Annons

Är Nikon D3200 Bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

alve10berg

Ny medlem
Tjena! För cirka 2 månader sen köpte jag en Nikon D3200 främst för film. Men när jag efter cirka 3 veckor började filma inomhus vart det synliga pixlar, främst i mörker. Jag hade läst och sett exempelfilmer innan jag köpte den och tyckte den verkade väldigt bra! Men när jag filmade vart jag besviken. Jag har sett på YouTube vilka filminställningar som är bäst och har följt dom men har inte fått något bättre resultat! Jag har läst att om man har ett litet minneskort som jag har (2GB) så kan videokvalitén bli sämre. Jag vill jättegärna ha tips om hur jag kan få bättre kvalitet på filmerna jag gör eller om Nikon D3200 i allmänhet inte är någon bra filmkamera och att det är lika bra att köpa en ny och bättre!

MvH: Alve

d3200 håller väldigt bra kvalitet på både foto och film, bara man vet hur man gör.
normalt tror jag d3200 är inställd till att endast använda automatik, den försöker ställa exponeringen själv och vid mörker så boostar isoförhållanden till taket och blir lite trisst och grynigt.

om du sitter med kameran i handen som jag gör nu och startar upp den, klickar på menu knappen en gång och hoppar ner till FOTOGRAFERINGSMENY och klickar ner till Filminställningar och trycker OK, där i nästa meny hoppar du ner till manuella filminställningar och väljer ON där, om det står på OFF.

nu har du möjligheten att skruva ner ISO till 200 och filma med valfri shutterspeed.
en shutter på 1/30 och iso 200 är att rekommendera när det är dåligt med ljus.

en till viktig åtgärd du kan göra för att få ljus och trevlig bild är att välja en Ställ in Picture Control även det i fotograferingsmenyn, välj neutral och pil höger för att finjustera den, ställ skärpan till snäppet innan 0 och kontrast till snäppet innan minus eller minus.

Andra picture Control profiles äter ljus, tex "Mättade färger" och behöver därför mer ISO och öppnare bländare.

om du har ett zoom objektiv så är det inte speciellt optimalt för mörka förhållanden alls utan det rekommenderas att ha ett objektiv med 1.4 - 1.8 för lite bättre ljusflöde till sensorn
D3200 är verkligen bland det bästa du kan ha för video och foto idag utan att pynta ut 5-6 siffrigt belopp, och bildkvaliten är utomordentligt superb för video om man lär sig kameran.

Man kan väl tillägga att de flesta filmande systemkameror använder bara 2mp vid filmning och resten kastas bort. Så ju fler mp desto mindre är varje pixel så att för filmning under dessa premisser är färre mp på sensorn bättre. D3200 har ganska tätt packade pixlar men med manuella inställningar kan det göras bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar