Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är kameran trasig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lincon888

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag lånade min farsas gamla pentax ME, jag han precis fota upp en rulle och sätta i en ny så låste sig kameran!
Trök ner avtryckaren som vanligt och spegelluckan är nu öppen konstant. Alltså exponerar kameran konternuerligt just nu.

Kan man lösa det lite snabbt kanske? Nån idé? Jag kan trycka ner luckan för hand men den flyger bara upp igen. =(

Har kameran dött?

Felsökning 1:
Byt batteri

Det KAN vara så enkelt

/Mats

(eller gör tvärtom, ta ut batteriet en stund och gör den helt strömlös (men det är väl iofs mest mekanik i en sån där)))

Senast ändrad:
kan testa. Men det är som sagt mest mekanik, något måste ha låst sig eftersom kameran ska fungerar utan batterier.

Hej
Jag kan inget om Pentax men har en analog Olympus OM40 som beter sig på liknande sätt när batteriet tar slut. Sista exponeringen slutförs som den skall men spegeln blir kvar i uppfällt läge. Ridån är alltså stängd och inget ljus förstör filmen. Skulle tro att det är samma sak på din Pentax. Prova att byta batteri

Lycka till

Hej!

Min mor har en Pentax (inte helt säker på att det är en ME, men det ser ut så att döma av bilderna jag kollat på) och den betedde sig precis likadant förut; spegeln låser sig i uppfällt läge (kanske slutaren var öppen också; det minns jag inte), speciellt vid kall väderlek. Om jag inte missminner mig så är det fettet till delar av mekaniken som blir för stelt så det inte rör sig som det ska. Man kan skruva bort bottenplattan (vet inte vad det heter egentligen, men plåten som sitter under kameran, där man skruvar fast stativet), och spreja med nåt mer lättflytande smörjmedel (siliconsmörjmedel t.ex.) för att mekaniken ska gå lättare. Om man tar lite bilder och observerar mekaniken under tiden så har jag för mig att man ser ungefär hur det funkar och ser då kanske också var det är viktigast att smörja.

Detta är ju att betrakta som en ful-lösning, men det fungerade för mig.

Hoppas det löser sig!

Jag håller med Mats, det är troligen batteriet. Du kan kolla det genom att tillfälligt dra över funktionsratten i 100x-läget. Då bör slutaren stänga och spegeln gå ner.

Ett anat, och otrevligare, problem är om spegeldämparen (en list av gummiliknande material) blivit kladdig av ålder. Det kan du kolla genom att ta bort objektivet och försiktigt peta ner spegeln. Är det så, bör spegeldämparen bytas.

Per.

Nja - det kan nog inte vara det, eftersom spegeln går upp igen när han petar ner den. Jag håller på batteriet. Gå till det mekaniska 1/100-sek ( brukar ligga mellan den längsta tiden och bulb vill jg minnas ). Fäller spegeln ner sig då - är det med största sannolikhet batteriet.

En annan tanke - Du har väl inte av misstag ställt om den till bulb när Du bytte film och fipplade med kameran? Då ligger spegeln uppe på en del kameror, till dess att man trycken en gång till på avtrycket.

Hmmm, jag har provat att ratta runt den över allt. Men inget händer. Tvingar jag ner spegeln för hand åker den upp igen...Det går inte trycka ner knappen för att ta bild heller. Kan prova att bytta batteri kanske. Tack för era svar! Får försöka pilla lite med den :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar