steelneck skrev:
Den meningen uppfattar jag som en kontradiktion. Men jag förstår vad du menar (tror jag), om du istället hade skrivit: Jorå, jag vet att det exemplaret är mitt, men somliga tror att de också äger upphovsrätten till vad det nu kan vara de har köpt.; så hade åtminstone inte jag uppfattat det som en motsägelse.
I fallet med datorprogram så är det inte programmet i sig man betalar för (oftast), det kommer sas. "by the way", ofta nedladdningsbart på nätet. Det du betalar för är en användarlicens, inte helt olikt hur bildanvändning kan licensieras av fotografer. Men i fallet med en bok, film, tavla osv. så är det inte en användarlicens man köper, då köper man ett exemplar. En författare har ju ingen som helst rätt att bestämma hur många gånger du läser hans bok, detta eftersom boken i din ägo, ditt exemplar, är din egendom. Samma sak om jag säljer en papperskopia av ett foto, den kopian är då kundens egendom, det enda jag som fotograf kan förbjuda kunden att göra med bilden är det som regleras i upphovsrätten, skulle jag fösöka med något annat är det jag som begår fel.