Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är skumgummi farliga saker?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här med gaser har jag för mig läst om för länge sen, man kunde lägga gamla smutsiga objektiv i en låda ihop med nån giftig kemikalie el tablett som fick röka ut skiten från linserna några dar… bara dammsuga objektivet sen el nåt, tyvärr tyvärr kommer jag inte ihåg vad det där giftiga var för nåt kommer bara ihåg att jag läst nåt om det.


Men det där om bilens fönster inte går att tvätta tror jag är nys, beläggningen går visst att tvätta bort. Nästan säker på. :)
 
Innom fordonsindustrin används en polyeter (skummgummi) som ska ha en låg fogging. Väljer man denna typ av polyeter så bör det inte vara något problem emmisioner.

Recticel och carpenter är två företag i sverige som tillverkar polyeter. Ta kontakt med någon där så bör ni kunna få ett bra svar på denna fråga. På deras hemsidor kan man också hitta lite information om vilka kemikalier som ingår i skummet.
 
gasångor uppkommer nog nästan bara vid förbränning, den övriga gasbildningen är säkerligen försumbar, själv köpte jag en ryggsäck för 250:- på clas ohlsson och därefter ett deffekt liggunderlag på stadium som formades efter ryggsäcken och optiktillbehören formerna fogades därefter med värmelim, vilket håller ihop bra, i denna rygga får jag plats med tubkikare digital kompakt oly 7070, handkikare, en canon 400d med tele, normal+macro batterier, fjärrkontroll mm (då slipper man alla pinsamma människor som frågar om vita örnar på tricken)
 
SmurfMolly skrev:
... Det går alldeles utmärkt att skära i det med ett riktigt vasst rakblad, tex mattkniv. Är man noga går det bra att få raka och snygga kanter. Det svåra är att få botten i det hålet man skär ut snygg. Jag gjorde som så att jag noppade med fingrarna och fick en lite "vågig" botten. Inget som syns sen när man klär det med tyg.
//Malin


Annars kan man ju helt enkelt skära igenom helt för optiken och sedan kapa höjden på den utskurna biten för att avslutningsvis limma tillbaka den som botten. Rakt och snyggt om det är viktigt. Förmodligen enklare också?

//Jerka
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.