Annons

Är SanDisc 1gb UBM CompactFlash bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rudie

Avslutat medlemskap
Ska beställa en Nikon D100 i natt. Tänkte köpa ett SanDisc 1gb UBM CompactFlash till, och tänkte fråga någon mer erfaren om kvaliten på det kortet?

Är det ett bra kort? Hur snabbt? Etc?

Tack på förhand!
 
Vet inget om det kortet.
Men det som slår mig är att du kanske skall satsa på ett par stycken mindre kort. Aldrig kul om det enda kort man har havererar...
Bara en tanke.
/Micha
 
Är inte SanDisc väldigt långsamt? HUr långsamt? Jobbigt att behöva vänta tusen år på att ta en bild till...
 
Bra kameraval! Jag använder själv en D-100 och är extremt nöjd med den.

Angående minneskort. Om du kommer att vara i behov att ta snabba bildserier under flera korta perioder och dessutom spara dem i NEF-formatet så ska du inte köpa något annat än ett Ultra-kort (dubbelt så snabbt som ett vanligt). Och de finns, vad jag vet, i maximalt 512 MB (= 51 bilder i NEF). Jag använde ett vanligt SanDisk-kort först, men blev förtvivlad då kameran tog en evighet på sig att spara ner bilderna till kortet så att jag kunde fortsätta fotografera. Ska du däremot använda kamera till något helt annat där mycket minnesplats väger tyngre än snabbhet, så är ju SanDisks 1 GB-kort ett bra val.

Jag har dock vant mig vid snabbheten hos mitt Ultra-kort och skulle hellre köpa två stycken 512 MB Ultra-kort än ett vanligt på 1 GB. Men visst kostar det...
 
Fasen va jag älskar den här sidan. Svar på 5 minuter!

Tack alla. Ska skicka min beställning nu.
Stay tune for new pictures!

Michael och Micha: Ska följa era råd och köpa två stycken Ultra istället.

Michael: Har du några bilder upplagda nånstans som e tagen med D100:an?

Ha det fint i sommar!
 
Rudie skrev:
Fasen va jag älskar den här sidan. Svar på 5 minuter!

Tack alla. Ska skicka min beställning nu.
Stay tune for new pictures!

Michael och Micha: Ska följa era råd och köpa två stycken Ultra istället.

Michael: Har du några bilder upplagda nånstans som e tagen med D100:an?

Ha det fint i sommar!
Du frågade visserligen bara Michael, men jag har några bilder utlagda.
Flera i detta album t.ex.
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=23888
Men även en och annan i mina andra album.
/Micha
 
Rudie skrev:
Michael: Har du några bilder upplagda nånstans som e tagen med D100:an?

Eftersom jag inte tagit mig i kragen och skaffat ett bättre konto här på fotosidan så finns det enbart ett fåtal bilder upplagda:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=102182&pf=24061
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=109179&pf=24061
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=103990&pf=24061

<reklam>Men om du köper musiktidningen La Musik så kan du se fler bilder som jag tagit - alla med D-100.</reklam>
 
lokner skrev:
Jag använde ett vanligt SanDisk-kort först, men blev förtvivlad då kameran tog en evighet på sig att spara ner bilderna till kortet så att jag kunde fortsätta fotografera.

Hur lång tid handlar det om när det gäller att spara bilderna till kortet? Jag har ingen och har inte heller kört någon D-SLR men det skulle vara bra att veta eftersom jag är intresserad av att köpa en D100.

MVH Felix Rådberg
 
lokner skrev:

<reklam>Men om du köper musiktidningen La Musik så kan du se fler bilder som jag tagit - alla med D-100.</reklam>

Vad e det för tidning? (foto är inte mitt enda intresse :) Vad för musik? Vart köper man den?
 
Rudie skrev:
Vad e det för tidning? (foto är inte mitt enda intresse :) Vad för musik? Vart köper man den?

Nu hamnar vi lite väl off-topic men det kanske är fler som undrar.

La Musik är en svensk musiktidning som skriver om i stort sett allt inom musik - från gammal gospel och country till nya Cardigans och kommande stjärnskott. Det finns ingen uttalad inriktning, utan vi går efter det som vi anser är intressant att lyfta fram. Senaste låtarna på MTV kommer vi dock aldrig att skriva om.

Tidningen går att köpa via Press-Stop-butikerna och andra affärer som har tidningar från Interpress (t ex Pressbyrån).

Nog med strunt - jag hoppas att du kommer få många fina stunder med din nya kamera och att du tycker det snabba minneskortet är värt pengarna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.