Annons

Är min 30D kass??

Produkter
(logga in för att koppla)
dano skrev:
Hur menar du med fler val, finns inte redan alla tänkbara möjligheter? I ditt exempel skulle C.fn. 4=3 hjälpa, tumfokus och inget exponeringslås.

Själv föredrar jag den omvända funktionen på tumknappen (läge 2), fokuslås på tummen och inget exponeringslås. Då kan jag lätt låsa autofokus när jag så vill utan att förlora snabbheten med autofokus och exponering på samma knapp.

Fast det vi båda egentligen saknar är en separat knapp för exponeringslås, men det har Canon fixat på 1D Mark III.

/Daniel

Jag vill ha exponeringslåset på avtryckaren i 90 % av alla situationer utom vid seriebildstagning vid t.ex. panoreringar där ljuset växlar från bildruta till bildruta. Lite meckigt att behöva gå in i customfunction varje gång man ska göra en panorering med seriebild. Du skule till exempel kunna ha möjligheten att ställa in så att kameran gör en ny ljusmätning för varje bildruta vid serietagning. Som det är nu är ju exponeringslåset aktivt hela tiden från att du trycker ner avtryckaren. Visst kan man släppa upp den kort i teorin, men knappast 3 eller fem gånger i sekunden.

Eller som du säger - två separata knappar som på EOS 1D Mk3 eller som på Nikons modeller från D200 och uppåt.
 
Don Ricardo skrev:
Provade just "*" fokusering men tycker det inte var någon höjdare, kan ju iofs bero på det bristfälliga greppet i en 350D...
Det tar några dagar att vänja sig, sedan är man fast. Känns väldigt "tvärtom" och avigt i början.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.