Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är mitt objektiv sönder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet detta är en jätte dum fråga men ni får gärna håna mig bara jag får svar... ;)
Har ett canon 70-200 f4 l som trots med motljus skyddet på får jag en väldigt stor oftast röd fläck i bilden när jag plåtar i motljus...
Har laddat upp en bild så ni får se bättre...
Jätte gulligt om man kan få svar varför det blir såhär trots motljusskydd?
Har aldrig haft detta problem med ett annat objektiv...
Mvh Malin

Bilagor

• fel?.jpg
    fel?.jpg
    16.1 KB · Visningar: 547
Hej Malin !

Ingen dum fråga och det är nog inget fel på ditt objektiv, det är nog bara lite skräp, damm eller fetfläck på objektivet. Försök putsa det ordentlig nästa gång bara : )

Tackar!

Ha ha jo det va faktiskt ganska korkat att inte komma på det själv =)
Är verkligen jätte tacksam för ditt svar, skönt att veta att det var lätt fixat!
Nu är objektivet putsat och redo!
Ha de gott Johan!
Mvh Malin

Kul att du putsat frontlinsen men det kommer knappast hjälpa.

Det du ser är flares, dvs ett ljusfenomen som uppkommer vid moljussituationer.

Du kan ev bli av med detta om du tar bort filtret som du har på objektivet (?) vilket kan förstärka fenomenet.

Olika objektiv är olika bra på att hantera motljussituationer, tillverkarna försöker motverka detta genom diverse ytbehandlingar.

Här kan du läsa mer om flares:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lens_flare

Putsandet kan nog göra lite nytta.
Men grundorsaken är att solljuset faller på frontlinsen trots motljusskydd.
Solen på bilden står väldigt lågt så att försöka placera dig så att öppningen är i skugga om möjligt.

Om inte solen står så lågt så den kommer med i bilden, kan man "förlänga" motljusskyddet genom att försöka skugga frontlinsen med något löst föremål. Själv brukar jag använda ett sittskydd för att skugga frontlinsen utan att sittskyddet kommer med på bild. Väljer du ett motiv där solen ska vara med i din komposition, testa då att ta flera bilder och vinkla kameran lite mellan varje bild. Har du tur så slipper du då flares eller åtminstone minimerar dom.

/Gunnar

Struntar man i vad folk tycker så kan man tejpa dit lite cykelslang för att förlänga befintliga motljusskydd om man kör ff-optik på ett APS-C hus. ser hemskt ut, men fungerar bra...

Jag vet detta är en jätte dum fråga men ni får gärna håna mig bara jag får svar... ;)
Har ett canon 70-200 f4 l som trots med motljus skyddet på får jag en väldigt stor oftast röd fläck i bilden när jag plåtar i motljus...
Har laddat upp en bild så ni får se bättre...
Jätte gulligt om man kan få svar varför det blir såhär trots motljusskydd?
Har aldrig haft detta problem med ett annat objektiv...
Mvh Malin

Det där är en flare som kommer sig av att du har en mycket stark ljuskälla i eller strax utanför bild.

Om den är utanför, skugga med handen, du ser när reflexen försvinner.

Notera att den har samma form som din bländare.

Har du ett uv-filter eller liknande, plocka bort när du fotar motljus eller natt.

Slutligen, blända ner så minskar storleken på flaren.

Det har inte med smuts att göra, smuts sänker kontrasten, ger inte reflexer.

Tack alla underbara människor!

Jag är mycket glad över att alla har tagit sig tid så om jag har fattat allt rätt så:
Gör alltid rent objektivet!
Ta bort mitt uv filter!
Förläng motljusskydd med hand eller dylikt
Fall inte detta hjälper så skall jag blända ner...

Än en gång tack för att ni är så bra och att jag får lära mig så mycket!

MVH Malin

ANNONS