden av MÅNGA som redan befinner sig där men som inte alls drabbas av ifrågastättandet eftersom de redan tagit ställning och placerat sig där själva. Ni vet säkert redan många internationella namn. Ingen av dessa kommer ser sina bilder på omslaget av NG tex.

Med tanke på hur Terjes subjektiva och intima syn på naturen kommer till uttryck i hans bilder så tror jag absolut att hans framtid inom fotografiet kan se ljus ut. Om vi leker med tanken att det var Mattias Klum som fejkat in Kungskobran i den där bäcken så hade han haft det betydligt svårare - eftersom hans Kungskobrabild inte har så många kvaliteter kvar om man tar bort själva huvudmotivet. Två helt olika fotografer som hade haft heeeelt olika möjligheter efter ett sådant avslöjande.

Jag hoppas att Terje bevisar min tes som "rätt"!
Den som misslyckats med något skall vi unna extra mycket att lyckas med ärlighet igen.

MVH Niclas,

Du missar lite av min poäng. Om TH i radiodiskussionen med Glöresen hade medgivit fusket, så hade förtroendet för honom som fotograf skadats allvarligt, däremot inte alls i samma utsträckning vad gäller fötroendet för honom som människa. Men nu valde han to the bitter end lögnens väg. Och hur ska man våga lita på en sådan person igen? Det tar lång tid att i handling visa att man ändrat sig innan det förtroendet kan återskapas. Sen är det också så att ett varumärke bygger på att grunden det vilar på är solid. I THs fall har det visat sig att den bestod av kaxigt skitprat och bluff, alltså kan han inte komma tillbaka som trovärdig naturfotograf. Däremot kan han ju bättra på sina PS-kunskaper och jobba som bildkreatör i reklambranschen kanske.

/ mvh FiCa1

Då är vi är två som tycker detsamma
frågan är hur länge skall man hålla på att sparka på en redan liggande person

Hellesö-skandalen är den största händelsen i fotosverige just nu och en av de största fotoskandalerna i landet genom tiderna. Den rymmer implikationer från fotografisk filosofi och dokumentär etik till frågor om fotografins roll för jaktpolitk och naturvård.

Många frågetecken finns kring omfattningen av Hellesös bedrägeri, de bakomliggande orsakerna och vilka konsekvenser det kan få. Men ni två vill alltså mörklägga, strypa diskussionen. Man baxnar!

Det är ingen som sparkar här.

Men här var en som sparkade:

En konstnärstjej hade målat en tavla, då anklagade han henne för kopiering och krävde henne på 20.000 kr:

Citat från Moderskeppet:
..........Gräsligast var när han piskade igång en mobb mot en konstnärstjej:
http://www.naturfotoforum.se/forum/viewtopic.php?t=17165&sid=9a0c791aae4905cc3fffbdf0bfc29b97
som hade låtit sig inspireras av en av hans mest kända fotografier på en hare i motljus. Hon hade målat en hare mystiskt lik hans, och Terjes kritik var elak och poänglös. Min enda tanke då var ”fattar han inte att han sparkar mot sina beundrare?”

Hela blogginlägget hos Moderskeppet:
http://www.moderskeppet.se/live/terje-helleso-och-avslojad-bildmanipulation/

Hellesö-skandalen är den största händelsen i fotosverige just nu och en av de största fotoskandalerna i landet genom tiderna. Den rymmer implikationer från fotografisk filosofi och dokumentär etik till frågor om fotografins roll för jaktpolitk och naturvård.

Många frågetecken finns kring omfattningen av Hellesös bedrägeri, de bakomliggande orsakerna och vilka konsekvenser det kan få. Men ni två vill alltså mörklägga, strypa diskussionen. Man baxnar!

nej frågan är hur länge skall saker ältas runt , det mesta har redan avhandlats ett antal gånger.

Om något skulle tillföra tråden så är det att Terje själv förklarar
tex hur länge har han manipulerat bilder, varför osv

Huvdet på spiken! / mvh FiCa1

nej frågan är hur länge skall saker ältas runt , det mesta har redan avhandlats ett antal gånger.

Om något skulle tillföra tråden så är det att Terje själv förklarar
tex hur länge har han manipulerat bilder, varför osv

Det är trots allt ett diskussionsforum. Folk har all rätt att få skriva av sig här.

Du missar lite av min poäng. Om TH i radiodiskussionen med Glöresen hade medgivit fusket, så hade förtroendet för honom som fotograf skadats allvarligt, däremot inte alls i samma utsträckning vad gäller fötroendet för honom som människa. Men nu valde han to the bitter end lögnens väg. Och hur ska man våga lita på en sådan person igen? Det tar lång tid att i handling visa att man ändrat sig innan det förtroendet kan återskapas. Sen är det också så att ett varumärke bygger på att grunden det vilar på är solid. I THs fall har det visat sig att den bestod av kaxigt skitprat och bluff, alltså kan han inte komma tillbaka som trovärdig naturfotograf. Däremot kan han ju bättra på sina PS-kunskaper och jobba som bildkreatör i reklambranschen kanske.

/ mvh FiCa1

Tror inte att jag missat ngt.
Det är ju så att du får det att låta som att det finns En fotografisk kategori och det är med fokus på äkthet. Inte all fotografi bygger eller/och kräver det.

Kalla mig dum men jag tycker det är ok att man kan lyckas igen, efter ett misslyckande. Vi får väl se.

MVH Niclas,

Senast ändrad:
Nej, stöld ska verkligen inte bemötas med en klapp i ryggen.

Självfallet sker konststölder och dylikt every now and then. Men gör det denna händelse mindre för det? Innebörden blir ju bara mer extrem med tanke på vilken stor fotograf Terje är, och vad han har varit känd för... det är bara så osmakligt, vad han har sysslat med.

Läs gärna igen, att jag inte försvarar stöld i ngn form. Alltså ingen klapp på ryggen. Snälla nån!

(Känner att jag har sagt det jag hade att säga i saken. Kör på ni)

Senast ändrad:
Läs gärna igen, att jag inte försvarar stöld i ngn form. Alltså ingen klapp på ryggen. Snälla nån!

Nej, men jag förstod inte riktigt vad du ville ha sagt. "Stölder är hur vanligt som helst". Ja. Jo, jag vet, men vad har det att göra med detta?

Ber om ursäkt om jag är något trög och missuppfattar din mening.

Det är ju så att du får det att låta som att det finns En fotografisk kategori och det är med fokus på äkthet. Inte all fotografi bygger eller/och kräver det.

Kalla mig dum men jag tycker det är ok att man kan lyckas igen, efter ett misslyckande. Vi får väl se.

MVH Niclas,

Inom just genren naturfoto tror jag Terje har svårt att nå fullt ut igen. Han har väl haft en någorlunda snäv fanbase att luta sig mot. Sen om han vill försöka igen så är det upp till honom. Jag tror dock folk i denna genren i allmänhet kommer ha mycket svårt för honom i framtiden. Sen tror jag inte han är så intresserad av satsa på studiefoto av barn eller något annat för den delen. Det är väl inom naturfotograferingen han hör hemma, men om ett par år kanske det har blåst över. Vad vet jag.

Mm 14e januari låter inte som fladdermustid. Enig.
Men bilden som sådan ser ju inte direkt toksvår ut, bara så där rent spontant. Det handlar ju om att vara på rättplas till rätt tid samt att göra hyftas rätt där och när det sker.
Hur subjektiva bilderna än må vara så tycker jag att de ser absolut möjliga ut. Jag har inte misstänkt ett enda av Terjes foton. Jag tycker själv att jag lyckas med det omöjliga om och om igen, så varför skulle inte andra göra det om och om igen från deras perspektiv. Men så har jag inte en en promille skapandepress på mina axlar,, det Är ju en viss skillnad!

Det jag menar är att det börjar gå lite väl mycket inflation i att misstänka bilder. Låt oss vänta in Terje nu.

Om det är fladdermusbilden med fullmånen ni syftar på så måste jag säga att jag hajade till när den visades första gången, på Terjes blogg tror jag att det var. Eftersom jag har fotograferat fladdermöss själv så vet jag att det skulle vara vansinnigt svårt att ta en sådan bild. Men jag tänkte att han måste vara alldeles överdjävlig den killen. Och när man väl hade accepterat detta som ett faktum, ja, då gick det ju att börja svälja lodjursbilderna också, utan att vara särskilt kritisk.

Denna affär får bli en läxa för alla oss som varit alltför godtrogna. För Terje blir det till att lära sig leva utan en beundraskara som "köper" allt han hittar på. Det kan bli svårt om man är van vid ständig ego-boost.

...du får det att låta som att det finns En fotografisk kategori och det är med fokus på äkthet. Inte all fotografi bygger eller/och kräver det.

MVH Niclas,

Du menar alltså att naturfoto i den form Terje ägnat sig åt inte bygger på eller kräver äkthet?
Hur tänker du då?

Då kunde han ju isåfall klistrat in en blåval och en elefant i mullsjöskogarna och fortfarande blivit årets naturfotograf... Vilken tråkmåns han är som nöjer sig med ett sketet lodjur.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar