Som jag sagt i ett tidigare inlägg. Problemet är inte om alla, många, några eller bara några få av THs bilder visar sig vara fejk - problemet är:
1) att han som en slags naturfotografins "bilden-direkt-ur-kameran"-messias, bevisligen har fuskat
2) att detta fusk (såvitt jag kan bedöma av det som hittills har presenterats, bl.a. här på FS) har pågått i flera år - dvs. det är rimligen inte en engångshändelse i ett ekonomiskt pressat desperat läge
3) att TH erkänner sitt fuskande först när han är överbevisad; fram till dess ljuger han på ett sätt som skulle få en professionell skådespelare att bli blå av avund
Förtroendet för TH som fotograf med anspråk på att hans bilder är äkta (dvs. inte förvanskade montage, klonade bakgrunder etc.) är med andra oed fullkomligt förbrukat. Förtroendet för TH som människa - tja, med tanke på punkt 3 ovan, så skulle jag inte köpa en begagnad bil av honom.
/ FiCa1
Hm, känner mig inte oenig i ngt av det du skriver. Tycker inte heller att står i ngn slags motsättning till det jag skriver.
Vi går vidare här. Jag vill inte skapa ngn "sak".
Jag vill bara slå ett slag för att fortsättningsvis behålla en god portion förtroende.
Visst är det BRA att vi upplyses så som vi blivit upplysta i dessa dagar men jag tror på samma gång att det är viktigt att behålla tron på människan (läs fotografer) som väljer att visa sina bilder i forum där äktheten är central.
Som jag sagt tidigare så missgynnas vi alla av att misstroendet ökar, så låt oss då hålla det på ok nivå tänker jag.
Vi vill ju hellre ha frågor från publiken än en folk/publik som i det tysta misstänker.
Effekten kan ju bli att vi slipper frågorna men får ngt riktigt tråkigt i stället - i form av misstroende misstankar.
Själv så har jag genom åren fått många frågor och jag uppskattar de. Svaren är ju så enkla liksom.
Men att det blir en häxjakt när något sådant här dyker upp är ju inte så konstigt alls.
Jag tror att Terje absolut kan ha en framtid inom fotografiet, även om det kan vara svårt att se här/nu. Det får tiden utvisa men att dömma honom ut ur fotografin så kategoriskt som vissa gör tycker jag blir lite väl "förutfattat".
Terje har alltid varit artistisk i sitt uttryck men samtidigt pratat om äktheten. Plockar man bort äkheten så finns det kvar det som finns kvar.. Lägger man då till att man inte vet hur det egentligen ligger till (vad gäller äktheten/sanningen..) samt att "fotografen" därtill kallar sig "Artist" så VIPPS så hamnar han/hon i raden av MÅNGA som redan befinner sig där men som inte alls drabbas av ifrågastättandet eftersom de redan tagit ställning och placerat sig där själva. Ni vet säkert redan många internationella namn. Ingen av dessa kommer ser sina bilder på omslaget av NG tex.
Med tanke på hur Terjes subjektiva och intima syn på naturen kommer till uttryck i hans bilder så tror jag absolut att hans framtid inom fotografiet kan se ljus ut. Om vi leker med tanken att det var Mattias Klum som fejkat in Kungskobran i den där bäcken så hade han haft det betydligt svårare - eftersom hans Kungskobrabild inte har så många kvaliteter kvar om man tar bort själva huvudmotivet. Två helt olika fotografer som hade haft heeeelt olika möjligheter efter ett sådant avslöjande.
Jag hoppas att Terje bevisar min tes som "rätt"!
Den som misslyckats med något skall vi unna extra mycket att lyckas med ärlighet igen.
MVH Niclas,