Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ångerrätt i butik?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Kanske har frågan dryftats innan men här kommer den igen: Har man enligt konsumentköplagen rätt till 14 dagars ångerrätt när man köpt varan i fysisk butik? Eller gäller detta bara vid postorder/Internet? Är det kanske upp till butikens välvilja?
Jag vet att vissa saker är undantagna, men det står inget om kameror specifikt, däremot datorer, filmer, mjukvara mm. Tacksam för svar.../PE

Senast ändrad:
Ångerrätten gäller endast distansköp, t.ex. internet eller telefonförsäljning. I butik är öppet köp ett frivilligt åtagande från butikens sida.

Tänk på att internetbeställningar som betalats i samband med beställningen men som levereras i butik räknas som distansköp. Betalar du däremot i butiken är det inte något distansköp.

Om det inte står någonstans i butiken (fysisk) att öppet köp gäller i en viss tid, så måste man komma överens med säljaren om längden på det öppna köpet. Gärna att det står på kvittot, så slipper man trassel vid en eventuell retur.
Även att tänka på är att öppet köp gäller för oanvänd vara, inte pilla ;-).

Anledning till skillnaden i lagen är, har jag fått lära mig en gång i tiden, att om man handlar i butik så har man aktivt gjort valet att köpa en viss vara. Om man handlar via internet, postorder eller av gatuförsäljare så är det de som tar initiativet till affären och inte kunden.

Senast ändrad:
Ja, det stämmer Andreas. Ångerperioden jämställs med möjligheten att prova varan i butik, t.ex. kläder eller prylar. Den gäller dock för varor "i väsentligen oförändrat skick", de behöver alltså inte vara kvar i obruten originalförpackning som en del internetbutiker kräver.

Tack för alla snabba svar. Nu ser jag på ScanPhotos hemsida att de tillämpar öppet köp i 14 dagar. Detta gäller som nämts varor i "väsentligt oförändrat skick". Har ringt också och blivit upplyst om att "det ska inte vara några problem".../PE

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar