Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är kontrast och skärpa olika mått?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ursäkta en amatör, men hur härleds värdena i denna uträkning?

Är kontrasten (hos ett sinusformat linjemönster) känt både i bilden och motivet så är MTF-värdet lika med kvoten mellan dessa två kontraster mätt i procent (observera att kontrasten i procent är (ljusaste - mörkaste)/(ljusaste + mörkaste) och inte ljusaste/mörkaste). Är konstrasten vid en viss frekvens som i det aktuella exemplet 128:1 i bilden och 256:1 i motivet blir detta uttryckt i procent 127/129 (=98,4 %) respektive 255/257 (=99,2 %). Kvoten bildkonstrasten/motivkontrasten (båda alltså uttryckta i procent) blir då 99,2/98,4=0,992.

Ett så högt MTF-värde kan vi även med ett absolut perfekt objektiv inte få annat än vid mycket låga frekvenser på grund av diffraktionen. För fotografering fungerar det mycket bra att förenkla diffraktionsbegränsningskurvan till 1-N*spf/1400 där N är det effektiva bländartalet och spf är spatialfrekvensen. Om nu MTF-värdet är 0,992 så måste alltså N*spf/1400 vara lika med 0,008 och N*spf=0,008*1400=11,2 och det stämmer med bl.a. f/5,6 och 2 c/mm (naturligtvis också med t.ex. f/1,4 och 8 c/mm men så bra objektiv har vi inte så jag valde en lösning som var rimlig:)

Den exakta formeln för att räkna ut diffraktionen innehåller naturligtvis ljusets våglängd (ovanstående förenklig är ett genomsnitt) och är dessutom inte helt linjär (den viker dock av först vid låga MTF-värden, på den övre och fotografiskt sett mest intressanta halvan kan vi lugnt approximera diffraktionsbegränsningskurvan som linjär).

Värdena i sig:

Orginalkontrasten är att toppen på sinusvågen uppnår "256", och botten sjunker till "1".
Det som jag trodde motsvarade "halva" kontrasten har då 16 och 1 som värden.

Det kanske bli lättare med lite ascii-konst...

257 * 15
--------------
255 * 17

Eller utskrivet:

(256+1) * (16-1)
------------------------
(256-1) * (16+1)

Vilket är en omskrivning av:

(16-1) / (16+1)
------------------------
(256-1) / (256+1)

dvs
kontrast 1 dividerat med kontrast 2 för att få fram MTF-värdet. Nu hoppas jag att jag förstått Lennart rätt, så det är bäst att du inväntar hans kommentar.

Uschanes vad besvärligt det var att närma sig "problemet från den "andra" sidan av frågan, från ingångshållet... :) På projektionssidan ("bildsidan") är det mycket lättare, en FFT ger vad den ger, och inga delmodifierade värden...

[edit] Den här gången var Lennart snabbt på det, :) Jag tackar igen för visat tålamod. [/edit]

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar