Man mäter ju egentligen inte "kontrast", utan man mäter "kontrastöverföring"...
Målen man ska avbilda har en viss kontrast - säg till exempel att det ljusa är exakt 256ggr ljusare än det mörka (detta är 8Ev skillnad). Om då det av ljuset man kan mäta på "baksidan" av objektivet, projektionen av målet som objektivet projicerar på senorytan "bara" håller en skillnad på säg 7Ev kontrast (det ljusa är 128ggr ljusare än det mörka) har man förlorat 50% av kontrasten.
Det som kallas "MTF-50" mäter på det här sättet - hur tätt kan det bli (upplösning på bilden objektivet projicerar på sensorn) mellan omväxlande mörkt/ljust innan kontrastöverföringen sjunkt till 50% av verkligheten.
-"Hur hög kan upplösningen bli innan kontrastöverföringen sjunkt till 50%"
Det som kallas "MTF", utan några pre- eller suffix, är nästan alltid en graf som måste definieras direkt vid mätningen. Man bestämmer en viss upplösning (oftast 10 eller 30 lp/mm) och sedan mäter man kontrastöverföringen i procent.
-"Hur hög är kontrastöverföringen när upplösningen är "x" lp/mm?"
........................
Vad som sedan är "skärpa", "mikrokontrast", "kontrast" osv
i dagligt tal - ja - det diskuteras det ju mycket om...
Det enda viktiga är egentligen att man ser sambandet mellan kontrast och upplösning vid olika målupplösningar...!
Bra kontrast, bra "skärpa" betyder för mig:
-Vass kant, hög kontrast mellan färgerna på var sin sida kanten
Låg kontrast, bra "skärpa" betyder för mig:
-Vass kant, lägre kontrast mellan färgerna på var sin sida kanten
Bra kontrast, dålig "skärpa" betyder för mig:
-Suddig kant, men hög kontrast mellan färgerna på var sin sida kanten
Låg kontrast, dålig "skärpa" betyder för mig:
-Suddig kant, och låg kontrast mellan färgerna på var sin sida kanten
Sen skiljer det sig på vilken SKALA folk pratar om det...
-Global kontrast är de flesta överens om vad det är, det betyder att objektivet inte ger "flares", sol-dis i bilderna som en tunn "slöja" över motivet. Allt svart blir grått.
-vissa tycker kanske kontrast ska definieras med början vid ca 5lp/mm (detta är ca 15-20 pixlar stora saker på en 12MP crop-kamera)
-vissa tycker att det börjar redan vid 15lp/mm (5-7 pixlar stora saker på en 12MP crop-kamera).
Många tycker däremot att 15lp/mm snarare är "skärpa" än kontrast... För min egen del tycker jag skärpa är vid ca 30lp/mm (3-4 pixlar), eller t.o.m mindre.