Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Åker till NY (B&H) Vilka objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

mysk

Aktiv medlem
Åker till new york i oktober och tänker då besöka B&H. Jag är ute efter ett vidvinkelobjektv samt ett teleobjektiv i hyffsad prisklass. Jag har funderat på sigma 10-20 men när det gäller Tele är jag helt lost så lite hjälp uppskattas

Jag har en Nikon D80

Nånting annat man skall passa på att ta med sig hem?

Mvh
Robban

Utan att låta dryg:

Som alltid så är det till stor hjälp i trådar av detta slag om du berättar lite mer om VAD du faktiskt fotar när du är ute med din kamera. Och precisera gärna vad du menar med "hyffsad prisklass", det kan innebära allt ifrån 1000-15.000:- beroende på vem man frågar.

Nåväl, jag har själv aldrig testat Sigmas 10-20 men den verkar riktigt rolig och användbar i väldigt många situationer. Kanske inte det mest ljusstarka objektivet, men i många fall passar det ju ändå utmärkt till vackra naturbilder eller fräcka bilder i stadsmiljö. Som tele kan jag rekommendera något i omfånget 70-200. Sigma har ett 70-200/2,8 som jag hört mycket positivt om, titta upp det.

Här är två länkar med exempelbilder från Pixel-Peeper:

Bilder från 10-20mm på din D80:
http://www.pixel-peeper.com/adv/?le...&iso_max=none&exp_min=none&exp_max=none&res=3

Bilder från 70-200/2,8 på din D80:
http://www.pixel-peeper.com/adv/?le...&iso_max=none&exp_min=none&exp_max=none&res=3

Tack ska du ha.

Förstår vad du menar kasnke var lite dåligt beskrivet men jag är hyffsat ny så vet inte vilken info folk behöver men jag lär mig . )

Jag fotar oftast gatuliv... på olika resor så älskar ja ta kort på folk därför funderade jag på tele så man kan sitta på ett kafe i lugn o ro o liknande .)

Vidvinkel för att jag fotar mycket natur av olika slag och saknar att få de här storslagna vyerna. kasnke låter lite rookie aktigt förklarat men sen så e ja ju det : )

Hoppas detta kan hjälpa . )

Ett litet tips, helt orelaterat i själva objektivfrågan.

När du handlar på plats i NY tillkommer en salestax på 8% på priset angivet på internet.
Om du ska "out of state" så gör du bäst i att beställa från 17th Street photo som faktiskt levererar till hotell.

Ett snabbt tips bara, när jag funderade på att åka dit noterade jag att Sigmapriserna bara var marginellt lägre än de svenska. Däremot var det kraftig skillnad på priserna på Canons gluggar.

M.a.o förutsätt inte att allt är billigt utan jämför först...

Bra tips där.. nu åker ja ju inte dit för att enbart handla på mig utrustning utan det blir bara en bonus.. tänke även ta med mig en mac hem : )

Men visst måste det väl vara billigare???
Ska se på Nikons egna gluggar med då...

en kanske lite dum fråga men focal lenght är det hur mycket man zoomat?? asså vridit på gluggen... ser att det låter väldigt nybörjaraktigt men hoppas ni har överseende med det o kan göra mig till en klokare människa : )

Tack för tipsen

Senast ändrad:
Du tjänar bara några hundralappar på Sigma 10-20, det kostar typ 4100 över disk i Sverige - då kanske det är bättre köpa här? (det gjorde jag) På dyrare objektiv blir det mera. Jag beställde ett Canon 24-105L av en kompis som är i NY just nu, 10000 i SE, 7500 på B&H inkl VAT. Så såg det ut förra veckan då vi kollade in några varianter.

(är f.ö. nöjd med mitt Sigma 10-20 som jag haft några månader nu)

Jag har själv Sigma 10-20mm på en D80 och det funkar bra. Dock skulle jag, om jag skulle köpa nytt idag, titta närmare på Tokinas 11-16mm. 10 eller 11mm tror jag inte spelar roll (för mig iaf, osäkert ens hur korrekta dom där brännvidderna är. Bildvinkeln kanske är i stort sett samma) men f2.8 över hela omfånget, tokinas erkända byggkvalitet och den finare skärpan skulle jag gärna åt.

Nämnas bör ju dock att man på f4 i 10mm kan fota under ganska mörka förhållanden även handhållet utan problem, på den brännvidden räcker ju 1/10-dels sekund enligt den gamla tummregeln (som kanske inte stämmer helt längre, inte säker, men jag fotar inte sällan därneråt i alla fall, med acceptabla resultat).

en kanske lite dum fråga men focal lenght är det hur mycket man zoomat?? asså vridit på gluggen... ser att det låter väldigt nybörjaraktigt men hoppas ni har överseende med det o kan göra mig till en klokare människa : )

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
(Jo förresten, det finns dumma frågor, men denna var inte dum)
Svaret är inte helt lätt.
Kolla på denna länken, http://en.wikipedia.org/wiki/Focal_length
Hoppas du hänger med!

(jag redigerar lite)
Enklaste är kanske att översätta det till brännvidd (mm)

Kolla deras öppettider så att de verkligen har öppet den dagen du tänkte gå dit. De håller hårt på de judiska högtiderna nämligen och ett helt knippe verkar inträffa just i oktober.

Sigma är nog en urdålig idé att köpa i New York, som tidigare sagts så skiljer inte många hundralappar i pris mot här hemma. Dessutom, nu när dollarn gått upp, och några tioåringar i bankavgift per dollar så får man ju betala uppåt sju kr för en dollar. Det är en krona mer än i våras, upp över 15 procent. Man kan börja fundera över hur mkt man tjänar och sätta det i relation till att kanske det är struligare med garanti och så. Skall man dessutom vara ärlig och betala moms och tull vid införseln till Sverige så är det ju definitivt vettigare att köpa begagnat här.

Tack för alla tips: =)Jag läste det på wiiki efter jag sätllde frågan... blev väl en smula kolare av det :9Ska se påtokinan.. jag läste lit eom den tidigare så helt klart värt att kolla upp .)Det här med att betala moms o dyl. är inget jag tänkt göra .) Så glad är jag inte att kasta pengar runt mig :)Tack återigen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar