ANNONS
Annons

Är ljus mätare bra ?

Produkter
(logga in för att koppla)

dx5

Medlem
Hej!

Eftersom jag är nybörjare så undrar jag hur en ljusmätare kan hjälpa mig. Om jag kommer till en plats och ska fotografera något, vad kan den då göra för mig ? Vad handlar det om för inställningar på kameran som ska göras. Handlar det om ljus eller mörk exponerings inställning, vitbalans osv.

Tacksam för svar.

P.s ska kanske tillägga att jag har en konica minolta dynax 5d. Synd bara att Expert säljer ut sina 7d just nu :-(.

om du inte skall jobba med studioblixtar så ser jag liten poäng i att köpa en ljusmätare, du har en inbyggd i kameran som fungerar alldeles utmärkt, dessutom kör du ju digitalkamera och kan se direkt vad som sker.

men om du skaffar en ljusmätare så fungerar den så att du mäter ljuset, antingen reflekterande (dvs att du pekar mätaren på det du vill mäta ljuset på) eller infallande (dvs att du mäter ljuset som faller in på objektet du vill fotografera). Då får man ett bländar/slutar värde som du sedan rattar in i din kamera (manuellt läge) och trycker av.

hoppas min förklaring om infallande/reflekterande ljusmätning går att förstå.

Du har väl redan en i kameran? Alltså behöver du ingen ytterliggare.

Edit: En snabb förklaring kom in medan jag skrev:)
\h

Du har en utmärkt ljusmätare i din kamera och behöver bara lära dig använda den på rätt sätt. Det måste man oxå med en lös ljusmätare, så spara du dina pengar till andra tillbehör som du behöver.

Tack alla !

Tack för dom snabba svaren. Vad gjorde jag utan er :).

Trevlig helg på er allihopa.

Mvh Mats.

En ljus mätare är väl inte sämre än en mörk?

***Sorry*** Kunde inte hålla mig. Ja. Jag ska gå och lägga mig. Nu. ;)

En ljusmätare för infallande ljus är alltid till nytta när man fotograferar motiv som reflekterar mycket mer eller mindre är c:a 18% av ljuset.