ANNONS
Annons

Är skumgummi farliga saker?

Produkter
(logga in för att koppla)
Voxa skrev:
Om någon undrar hur "outgassing" påverkar optiken så kan en jämförelse med rutorna i en bil ge viss vägledning. När bilen är ny har man kristallklar utsikt genom rutorna. När bilen åldrs upplever man en "fet" hinna på rutornas insida, omöjlig att torka bort och som härrör från avdunstning av bindemedel i diverse plastdetaljer i bilens inredning.

Men hur stort problem är det egentligen när det kommer till gluggar och på vilket tidsspann? Och hur bör man egentligen förvara sina glasbitar om man också ska oroa sig för "outgassing"?

Borde det inte finnas lämpliga lösningsmedel som tar bort beläggningen? Eller angiper de även antireflexbehandlingen isf?

Johan Okker skrev:
Borde det inte finnas lämpliga lösningsmedel som tar bort beläggningen? Eller angiper de även antireflexbehandlingen isf?
Problemet är ju att komma åt alla ytor inne i objektivet. Man kommer ju bara åt frontlinsens och baklinsens utsidor.

jimh skrev:
Problemet är ju att komma åt alla ytor inne i objektivet. Man kommer ju bara åt frontlinsens och baklinsens utsidor.

Men gasflödet inne i en helicoid torde vara minimalt medans den ligger i sitt fack i väskan? Luft pumpas väl i egentlig mening bara in och ut vid t ex fokusering och eller för zoomobjektiv brännviddsändring?

Jag kanske tänker galet, men rimligen borde de värst utsatta ytorna ändå vara just front- respektive baklins?

De flesta moderna objektiv fokuseras genom inbördes förflyttning av linsgrupper. Inuti är de ofta helt öppna för luftpassage.

jimh skrev:
De flesta moderna objektiv fokuseras genom inbördes förflyttning av linsgrupper. Inuti är de ofta helt öppna för luftpassage.

Och således iom att den eventuella gas som finns förmodligen är flyktig kommer den således också att leta sig in fritt bland linselementen.

Då är jag med!

Jobbigt!

Men vad är det man då ska bygga med? Tygfodrat balsaträ tar ju t ex inte upp vibrationer och stötar särskilt väl. och lim ger ju ofta ångor även det.

Alternativet kanske vore att du bygger din koffert med "hårda" fack och så gör du vadderade fodral till de olika prylarna?

HM

Hm . jag var på en arbetsskyddskurs för ett par år sedan .
Problemet med dessa gaser var enligt kursledaren mjukgöraren i plasten som dunstade . Nu har jag för mig att dessa mjukgörare är förbjudna i eu . diskutionen då gällde bilinredningar .
Nu har jag ingen ny bil så jag vet inte om man fortfarande får denna hinna på tex bilrutan .
Men mjukgörarna är naturligtvis ersatta med något annat men hurvida dessa nya medel har samma egenskaper vet jag inte .
Om inte så borde problemet vara ur världen , men någon annan kanske vet ?

Liggunderlag/markisolering går också bra. Går fint att limma med smältlim, sättlim eller tvåkomponents epoxi.

Bilagor

• img_0152.jpg
    img_0152.jpg
    41.5 KB · Visningar: 1,499
steelneck skrev:
Liggunderlag/markisolering går också bra. Går fint att limma med smältlim, sättlim eller tvåkomponents epoxi.

Min erfarenhet är att liggunderlag inte behöver limmas ihop utan att de faktiskt går att forma och foga med en varmluftspistol.
Värm tills ytorna är klibbiga och lägg och klämm ihop.

Däremot torde det ju ånga av sig en del otäckheter i denna process.. men men.. =)

Är kontentan av denna diskussion att man skall akta sig för att inreda en aluminium väska med (dyr, grå) skumplast och sedan använda denna väska som långtidsförvaring åt sin dyra kamerautrustning?

Hur förvarar Ni er utrustning under de studer då den inte används? Att ha optiken liggande i någon hylla eller garderob känns inte särskilt säkert eller smart (Spräckte min 350D i somras då hyllan som den låg på plötsligt efter att ha suttit uppskruvad på väggen i 19 år, bestämde sig för att helt oprovocerat kollapsa...)

www.pixia.se skrev:
Hur förvarar Ni er utrustning under de studer då den inte används?
Jag har alla mina prylar i en stor verktygsback i plast och det jag använder för stunden i ryggsäcken. Fördelen med det är att jag kan ha med backen på (bil-)resor och på så sätt alltid ha med alla mina prylar. Den är inte skumplastdämpad, helt enkelt för att jag aldrig lyckades reda ut var jag skulle köpa garanterat utgasningsfri skumplast.

Hur många av oss här på detta forum har inte tillbringat sina första levadsår i en säng med en madrass av just blågulgrön skumplast?
Är det därför vi är som vi är och kommer våra objektiv om 20-50 år vara lika påverkade av den farliga gasen, som vi har blivit?

Det finns filter i PhotoShop som kan ta bort den eventuella hinnan! Finns det motsvarande som kan ta bort eventuella defekter på oss människor? Det borde vara av större vikt för vårt framtida fotograferande att koncentrera sig på den frågan!

Packa in era grejor i vilken skumplast som helst. Det viktiga är att skydda optiken mot repor och kraftiga stötar.
Har man så dyr fin optik att man inte vågar förvara den, hur f-n vågar man då använda den?

Alternativa material istället för skumgummi?

Eftersom nu tråden kommit fram till att skumgummi är relativt farligt, dvs, att gaser faktiskt frisläpps och kan eventuellt orsaka beläggningar på linser med mera...

Så kanske det är dags att nämna de varianter på skyddsmaterial som inte avlämnar gaser?

För övrigt så behöver man inte limma ihop skumplast, går utmärkt att sy små fodral och sedan sy ihop fodralen. Pilligt men det går, bättre än limångor.

/L

Eller så gör man som jag och tar fram den gamla hederliga silvertejpen.

Jag blev för ett tag sedan inspirerad av tråden om Jeppes ryggsäcksbygge.

Här finns den.

Jag plockade fram en lämplig ryggsäck som jag hade i gömmorna och satte igång, dock så var jag inte lika entusiastisk som Jeppe utan tejpade istället ihop bitar av vanligt grått iggunderlag.

Tack för exemplet på eget hantverk, mycket kul att se.

Jeppes tråd, som jag läst för bra länge sedan (har faktiskt exakt det märket av väska själv) är mycket utförlig och bra.

Men nu pratade jag om alternativa material och inget annat. Själv ska jag köpa en Lowepro Rover för 960 sek, det anser jag är ok pengar för en bra väska även om jag är nog så händig själv och kan göra en egen, gillar nämligen lowepros övriga lösningar och tänkte köra en toploader AW 65 + en lens case sz 3 i bältet. Har i dagsläget inte tid att fixa allt själv.

Lars, först frågar du om alternativa material och sedan att du ska köpa...vad ska du ha det alternativa materialet till?

By the way så är det väl inte alls ställt bortom allt rimligt tvivel att skumgummi avger farliga, eller skadliga gaser?

Själv har jag investerat i en Tamrac Expedition 8, eftersom mitt hemmabygge inte rymde mitt senaste objektivinköp... Men jag har nya planer på att sy en ny ryggsäck speciellt för den. Bara för att se om det går :)

Lan skrev:
Tack för exemplet på eget hantverk, mycket kul att se.

Jeppes tråd, som jag läst för bra länge sedan (har faktiskt exakt det märket av väska själv) är mycket utförlig och bra.

Men nu pratade jag om alternativa material och inget annat. Själv ska jag köpa en Lowepro Rover för 960 sek, det anser jag är ok pengar för en bra väska även om jag är nog så händig själv och kan göra en egen, gillar nämligen lowepros övriga lösningar och tänkte köra en toploader AW 65 + en lens case sz 3 i bältet. Har i dagsläget inte tid att fixa allt själv.

Jag ser nu att det var en äldre tråd som du startat om och då var väl mitt inlägg inte så relevant kanske.

Skulle det inte gå att använda innehållet i billiga syntetkuddar som isolering eller köpa vadd och stoppa med?

Jeppe skrev:
Lars, först frågar du om alternativa material och sedan att du ska köpa...vad ska du ha det alternativa materialet till?

By the way så är det väl inte alls ställt bortom allt rimligt tvivel att skumgummi avger farliga, eller skadliga gaser?

Själv har jag investerat i en Tamrac Expedition 8, eftersom mitt hemmabygge inte rymde mitt senaste objektivinköp... Men jag har nya planer på att sy en ny ryggsäck speciellt för den. Bara för att se om det går :)

Hehe, man kan väl vara nyfiken på material frågan även om jag kommer att köpa Lowepro? Jag gillar att hantverka, intressant info även om jag inte gör det denna ggn :)

Sedan var det intressant att lägga till den infon i tråden om den fanns för alla som hittar hit i framtiden även om tråden var gammal.

Ett packningsmaterial som blivit populärt de senaste åren är ju luftfyllda plastpåsar. Den plasten kanske också avger gaser, men den känns ändå säkrare.

Ett annat och riktigt miljövänligt alternativ äj ju att sy allt färdigt i tyg, men påsar överallt där saker skall skyddas. Man bör ha gradkedjor in till påsarna. Sedan fyllar man påsarna med popcorn. Kan kanske vara bra att stoppa dem i en plastpåse först så de blir lite fuktsäkra, eller varför inte vaxat tyg om man vill jobba naturligt.

SJälv förvarar jag den mesta optiken på en dubbelvikt kökshanddk i en låda. Den utrusting som ligger i väskor har locken på glänt så att inga gaser skall kunna koncentreras för mycket. Men man skall ju inte ha locken vidöppna, för att få in damm är lika illa som att få andra hinnor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar