Annons

Är min 30D kass??

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Hej!
Paniken sprider sig här hemma... Jag har precis köpt en begagnad 30D hos en välkänd fotoaffär. Kameran ser helt ny ut och är bara måttligt använd enligt säljaren.
När jag kom hem skruvade jag på mitt objektiv (17-85 IS) och tryckte ned avtryckaren halvvägs som jag gjort tidigare med min 350D. Inget händer med fokusen. Kollas så objektivet inte är ställt på manuell men det är det inte.

Måste man göra någon inställning i kameran eller ska det funka direkt? Jag har även provat med två andra objektiv men inget funkar med autofokus. Det kommer inte heller något pipljud (som det gör med 350D) när jag hittar skärpan med manuell fokus.

Jag ska ta en kall dricka och sätta mig på altanen och lusläsa manualen nu men rent spontant känns det som att något är knas med autofokusen.
Anledningen till att jag frågar här är mest för att slippa känna mig generad i morgon om jag lämnar tillbaka kameran och det visar sig vara skit bakom spakarna...
 
Jupp, kolla custom function 04.
(mycket trevligare att ha AE lock på avtryckaren och autofokus på *-knappen förresten.... =)
 
he he

men näradödenuppevelsen då man packar upp ett beg fynd och e säker på att den inte funkar e inte o förakta heller......

Roine
 
Tack Roine och Magnus, nu funkar det som jag är van vid. Custom function 4 stod i läge 3, ändrade till 0 så nu funkar allt kalas! Tur att det finns räddande änglar med snabba svar. Nu ska jag ut och testa lite, tusen tack!
 
Vem vill fokusera med den knappen? Jag fokuserade med en knapp vid tummen på min rt någon gång för att pröva och det kändes inte alls bra.
 
Underbart att fokusera med *. Sen så kan man ju ta bilder utan att kameran fokuserar om hela tiden, alltid kul när det är mörkt.
 
Om man har autofokus på avtryckaren, så innebär detta att man inte kan släppa utan att kameran fokuserar om. Med AF på annan knapp kan man snabbt fokusera och sedan komponera om bilden utan att behöva trycka på avtryckaren.

Det är ett sätt. Ett annat är att man snabbt kan sluta fokusera och sedan fokusera manuellt utan att det sedan ändrar sig, när man trycker ner avtryckaren.

Jag började använda * redan 2001 och kan inte tänka mig något annat, jag får små problem när jag testar kameror, när tummen börjar leta efter knappen ;)

Vid sportfoto, med följande AF är det guld värt. Att när som helst sluta fokusera och bara knäppa bilder.
 
Har stjärnknappen någon annan funktion som försvinner när den används till auotfokus?
 
ny autofokusknapp

hur perfekt är inte den knappen !!!

Tack för denna funktion som underlättar otroligt för mig.

Visste inte att det gick att göra ens, och här har man plåtat modeller och saknat denna funktion i två år, haha
 
Robin Gyllander skrev:
Har stjärnknappen någon annan funktion som försvinner när den används till auotfokus?
AE-Lock, alltså, du låser exponeringen, men den kan du välja att flytta till halv avtryckare. Det ser man också under Custom Function 4.
 
Robin Gyllander skrev:
Har stjärnknappen någon annan funktion som försvinner när den används till auotfokus?

Jag använder också * för fokus.
AE-lock (exponeringslås) hamnar på halv avtryckare och enda nackdelen jag har märkt är att FE-lock (blixt-lås) försvinner (om det nu är någon nackdel).

Dessutom aktiveras inte fokus med fjärrutlösare heller, så när man anväder fjärrutlösare eller om man har behov av FE-lock så måste man först återställa Custom Function 4.
 
Vart också tipsat om att flytta AF-en till * knappen på min 350D. Och det är rätt bra när man vant sig. Men nåt fel verkar jag göra ibland märker jag då jag upplever att jag oftare missar fokus efter detta.

En nackdel är dock när nån gröngöling ska låna kameran o fota. De har väääldigt svårt att fatta att * knappen skall användas (trots att jag förklarar) och får inte en enda bild m fokus rätt nästan.
 
Ett tips !

Ställ in kamerainställningarna till standard och börja om från början med att ställa in den efter dina egna önskemål, annars så kan du få mer problem :)

/kent
 
Det konstiga var att jag ställde in den på fabriksinställning men den där autofokusgrejen blev inte ändrad ändå.
Nu har jag testat den en hel del och känner mig mer än nöjd, skulle bytt upp mig från 350D för länge sen! Snacka om skillnad i byggkvalité. Efter att ha läst alla inlägg i tråden har jag bytt tillbaka fokusen till *-knappen igen, ska se om det känns rätt. Låter onekligen som en bra grej att köra på det sättet men det är förbaskat svårt att vänja sig.
 
Uttryck skrev:
Vart också tipsat om att flytta AF-en till * knappen på min 350D. Och det är rätt bra när man vant sig. Men nåt fel verkar jag göra ibland märker jag då jag upplever att jag oftare missar fokus efter detta.

En nackdel är dock när nån gröngöling ska låna kameran o fota. De har väääldigt svårt att fatta att * knappen skall användas (trots att jag förklarar) och får inte en enda bild m fokus rätt nästan.

Håller med om den invändningen, annars är tumfokus super med AE-lock på avtryckaren. Men sätt kameran i ett motivläge när gröngölingen ska låna den. Då flyttas fokus till avtryckaren snabbt och lätt. Likadant vid "gröna rutan" har jag för mig.

Det finns en annan nackdel med tumfokus och AE-lock på avtryckaren: när man tar seriebilder och t.ex. panorerar så låser exponeringen på första rutan. Om sedan motivet rör sig förbi olika ljusförhållanden kan det bli ganska grymma över- eller underexponeringar i bildserien. Jag hade gärna önskat mig fler inställningsmöjligheter i den customfunktionen.
 
Slowfinger skrev:
Det finns en annan nackdel med tumfokus och AE-lock på avtryckaren: när man tar seriebilder och t.ex. panorerar så låser exponeringen på första rutan. Om sedan motivet rör sig förbi olika ljusförhållanden kan det bli ganska grymma över- eller underexponeringar i bildserien. Jag hade gärna önskat mig fler inställningsmöjligheter i den customfunktionen.
Hur menar du med fler val, finns inte redan alla tänkbara möjligheter? I ditt exempel skulle C.fn. 4=3 hjälpa, tumfokus och inget exponeringslås.

Själv föredrar jag den omvända funktionen på tumknappen (läge 2), fokuslås på tummen och inget exponeringslås. Då kan jag lätt låsa autofokus när jag så vill utan att förlora snabbheten med autofokus och exponering på samma knapp.

Fast det vi båda egentligen saknar är en separat knapp för exponeringslås, men det har Canon fixat på 1D Mark III.

/Daniel
 
Kör också med skärpan på "*". I början kändes det väldigt avigt men nu kan jag inte tänka mig att ha det annorlunda. Om man har objektiv som går att fokusera utan att slå om knappen på objektivet så blir det perfekt. Förutom att flytta skärpeinställningen via CF4 så sätter du även kameran på "AI Servo" samt ställer in kameran att endast använda fokuspunkten i centrum. Då fungerar det så här:

* Inget tryck på "*" = manuell focus.
* Tryck och släpp "*" på det som ska vara skarpt = Låst fokus vid släpp av knappen; komponera bilden och tryck av.
* Tryck och håll inne "*"= Skärpeföljande fokus.

Perfekt!

(Hoppas ni fattar svenskan, klockan är mycket!)

/Per
 
Provade just "*" fokusering men tycker det inte var någon höjdare, kan ju iofs bero på det bristfälliga greppet i en 350D...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.