Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Att notera är att Sigvard Marjasin blev helt friad i rätten, men hans rykte blev aldrig återställt efter alla skriverier i media om honom.

Det gäller att ha torrt på fötterna när man offentligt klankar ner på någon. I fallet Hellesø tycker jag dock att de flesta verkar ha torrt på fötterna.

Tack för förtydligande, jag syftade väl mer på rykte, Mona Sahlin har väl inte heller gjort mer än att trampa i klaveret, det är inte olagligt att låta bli att betala för sig.

Jag tror aldrig att det blev rättssak av Sahlinaffären, men det berodde väl i så fall helt enkelt på att den som skadades ekonomiskt aldrig gjorde någon anmälan.

Marjasin trampade inte ens i klaveret. Han gjorde inget fel, men eftersom hans person är som den är så lyckades han irritera en hel massa journalister och fick utstå spott och spe för något han inte hade gjort.

Kan inte känna att jag misstänker den bilden som oäkta.. månen behöver som regel olika exponeringstider beroende på inte minst olika mycket/lite atmosfäriska störningar. Ingen vitts å fejka en bild som är så osvår att uppnå i den kvaliteten.

Låt oss strunta i månen, den kan ha fotats i januari. Men hur många fladdermöss flyger det omkring i januari? Lägligt nog är bilden modifierad 14 augusti då fladdermössen inte ligger i dvala utan flyger omkring.

När det gäller diskussionen om huruvida makarna Hellesö har företag eller ej så är den ointressant och har inget med saken att göra. Vill också upplysa om att det finns tjänster, t.ex frilans finans, som kan fakturera åt dig även om du saknar företag. Registrerat företag är alltså ingen förutsättning idag för att driva företag...

Man kan också fakturera som privatperson, utan företag med organistaionsnummer, och då får man betala in skatt och scociala avgifter själv (om man kommer på plus i hobbyverksamheten). Men när verksamheten är att jämföra med företagsverksamhet måste man även redovisa moms.

Vad som skett i det här fallet har jag ingen aning om, men jag är ganska säker på att vi kan hitta orsaken till varför det blivit som det blivit i såna här faktorer. TH redovisade t.ex öppet i en intervju i Kamera och Bild 2009 (tror jag det var) att han hade en stor skatteskuld att dras med. Kanske har det med saken att göra i alla fall? Jag tro att vi snart får ett svar.

Att leva på sin fotografi är nog inte lika lätt som många tror? Speciellt inte naturfortografi, och om man som TH skiljer sig från den stora massan i sitt bildspråk, (raljera nu inte om de manipulerade bilderna för det är inte dessa jag menar), utan går sin egen väg som kanske inte alltid är så kommersiellt gångbar.

Låt oss strunta i månen, den kan ha fotats i januari. Men hur många fladdermöss flyger det omkring i januari? Lägligt nog är bilden modifierad 14 augusti då fladdermössen inte ligger i dvala utan flyger omkring.

Mm 14e januari låter inte som fladdermustid. Enig.
Men bilden som sådan ser ju inte direkt toksvår ut, bara så där rent spontant. Det handlar ju om att vara på rättplas till rätt tid samt att göra hyftas rätt där och när det sker.
Hur subjektiva bilderna än må vara så tycker jag att de ser absolut möjliga ut. Jag har inte misstänkt ett enda av Terjes foton. Jag tycker själv att jag lyckas med det omöjliga om och om igen, så varför skulle inte andra göra det om och om igen från deras perspektiv. Men så har jag inte en en promille skapandepress på mina axlar,, det Är ju en viss skillnad!

Det jag menar är att det börjar gå lite väl mycket inflation i att misstänka bilder. Låt oss vänta in Terje nu.

Någon som vet fall några av bilderna som är manipulerade finns i några böcker?

Nu verkar det ju vara bevisat att redan 2007 manipulerades bilder. Undra egentligen hur långt bak det kan gå. Han har alltså manipulerat bilder vid samma tidpunkt som han förnedrade den amerikanska/engelska fotografen som blev ertappad med fusk.

Då han själv uttrycker att han vill och kommer kämpa sig tillbaka till toppen undrar jag om detta är möjligt. Nu visar det sig handla om att han får redovisa för flera år bakåt i tiden - om han nu vill fortsätta.

Vet inte om Terje har några andra utmärkelser på senare tid på sitt namn. Någon som vet vad för typ av stipendier och annat som är utbetalt till Terje de senaste åren?

Man kan också fakturera som privatperson, utan företag med organistaionsnummer, och då får man betala in skatt och scociala avgifter själv (om man kommer på plus i hobbyverksamheten). Men när verksamheten är att jämföra med företagsverksamhet måste man även redovisa moms.

Vad som skett i det här fallet har jag ingen aning om, men jag är ganska säker på att vi kan hitta orsaken till varför det blivit som det blivit i såna här faktorer. TH redovisade t.ex öppet i en intervju i Kamera och Bild 2009 (tror jag det var) att han hade en stor skatteskuld att dras med. Kanske har det med saken att göra i alla fall? Jag tro att vi snart får ett svar.

Att leva på sin fotografi är nog inte lika lätt som många tror? Speciellt inte naturfortografi, och om man som TH skiljer sig från den stora massan i sitt bildspråk, (raljera nu inte om de manipulerade bilderna för det är inte dessa jag menar), utan går sin egen väg som kanske inte alltid är så kommersiellt gångbar.

Det är väl bara att nån med ratsit-konto kollar upp hur mycket han deklarerar. Då blir det svart på vitt. Eftersom företag inte verkar finnas bör han ju ha en egen inkomst..

Mm 14e januari låter inte som fladdermustid. Enig.
Men bilden som sådan ser ju inte direkt toksvår ut, bara så där rent spontant. Det handlar ju om att vara på rättplas till rätt tid samt att göra hyftas rätt där och när det sker.
Hur subjektiva bilderna än må vara så tycker jag att de ser absolut möjliga ut. Jag har inte misstänkt ett enda av Terjes foton. Jag tycker själv att jag lyckas med det omöjliga om och om igen, så varför skulle inte andra göra det om och om igen från deras perspektiv. Men så har jag inte en en promille skapandepress på mina axlar,, det Är ju en viss skillnad!

Det jag menar är att det börjar gå lite väl mycket inflation i att misstänka bilder. Låt oss vänta in Terje nu.

Som jag sagt i ett tidigare inlägg. Problemet är inte om alla, många, några eller bara några få av THs bilder visar sig vara fejk - problemet är:
1) att han som en slags naturfotografins "bilden-direkt-ur-kameran"-messias, bevisligen har fuskat
2) att detta fusk (såvitt jag kan bedöma av det som hittills har presenterats, bl.a. här på FS) har pågått i flera år - dvs. det är rimligen inte en engångshändelse i ett ekonomiskt pressat desperat läge
3) att TH erkänner sitt fuskande först när han är överbevisad; fram till dess ljuger han på ett sätt som skulle få en professionell skådespelare att bli blå av avund

Förtroendet för TH som fotograf med anspråk på att hans bilder är äkta (dvs. inte förvanskade montage, klonade bakgrunder etc.) är med andra oed fullkomligt förbrukat. Förtroendet för TH som människa - tja, med tanke på punkt 3 ovan, så skulle jag inte köpa en begagnad bil av honom.

/ FiCa1

Problemet är inte om alla, många, några eller bara några få av THs bilder visar sig vara fejk

Kanske inte ur ditt perspektiv, men det har ändå betydelse. Om det visar sig att det rör sig om många bilder långt tillbaka i tiden så kan det kanske få Naturvårdsverket att ändra sitt beslut att Hellesö ska få behålla titeln Årets Naturfotograf 2010.

.....2) att detta fusk (såvitt jag kan bedöma av det som hittills har presenterats, bl.a. här på FS) har pågått i flera år - dvs. det är rimligen inte en engångshändelse i ett ekonomiskt pressat desperat läge......

Det finns inga klara bevis för hur länge manipulerandet pågått. Och i intervjun 2009 (såvitt jag kan komma ihåg) förklarade han att han hade en stor skatteskuld. Att du bedömer det i en viss riktning innebär inte att det är bevisat eller att det är sant, bara att du spekulerar så.

Det finns inga klara bevis för hur länge manipulerandet pågått. Och i intervjun 2009 (såvitt jag kan komma ihåg) förklarade han att han hade en stor skatteskuld. Att du bedömer det i en viss riktning innebär inte att det är bevisat eller att det är sant, bara att du spekulerar så.

Nej, det vet nog endast Terje hur länge manipulerandet har pågått. Vad vi vet i detta här och nu är att början av 2007 är aktuellt - om man utgår ifrån de bevis man har, bevis, inte indicier.

Som jag sagt i ett tidigare inlägg. Problemet är inte om alla, många, några eller bara några få av THs bilder visar sig vara fejk - problemet är:
1) att han som en slags naturfotografins "bilden-direkt-ur-kameran"-messias, bevisligen har fuskat
2) att detta fusk (såvitt jag kan bedöma av det som hittills har presenterats, bl.a. här på FS) har pågått i flera år - dvs. det är rimligen inte en engångshändelse i ett ekonomiskt pressat desperat läge
3) att TH erkänner sitt fuskande först när han är överbevisad; fram till dess ljuger han på ett sätt som skulle få en professionell skådespelare att bli blå av avund

Förtroendet för TH som fotograf med anspråk på att hans bilder är äkta (dvs. inte förvanskade montage, klonade bakgrunder etc.) är med andra oed fullkomligt förbrukat. Förtroendet för TH som människa - tja, med tanke på punkt 3 ovan, så skulle jag inte köpa en begagnad bil av honom.

/ FiCa1

Hm, känner mig inte oenig i ngt av det du skriver. Tycker inte heller att står i ngn slags motsättning till det jag skriver.
Vi går vidare här. Jag vill inte skapa ngn "sak".

Jag vill bara slå ett slag för att fortsättningsvis behålla en god portion förtroende.
Visst är det BRA att vi upplyses så som vi blivit upplysta i dessa dagar men jag tror på samma gång att det är viktigt att behålla tron på människan (läs fotografer) som väljer att visa sina bilder i forum där äktheten är central.

Som jag sagt tidigare så missgynnas vi alla av att misstroendet ökar, så låt oss då hålla det på ok nivå tänker jag.
Vi vill ju hellre ha frågor från publiken än en folk/publik som i det tysta misstänker.
Effekten kan ju bli att vi slipper frågorna men får ngt riktigt tråkigt i stället - i form av misstroende misstankar.
Själv så har jag genom åren fått många frågor och jag uppskattar de. Svaren är ju så enkla liksom.

Men att det blir en häxjakt när något sådant här dyker upp är ju inte så konstigt alls.

Jag tror att Terje absolut kan ha en framtid inom fotografiet, även om det kan vara svårt att se här/nu. Det får tiden utvisa men att dömma honom ut ur fotografin så kategoriskt som vissa gör tycker jag blir lite väl "förutfattat".

Terje har alltid varit artistisk i sitt uttryck men samtidigt pratat om äktheten. Plockar man bort äkheten så finns det kvar det som finns kvar.. Lägger man då till att man inte vet hur det egentligen ligger till (vad gäller äktheten/sanningen..) samt att "fotografen" därtill kallar sig "Artist" så VIPPS så hamnar han/hon i raden av MÅNGA som redan befinner sig där men som inte alls drabbas av ifrågastättandet eftersom de redan tagit ställning och placerat sig där själva. Ni vet säkert redan många internationella namn. Ingen av dessa kommer ser sina bilder på omslaget av NG tex.

Med tanke på hur Terjes subjektiva och intima syn på naturen kommer till uttryck i hans bilder så tror jag absolut att hans framtid inom fotografiet kan se ljus ut. Om vi leker med tanken att det var Mattias Klum som fejkat in Kungskobran i den där bäcken så hade han haft det betydligt svårare - eftersom hans Kungskobrabild inte har så många kvaliteter kvar om man tar bort själva huvudmotivet. Två helt olika fotografer som hade haft heeeelt olika möjligheter efter ett sådant avslöjande.

Jag hoppas att Terje bevisar min tes som "rätt"!
Den som misslyckats med något skall vi unna extra mycket att lyckas med ärlighet igen.

MVH Niclas,

Har inte helt hängt med i spekulationerna, men om man läser...

http://webcache.googleusercontent.c...elleso.wordpress.com&cd=4&hl=no&ct=clnk&gl=no

... kan man ana en viss frustration över det första missade lodjuret. Flytten till Mullsjö verkar ha fört med sig att lodjuren dyker upp allt oftare.

Om jag förstått det rätt enligt gamla blogginlägg så kände sig inte Terje och Mailn särskilt välkomna i Söderhamns kommun där de bodde tidigare. De lär ska till och med ha motarbetats aktivt av en del företag och kommuninnevånare. Med den bakgrunden förstår jag att man gärna flyttar till en helt annan del av Sverige och börjar om på ny kula.

Varför det sedan gick så snett i Mullsjöskogarna tror jag vi måste vänta på att höra från Terje. Inte för att en förklaring kommer att räcka för att rentvå honom, utan för att de som gått hans kurser, köpt hans böcker och följt de etiska regler han sade sig följa kanske kan förstå en del av varför han ljugit.

Jag har mycket svårt att tänka mig att Terje kan komma tilbaks till den svenska naturfotografin med något som helst trovärdighet i behåll oavsett förklaring, men av ren anständighet mot de som försvarat honom genom allt detta tycker jag han ska försöka förklara ändå.

/afe

Hm, känner mig inte oenig i ngt av det du skriver. Tycker inte heller att står i ngn slags motsättning till det jag skriver.
Vi går vidare här. Jag vill inte skapa ngn "sak".

Jag vill bara slå ett slag för att fortsättningsvis behålla en god portion förtroende.
Visst är det BRA att vi upplyses så som vi blivit upplysta i dessa dagar men jag tror på samma gång att det är viktigt att behålla tron på människan (läs fotografer) som väljer att visa sina bilder i forum där äktheten är central.

Som jag sagt tidigare så missgynnas vi alla av att misstroendet ökar, så låt oss då hålla det på ok nivå tänker jag.
Vi vill ju hellre ha frågor från publiken än en folk/publik som i det tysta misstänker.
Effekten kan ju bli att vi slipper frågorna men får ngt riktigt tråkigt i stället - i form av misstroende misstankar.
Själv så har jag genom åren fått många frågor och jag uppskattar de. Svaren är ju så enkla liksom.

Men att det blir en häxjakt när något sådant här dyker upp är ju inte så konstigt alls.

Jag tror att Terje absolut kan ha en framtid inom fotografiet, även om det kan vara svårt att se här/nu. Det får tiden utvisa men att dömma honom ut ur fotografin så kategoriskt som vissa gör tycker jag blir lite väl "förutfattat".

Terje har alltid varit artistisk i sitt fotografi. Plockar man bort äkheten så finns det kvar det som finns kvar.. Lägger man då till att man inte vet hur det egentligen ligger till (vad gäller äktheten/sanningen..) samt att "fotografen" därtill kallar sig "Artist" så VIPPS så hamnar han/hon i raden av MÅNGA som redan befinner sig där men som inte alls drabbas av ifrågastättandet eftersom de redan tagit ställning och placerat sig där själva. Ni vet säkert redan många internationella namn. Ingen av dessa kommer ser sina bilder på omslaget av NG tex.

Med tanke på hur Terjes subjektiva och intima syn på naturen kommer till uttryck i hans bilder så tror jag absolut att hans framtid inom fotografiet kan se ljus ut. Om vi leker med tanken att det var Mattias Klum som fejkat in Kungskobran i den där bäcken så hade han haft det betydligt svårare - eftersom hans Kungskobrabild inte har så många kvaliteter kvar om man tar bort själva huvudmotivet. Två helt olika fotografer som hade haft heeeelt olika möjligheter efter ett sådant avslöjande.

Jag hoppas att Terje bevisar min tes som "rätt"!
Den som misslyckats med något skall vi unna extra mycket att lyckas med ärlighet igen.

MVH Niclas,

Fast nu handlar det ju om ren och skär bildstöld med, från Terjes del, så jag skulle inte riktigt välja kalla han artist. Det skulle jag hursomhelst inte göra då han själv flertalet gånger har utgett sig för att vara fotograf, och inget mer. Självfallet drabbas han extra då hans hyckleri är så pass extremt.

Stäng denna tråd

Är det inte dags att stänga denna tråd?

Det har spårat ur i någon typ av lynchstämning. Skulle vilja jämföra dialogen i denna tråd med med extremt gatuvåld där förövarna aldrig slutar utan hela gänget turas om att sparka så hårt man kan mot det stackars liggande offret och helst mot vitala delar såsom huvud och skrev.

Vem av er har på något sätt blivit skadade av Terje?

Skapa en ny tråd och diskutera sakfrågorna, dvs vad är rätt och fel inom fotografi i allmänhet och Naturfotagrafin i synnerhet, men utelämna personfrågan, skadeglädjen och för vissa av er Hatet.

//Torbjörn

Är det inte dags att stänga denna tråd?

Det har spårat ur i någon typ av lynchstämning. Skulle vilja jämföra dialogen i denna tråd med med extremt gatuvåld där förövarna aldrig slutar utan hela gänget turas om att sparka så hårt man kan mot det stackars liggande offret och helst mot vitala delar såsom huvud och skrev.

Vem av er har på något sätt blivit skadade av Terje?

Skapa en ny tråd och diskutera sakfrågorna, dvs vad är rätt och fel inom fotografi i allmänhet och Naturfotagrafin i synnerhet, men utelämna personfrågan, skadeglädjen och för vissa av er Hatet.

//Torbjörn

Skulle du kunna exemplifiera lite av detta 'hat' du talar om?

Måste säga att detta forum håller väldigt god ton.

Fast nu handlar det ju om ren och skär bildstöld med, från Terjes del, så jag skulle inte riktigt välja kalla han artist. Det skulle jag hursomhelst inte göra då han själv flertalet gånger har utgett sig för att vara fotograf, och inget mer. Självfallet drabbas han extra då hans hyckleri är så pass extremt.

Mm förstår hur du tänker.
Stöld är aldrig ok. Det Är Fel - givetvis!
Men kolla in den artistiska konsthistorien, både med och utan fotografi inblandat. Stölder är HUR vanligt som helst.
(Därmed inte sagt att jag rättfärdiggör stöld)
MVH Niclas,

Mm förstår hur du tänker.
Stöld är aldrig ok. Det Är Fel - givetvis!
Men kolla in den artistiska konsthistorien, både med och utan fotografi inblandat. Stölder är HUR vanligt som helst.
(Därmed inte sagt att jag rättfärdiggör stöld)
MVH Niclas,

Nej, stöld ska verkligen inte bemötas med en klapp i ryggen.

Självfallet sker konststölder och dylikt every now and then. Men gör det denna händelse mindre för det? Innebörden blir ju bara mer extrem med tanke på vilken stor fotograf Terje är, och vad han har varit känd för... det är bara så osmakligt, vad han har sysslat med.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar