Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är jag mogen för en systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Freethinker

Medlem
Jag har sedan ett par månader börjat intressera mig för fotografi och därmed försökt lämna min kompaktkameras (Panasonic Lumix DMC-TZ10) autoläge. Jag har studerat grunderna (bländare, slutartid, ISO-tal o.s.v.) och det börjar sjunka in mer och mer för varje gång jag fotar. Har även köpt ett resestativ, modell mindre stabilt visade det sig, och tagit en del nattbilder med lång slutartid, en del HDR-bilder samt en hel del macrobilder. Det har blivit blandade resultat varför jag börjat snegla på systemkameror i tron om att det kan göra mina bilder bättre. Kanske är det här inbillning och det är delvis därför jag väljer att skapa den här tråden.

Den sista tiden har jag försökt ta bilder med stor bländare (lågt "f-tal") för att försöka få till den där suddiga effekten bakom motivet men det har inte varit speciellt lyckat. Bakgrunden har blivit för skarp/fokuserad trots största möjliga bländare som kameran tillåter (f. 3.3). Jag har även testat att zooma litet samt placerat motivet nära och sett till att avståndet är långt till bakgrunden. Vad jag förstår är det lättare att ta den typen av bilder med en systemkamera och då framför allt med hjälp av ett objektiv som har större bländare än det inbyggda jag har i kompaktkameran. Är det här en korrekt uppfattning? Finns det andra aspekter hos en systemkamera som underlättar det här förutom ovan beskrivna objektiv?

En annan anledning till att jag ibland känner att jag är på väg att växa ur min kompaktkamera är det faktum att den inte har stöd för RAW-format. Främst är jag ute efter att ta en bild i det formatet och mata in den i Photomatix Pro för att skapa en HDR-bild. Det verkar endast krävas en enda bild då istället för att använda "auto bracket-funktionen" som tar tre bilder med olika exponering vilket låter smidigt i mina öron.

Jag inbillar mig också att det är lättare att ta landskapsbilder med systemkamera eftersom det även i det fallet är möjligt att skaffa ett objektiv med högre "f-tal" för att hela bilden skall bli skarp. Ligger det någon sanning i det? Jag upplever att mina landskapsbilder inte blir speciellt bra mitt på dagen eftersom himlen näst intill blir vit i vissa lägen men det kanske mest beror på att jag inte kompenserat genom att ändra exponeringen några steg åt det mörkare hållet? Finns det kanske något annat man kan göra åt det på en kompaktkamera?

Den stora frågan är alltså om jag verkar vara mogen för en systemkamera?

Stort tack på förhand!

Med vänliga hälsningar,

Mattias
 
När mina kompisar brukar fråga mig om jag anser att de skall köpa en systemkamera brukar jag svara JA om:
-Du har viljan/syftet att gå ifrån Auto-läget till de "kreativa" lägena.
-Inser att det kostar mer än ett hus och ett kit-objektiv...Du lär vilja bygga ut din utrustning och nya krav kommer att komma desto mer du lär dig och förstår.
-Du kommer lägga tid att lära dig/använda Photoshop (el. dyligt).

Känns som du är redo...;-)
 
Skärpedjup!!

En systemkamera har större sensor än en kompakt och därför får du mer bokeh (oskärpa) med en systemare än med en kompaktkamera, även fast båda har tex bländare 3,3. Ju längre brännnvidd du har, desto mer bokeh får du.

Systemkamerans fördelar är: Större sensor, möjlighet till at byta ut kitobjektivet till ett objektiv med stor bländare (2,8. 1,8. 1,4 osv) och lång brännvidd (tex 50, 85, 90, 150 osv).

Själv har jag ett 35 1,8 när jag vill få till mjuka härliga bakgrunder, brukar köra på 2,8 (bättre bildkvalitet än på 1,8). Kan lägga upp en bild lite senare på hur resultatet blir när man tar en bild med 35 mm 1,8 jämfört med en bild tagen med kitobjektivet på 35 mm (största bländare då är ca 4,5). Skriver från iphonen nu så det får bli när jag sitter vid datorn.

Jag tycker absolut att du är mogen att skaffa en systemkamera, men kom ihåg att det är tungt att bära med sig, dyrt när man vill ha nya objektiv och annat (jag är prylnörd!!), mycket mer jobb i datorn eftersom att en systemkamera inte efterarbetar bilden lika mycket som en kompakt gör och MYCKET roligare att fotografera med mååånga möjligheter!!

Återkommer med bilder! /Hannes
 
Hm, ne man måste inte alls göra mer jobb i datorn. Det beror helt på hur man lägger upp allting.
Sen för att få kortare skärpedjup brukar man nog säga lägre f-tal eller bländare medans själva bländaren blir större.

Oavsett vilket märke du väljer (du borde nog inte behöva fundera på märke lika mycket som vilket objektiv du vill börja med välj det märket som känns bäst i handen när du testar dem bildmässigt kommer du nog inte märka någon skillnad)
Eftersom du vill ha ett kort skärpedjup kommer du vilja ha ett objektiv med ungefär bländare 1.8 som största, det är ganska standard och den brukar finnas ett par billiga och väldigt bra sådana till varje märke. Sen handlar det om till vilket avstånd du vill ha dessa bilder med kort skärpedjup, vill du ha landskapsbilder är nog en som det står 35mm bäst, för vill man få med "mer" (mer vidvinkel) av det runt omkring blir det nog snabbt dyrt.

Hör av dig om/när du bestämt dig så kan vi hjälpa med alla beteckningar. Brännvidd och bländare är det du i första hand vill kolla upp lite vad det är.
 
@Marteric Enligt dina kriterier verkar det snart vara dags för en systemkamera. Det enda som kan bli litet problematiskt är förstås det finansiella men jag får helt enkelt spara ett litet tag. Tror det är positivt i slutändan med tanke på att man säkert kommer ha mer kunskap när det till slut är dags.

@HannesNikon Jag skall erkänna att jag trodde att f-talen var absoluta vilket ju bevisligen visade sig helt fel. Tack för det klargörandet. Det blir till att läsa på en del om brännvidd också. Jag tar gärna en titt på dina bilder när du har möjlighet att posta dem här.

@Twilice Tack för tipsen gällande val av märke och objektiv!
 
f talet är en faktor av tre, brännvidd, sensorstorlek och f tal.

Här kommer mina bilder som kanske hjälper lite ;)

Här en bild tagen med mitt kitobjektiv (Nikon 18-105). När man zoomar in till 35 mm så ändras den största bländaren till 4,5 , större bländare kan man inte ha på 35 mm med det här objektivet. Så här blir bokehn då.


Helt ok, eller hur?

Sen tog jag en bild med mitt fasta 35 mm 1,8, då blev bokehn såhär.

Mycket bättre!

Sen tog jag en bild med min iPhone, den har bländare 2,8, alltså borde det bli mer bokeh än på den första bilden tagen med 4,5. Eller?! här är den bilden.

På grund av att iPhone har en pyttesensor så blir det inte mycket till oskärpa, precis som med en kompaktkamera, även fast det är bländare 2,8.

Så alltså så är stor sensor och stor bländare (tex 1,8) bra för att få till bokeh.

Men brännvidd då?

Här kommer två bilder, båda är tagna med samma bländare 5,6. Den här bilden är tagen med en brännvidd på 18 mm medan den här bilden är tagen med brännvidd 105 mm. Du ser skillnaden ;) Samma sensor, samma bländare men olika brännvidder ;)

Tre faktorer som sagt. /Hannes
 
Jag är snudd på hänförd. Skillnaden är som natt och dag mellan den andra bilden du postade och min kompaktkamera men efter alla dina förklaringar är det inte annat än logiskt. Antar att man uppskattar valfriheten som en systemkamera plus ett par objektiv erbjuder? Just nu känns mina valmöjligheter rätt begränsade, i alla fall inom "bokeh"-området.

Tack så mycket för alla bilder och pedagogiska förklaringar och exempel. :)
 
Jag är snudd på hänförd. Skillnaden är som natt och dag mellan den andra bilden du postade och min kompaktkamera men efter alla dina förklaringar är det inte annat än logiskt. Antar att man uppskattar valfriheten som en systemkamera plus ett par objektiv erbjuder? Just nu känns mina valmöjligheter rätt begränsade, i alla fall inom "bokeh"-området.

Tack så mycket för alla bilder och pedagogiska förklaringar och exempel. :)

Det var så lite så ;)

När det gäller val av märke så spelar det egentligen ingen större roll, det viktigaste är hur kamerorna känns i handen. Jag vill bara understryka att Canon och Nikon har MYCKET mer på begagnatmarknaden än vad sony,pentax,olympus har. Det är för mig ett stort plus.

Själv tycker jag att nikon har mer logiska menyer/knappar än vad tex Canon har, men det är en smaksak. Gå in på Mediamarkt eller någon annan affär där du kan testa alla kamerorna med batteri och minneskort i. Testa alla kameror, grepp, knappar och menyer. /Hannes
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.