Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ärr bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

arkadia

Aktiv medlem
Hej,

jag ska fota ett ärr för en kund efter försäkringsförfrågan.
Hur mycket kan jag ta för detta? 250.-- är det ok?
Ska man tänka på något speciellt när man tar ärr bilder?

TAck för tipps!

Cornelia

Oj, anlitar folk fotograf för att dokumentera ett ärr!? Well, då låter väl 250 kr sjysst...

Tack, jag tänkte också på 250.--.
Det har händ några gånger att folk ringer då försäkringsbolag vill ha bra bilder på större ärr.
Vi fotografer är väl glada för det! Lite jobb är alltid bra!

Haha, ja det är bara att gratulera! Blev förvånad bara, känns som man kan dokumentera sådant med en engånskamera eller vad som helst. Men det kanske ger ett seriöst intryck att ha korrekt exponerade bilder med lite snyggt skärpedjup och så, heh... När jag har opererat mig har jag mest för "skojs skull" plåtat av ärren med en billig digitalkompakt efteråt, skulle det varit aktuellt med försäkringsfrågor skulle jag inte tveka på att de bilderna dög.

Har haft ett sådant här uppdrag och jag såg till att alla hans ärr såg riktigt otäcka ut :eek:) Använde ganska mycket kontrast för att förstärka alla hans skador, menar alltså så att man såg dom tydligt. Glöm inte bort att ta närbilder och från långt avstånd så att man ser hur stor skadan är.
Jag tog 1.850 kr för jobbet. Det var ganska mycket ärr han hade, samt amputerat ben. Dessutom var det föräkringsbolaget som skulle betala detta. Så jag tycker inte att jag tog i när det gäller priset. Hade han betalat ur egen kassa hade jag nog låtit honom betala hälften. Jag gjorde utskrifter oxå som ingick i priset
Ciao Annika

Jag hade ett liknande uppdrag tidigare i år då jag skulle fota ett par ärr i ansiktet på en person. Vi kom överens om 10% av vad försäkringsbolaget betalade ut. Det blev 850 kr till mig.

Tips: Fota med mycket kontrast och prova lite olika ljussättningar för att få ärret att framträda tydligt. Det som fungerade bäst för mig var ett rätt diffust ljus.

Senast ändrad:
Tack alla snälla. Det var underbart. Då tar jag 800.-- om det är ett vanligt ärr. Låter bra för mig.

250:-????

Men snälla....

Tar du 250:- för ett porträtt också? Du tar naturligtvis normalt vettigt betalt som för vilket jobb som helst. Försäkringsbolaget betalar i alla fall i slutändan omkostnaderna när dom begär in bilder.

emilsall skrev:
Oj, anlitar folk fotograf för att dokumentera ett ärr!? Well, då låter väl 250 kr sjysst...

Ja, vem ska ta dom annars? Försäkringsbolagen godkänner oftast inte amatörbilder. Iofs så är det sjukhusen som själva brukar ha fotografer till det. Jag jobbar som fotograf på Linköping Sjukhus. Vi tar allt ifrån passbilder till blodiga operationer. Fast vi är dom enda sjukhusfotograferna i hela östergötland. Så vi är inte så många i Sverige. Det är ett lite speciellt jobb som man inte får ha mardrömmar av.

Jag hoppas verkligen att det är inte ett öppet ärr, annars kommar jag att svimma ...he he.

Vilken speciellt område du har Fredric, lycka till och som amerikaner brukar säga: God bless you!

Ja, det är väl inte alltid man går ifrån jobbet med ett leende på läpparna. Men intressant är det. Är ju inte varje dag som man får se hur folk ser ut inuti eller gissa vad det är för organ som ligger på duken idag.. ;)

Sommer skrev:
Ja, vem ska ta dom annars? Försäkringsbolagen godkänner oftast inte amatörbilder. Iofs så är det sjukhusen som själva brukar ha fotografer till det. Jag jobbar som fotograf på Linköping Sjukhus. Vi tar allt ifrån passbilder till blodiga operationer. Fast vi är dom enda sjukhusfotograferna i hela östergötland. Så vi är inte så många i Sverige. Det är ett lite speciellt jobb som man inte får ha mardrömmar av.

Ahaa, om de inte godkänner amatörbilder är det såklart inte så konstigt. Blir förvånad över även det dock, men iallafall.

Grattis till alla era blodiga fotouppdrag! Klart man skall ha betalt för arbetet, gärna från försäkringsbolagen då.

Jag tar 750:- + moms, Då ingår bilderna som "skall vara maskinkopierade".

Fakturan tillsammans med bilder skickas till försäkringsbolaget så F-skatt bör man ha.

ANNONS