Lite fakta om virusrisker
Utvecklingen på virusfronten har exploderat de senaste två åren. För ca 1 år sedan kunde man konstatera att antivirusföretagen inte längre hänger med i utvecklingen. Sårbarheter i program och operativsystem brukade förr innebära ett skräddarsytt virus inom 2-3 veckor - idag innebär det ett hundratal skräddarsydda virus inom några timmar. Antivirusföretagen kör ingen skrämselpropaganda, dom har tyvärr så bråttom i sitt arbete med att skapa virusdefinitioner att så kallade "false positives" ofta inträffar.
I fallet Nielsen var det tydligen en false positive. Men kunde det varit ett riktigt? Utvecklingen av virus den senare tiden beror på den organiserade brottslighetens intresse att använda Internet som verktyg för att tjäna pengar. Detta kan man skriva en hel uppsats om, men man bör betänka dagens hot-situation: Den som sprider virus har två grundkriterier som måste uppfyllas: 1. Undgå upptäckt. 2. Maximal spridning. Nummer 2 gör att reklam-hosting, stora webbplatser, och statistiktjänsteleverantörer som Nielsen är intressanta mål. Skulle Nielsen haft ett infekterat javascript, skulle inte bara fotosidan spridit virus!
Så betänk följande: Ditt virusprogram detekterar endast ca 50-80 % av de virus som cirkulerar idag. Du vet att ett virus är "false positive" om din antivirusleverantör säger det. Lita inte på någon annan i det fallet.
Vad innebär det hela för oss foto-fantaster? Dagens virus är inte destruktiva, om man bortser från ett fåtal som raderar originalfiler och skapar en krypterad kopia (Upressning - du får möjlighet att "köpa" dekrypteringsnyckeln). Dock kan man råka ut för att datorn får så pass bristande funktionalitet att endast en radering och ominstallation är räddningen. Se därför till att alltid göra backup på dina foton. Bränn dom på CD-skivor, eller lägg dom på en extern hårddisk. Skulle ett virus slinka med på en USB hårddisk har du i alla fall en mycket god chans att ha bilderna intakta och nåbara i framtiden.
Själv löper jag mindre risk då jag använder Linux istället för Windows, detta av flera skäl. Jag anser dock inte att man skall behöva känna sig "hotad" att använda ett operativsystem som man inte känner sig komfortabel med.
Kör försiktigt på Internet!