Så länge prenumerationen kostar mindre än motsvarande två dosor snus i månaden misstänker jag att jag har större problem än att kunna se mina bildinställningar om jag inte längre skulle ha råd med det
Det kan finnas andra skäl att inte gilla prenumerationsmodellen, men just det argumentet tycker jag inte håller (och ni som inte håller med behöver förstås inte göra det) ...
Håller helt med.
Jag började med att använda Photoshop för det fanns inte mycket annat.
Sedan blev det Capture one och LR beta och på den vägen har det varit.
Jag kan hantera 95% av mina bilder med dessa programvaror.
Fast ibland har jag behov av Photoshop och de trick bara den typen av program kan åstadkomma.
Att köpa Photoshop för de få bilder jag tidigare känt att det skulle göra skillnad för över 8 000 kr och betala för en uppgradering för cirka 50% av detta vartannat år har tidigare känts som slöseri med pengar.
Nu kan jag få fotografipaketet med både LR och Photoshop för en kostnad per år som är vad jag för
några år sedan betalade varje år för att uppgradera LR.
Att jag sedan måste skaffa moderskeppet guld för att igen komma igång med Photoshop är en annan femma.
Jag var en av alla dessa som blev av med passwords och kreditkortsuppgifter när Adobe hackades.
Nu är jag ganska övertygad att Adobe är en av de säkraste siter som man kan använda idag. Deras algoritmer för att kryptera dessa uppgifter är nog nu bland det mest avancerade som man kan köpa för pengar. De fick mycket negativ kritik för detta. De gör nog allt för det inte skall hända igen.
Skulle inte tro att t.ex. mina uppgifter om min GP e-prenumeration är skyddade på samma sätt.
Så jag tycker Adobe har en mycket attraktiv modell som erbjuder mycket mer för pengarna jämfört med deras traditionella policy.
Nu är vi som personer olika och det är väl det som gör livet intressant. Så jag bryr mig inte om andra tycker en annan lösning är bättre. Det gör mig inte osäker på att denna lösning passar mig bäst.
Samtidigt har jag inget behov av att övertyga andra om att min lösning är bäst för alla andra.
Skulle jag en gång på ålderns höst tycka jag inte behöver ha tillgång till den senaste programvaran från Adobe utan kan nöja mig med en LR version som inte uppgraderas så tror jag att jag kommer ha råd att köpa en version för 1200 kr.
Har jag inte det så är nog detta ett av mina minsta problem. Kostnaden för huset lär då vara en större huvudvärk.
Det är min syn på saken och baserad helt på min smak och förutsättningar.