Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tycker denna diskussion har varit mycket klargörande. Tidigare har naturfotofusk så mycket handlat om bortklonade löv. Jag tror inte att någon föreställt sig att man trollat in djur som inte fanns - inte bland fotografer av Terjes format - och inte i Norden. När detta rullades ut (och jag blev inte varse detta förrän för några dagar sedan; jag har följt Terjes råd från en intervju där han sa att folk inte skulle sitta vid datorn, och absolut inte vid den hemska Fotosidan, utan vara ute och fotografera :O ) kände jag plötsligt att ärlighet i fotot inte handlar om ett löv hit eller dit eller att dra för mycket i spakarna, utan om att förhålla sig till verkligheten och människorna omkring en.
Kameran må ljuga, men den sätter inte in mårdhundar där det inte finns några bara för att imponera på sin omgivning.

Det har diskuterats mycket om den här diskussionens berättigande. En viktig anledning att fortsätta diskutera detta tycker jag är just att hindra att Terje lyckas med sitt mediamanipulerande att övertyga folk om att han är ett offer. Det är kanske synd om karln, men han har själv åstadkommit det.

När Terje står för sitt fusk och sina bildstölder kan vi glömma honom, men inte så länge han fortsätter låtsas som det "bara" rör sig om det så kallade lodjursprojektet.

Håller med.

Det är för sent för Terje att göra ett ordentligt avslut nu. Det har gått för långt. Han har bölat ut i media, vinklat hela historian åt att han själv blivit pressad av sig själv?, Leverera bättre och bättre bilder åt sina fans osv. Nä, mannen är en så stor bluff så det finns inte ord.
Hoppas aldrig han får ett fotouppdrag igen, det finns andra människor som förtjänar dessa betydligt mer än Terje Hellesö.

Nu har vi två sidor. Tråden handlar numer mest om denna fråga.

1. De som tror att Terje tjänar på att inte avslöja sanningen och att han därför kommer att välja att hålla tyst. Dessa tycker att han har fuskat, men att Terje kommer att välja att knipa igen om det som inte framkommit ännu.

2. De som tycker att Terje måste säga sanningen. Dessa tror också att han är tvungen att göra det för de är nyfikna och vill veta hur mycket han har fuskat. Denna grupp anser sig veta att Terjes enda chans är att lägga alla kort på bordet.

Det har diskuterats mycket om den här diskussionens berättigande. En viktig anledning att fortsätta diskutera detta tycker jag är just att hindra att Terje lyckas med sitt mediamanipulerande att övertyga folk om att han är ett offer. Det är kanske synd om karln, men han har själv åstadkommit det.

När Terje står för sitt fusk och sina bildstölder kan vi glömma honom, men inte så länge han fortsätter låtsas som det "bara" rör sig om det så kallade lodjursprojektet.

Ditt resonemang må stämma med vad många i denna tråd tycker, men media och allmänheten skiter i vad vi anser. Vi är en lite grupp fotografer som upprörts över Terjes härjningar, men för omvärlden är det en pytteliten fråga som numer är överspelad.
Gå utanför Fotosidan skall du få se att Terje inte är något stort samtalsämne, vem som skall vinna Idol är 1000 gånger viktigare för media och allmänhet.
Även om någon lyckas avslöja att TH fuskade med sina diabilder så blir det inte någon ny skandal annat än i våran lilla damm.

Jag tror inte att Terje kommer att berätta hur det verkligen förhåller sig (det skulle kunna bli dyrt för honom beroende på hur många andras bilder han använt i sina verk), men tänker för den sakens skull inte sluta diskutera detta.

Senaste blogginlägget från TH: http://terjehelleso.wordpress.com/2011/10/01/ar-naturfoto-sanning/

Han skriver om att han manipulerat sina bilder i kameran länge, men framhåller följande:

Däremot vet jag att jag inte tagit emot en enda krona för någon manipulerad lodjursbild! Och bilderna publicerades i min blogg. Publicering i Jönköpingsposten, Natur & Foto och Camera Natura är ej arvoderade. I publiceringen i Svenska Dagbladet blev fotograferna till lodjursbilderna arvoderade. All annan spridning av dessa lodjursbilder har varit utan min kontroll, vilket gör andra ansvariga

Han skriver att lodjursfotograferna blev arvoderade i SvD, och att han inte tagit emot några pengar för övriga lodjursbilder - innebär det att han hade rätt att publicera dem på sin blogg? Hur var det med det som hände innan "lodjursprojektet"? Förekom det då någon manipulaition?

Nej, tyvärr har nog Johan Fjellström rätt. Terje kommer inte att berätta allt - han har för mycket att förlora på det.

Ditt resonemang må stämma med vad många i denna tråd tycker, men media och allmänheten skiter i vad vi anser. Vi är en lite grupp fotografer som upprörts över Terjes härjningar, men för omvärlden är det en pytteliten fråga som numer är överspelad.
Gå utanför Fotosidan skall du få se att Terje inte är något stort samtalsämne, vem som skall vinna Idol är 1000 gånger viktigare för media och allmänhet.
Även om någon lyckas avslöja att TH fuskade med sina diabilder så blir det inte någon ny skandal annat än i våran lilla damm.

Det har du säkerligen rätt i, men varken jag eller du lär sluta att skriva i den här tråden för det ...

Om inte annat kanske andra fotografer som funderat på att fuska sig fram får sig en tankeställare :)

... Terje kommer inte att berätta allt - han har för mycket att förlora på det.

Absolut. Men det viktigaste, och mest värdefulla, har han redan förlorat: vettet. Hans senaste blogginlägg illustrerar detta bortom alla tvivel.
Jag struntar uppriktigt sagt i vad media tycker. Vill de fortsätta svälja hans snyfthistorier så är det deras val. I mina ögon kommer Terje att förbli en tragisk liten figur som hade chansen att visa lite ryggrad, men valde att inte göra det. Hans förlust.

Är det förresten någon som vet om något liknande detta hanterats juridiskt tidigare? Terje har skrivit att hand raderat något hundratal lodjursbilder (varav de flesta sägs inte vara publicerade). Folket på Flashback har hittar 35 bilder eller nåt sånt som de hittills kunnat visa vara manipulerade.

Om FB visar 35 bilder, och TH har 0 bilder kvar på sina hårddiskar (och bloggar) - hur blir det då? De bilder som inte är publicerade är förstås inte av intresse, eftersom man får spara bilder för privat bruk, men de som legat på bloggen borde kunna hanteras.

http://terjehelleso.wordpress.com/2011/10/01/ar-naturfoto-sanning/

Kanske det hittills absolut tokigaste inlägget någonsin... även TH får svårt att överträffa sig själv textuellt i framtiden.

... njut eller förundras!

Snart tar han över Naturhistoriska!

Han blir värre och värre för varje inlägg på sin blogg. Ha ha han är ett skämt inom fotografin nu med kommentarer som denna:

"Flera upplever mina manipulerade lodjursbilder som mer intressanta, just för att de är manipulerade"

Där var ju inga lodjur på bilderna utan hans klipp o klistra :)

Han blir värre och värre för varje inlägg på sin blogg. Ha ha han är ett skämt inom fotografin nu med kommentarer som denna:

"Flera upplever mina manipulerade lodjursbilder som mer intressanta, just för att de är manipulerade"

Där var ju inga lodjur på bilderna utan hans klipp o klistra :)

Nej då! Han har bara ändrat lite på vitbalansen och kontrasten. ;)

Beklämmande, men inte förvånande, för han är trogen sitt invanda mönster. Och vi är åskådare till ett märkligt förfarande, lite emotsägande visserligen, han säger både att han inte vet vad han gjort och att han exakt vet vad han gjort.

Men att tolka detta är ju omöjligt så här på avstånd och det mesta är samma gamla nonsens som han skrivit i åratal.
Han har inget ansvar, utan är endast ett offer i detta märkliga skådespel, stundtals känns det som ett sådant.

... men jag tycker att texten är snudd på sjuk. Det är min åsikt.

För varje nytt blogginlägg läggs ytterligare en sten till Terjes alternativa verklighet där bl a infogande av stulna stockbilder uppenbarligen inte alls är konstigare, eller för den delen "mindre sant" än att ändra kontrast eller färgmättnad. Go figure.

När han sedan i nästa andetag på fullt allvar hävdar att han skulle ha fått flera erbjudanden om att ställa ut sina fejkade lodjursbilder, ja då undrar i alla fall jag hur distanserad från verkligheten man kan bli. Snart slåss väl också bokförlagen om att få ge ut hans påhittade närkontakter med Snusen...

I sitt senaste blogginlägg citerar han Naturvårdsverkets motivering till titeln Årets naturfotograf.
Terje suger på den motiveringen som en NAPP.

MEN han borde även citera motiveringen till varför han fråntogs titeln,
där Naturvårdsverket degraderar Terje till en simpel skojare:
"...Juryn gör bedömningen att det sannolikt har förekommit manipulerade bilder även innan 2011, detta medför att han inte får behålla titeln."
http://www.naturvardsverket.se/sv/T...inte-behalla-titeln-arets-naturfotograf-2010/

Det var bl.a. följande vargbild från 2007 som bidrog till Naturvårdsverkets beslut att ta tillbaka titeln ifrån honom:
http://terjadefoton.files.wordpress.com/2011/09/varg-kollage2.jpg
http://terjadefoton.files.wordpress.com/2011/09/animationvarg.gif
http://terjadefoton.wordpress.com/2...agor-om-den-ifragasatta-vargbilden-fran-2007/
(originalvargen är knyckt från en amerikansk bloggsida från 2006)

Tilläggas kan att
han fick behålla prispengarna 15.000 kr, men han borde i anständighetens namn lämna tillbaka dem. Så att någon fotograf som förtjänar pengarna kan få dem istället.

Han kunde behålla prispengarna p.g.a att det inte var skrivet något i reglerna om att man kunde kräva tillbaka pengarna. Ingen kunde ju förutse att något som detta skulle kunda hända.
Och fusk Terje roffar ju givetvis åt sig varje krona han kan lägga fingrarna på..........

Ja ärligt talat vet jag inte om jag ska skratta eller gråta åt det senaste blogginlägget. Nu försöker han skapa någon form av glidande skala för att förringa sitt eget fusk. Jag är ledsen Terje, det finns inga gråzoner, antingen står du en meter från Snusen, eller så gör du det inte.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar