Annons

Är jag dum...?

Produkter
(logga in för att koppla)

MontyOnAcid

Aktiv medlem
Har just lagt en beställning på ett 500/4 IS, och behöver lite moraliskt klapp på axeln...

Har idag ett 300/4 IS + Canon 1.4X idag till 40D, och är faktiskt inte nöjd med vare sig AF, kontrast eller skärpa på objektivet.
Fotar nästan enbart fågel.

Egentligen är ju priset för 500 bara för mycket, men vad gör man... :)
 
vad gör pengar för nytta under madrassen?
tänk på att du bidrar till den starka konjunkturen i Sverige och håller uppe detaljhandeln
Det är alltså din förtjänst att det går så bra för Sverige just nu ;)
 
MontyOnAcid skrev:
Har just lagt en beställning på ett 500/4 IS, och behöver lite moraliskt klapp på axeln...

Har idag ett 300/4 IS + Canon 1.4X idag till 40D, och är faktiskt inte nöjd med vare sig AF, kontrast eller skärpa på objektivet.
Fotar nästan enbart fågel.

Egentligen är ju priset för 500 bara för mycket, men vad gör man... :)

Visst kostar den en del, men du har väl förmodligen bedömt att du har råd med gluggen. Och du vill ha den. Det tycker jag är bra förutsättningar för en lyckad investering.

Du kommer att bli nöjd med vad den presterar, jag hade förmånen att prova en dito under en vecka. Ett gott råd bara: Starta gymträningen direkt om du skall ut och vandra med den gluggen! :)
Och ska du köra med enbensstativ så se till att det är stabilt, mitt sjönk ihop med 1D MkIII +500/4...men det är en billig variant.

Känns det rätt för dig så är det rätt!

Lycka till!

/Arne
 
Tack för de tröstade orden... :)

Sålt befintligt 300/4 + sålt 500/4 borde göra en totalt förlust på ca. 10'000 på 500:ans inköpspris...?
Så om man tänker så så känns det lite lättare... ;)

Antar att jag får försöka sälja lite bilder framöver för själslig ro.
 
MontyOnAcid skrev:
Tack för de tröstade orden... :)

Sålt befintligt 300/4 + sålt 500/4 borde göra en totalt förlust på ca. 10'000 på 500:ans inköpspris...?
Så om man tänker så så känns det lite lättare... ;)

Antar att jag får försöka sälja lite bilder framöver för själslig ro.

Och/eller börja panta burkar! Nä, skämt åtsidan, grattis till nya objektivet!
 
Re: Re: Är jag dum...?

Makten skrev:
Det betyder att du nog inte borde köpa det. Kan du inte själv motivera det så är det inte rätt. Mycket enkelt.

Motivera har jag inga problem med... tyvärr har jag väl inte så rymligt samvete att det ska kännas helt smärtfritt...
 
Efter djup själagranskan och navelskådande annullerades ordern...

...Och ett Canon 300/2.8 + 2X converter beställdes istället.
Tror det kommer passa mitt fotograferande bättre, då jag är mycket rörlig, med max enbent stativ, och inte sitter och trycker så mycket.
 
Grattis till inköpet, nya prylar är alltid roligt!

Tyvärr måste jag dock säga att i mitt tycke så är det lite av en miss att köpa 300/2.8 + 2x i stället för en 500/4 (i alla fall tycker jag att sätta en 2x på något objektiv överhuvudtaget är OK bara i nödfall). Om du inte gillar bildkvaliteten med 300/4 + 1.4x så tror jag att 300/2.8 plus 2x kan bli en besvikelse. Jag provade den vägen och det slutade med en 500/4. Däremot är 300/2.8 + 1.4x mycket bra.
 
Senast redigerad av en moderator:
Anders Östberg skrev:
Grattis till inköpet, nya prylar är alltid roligt!

Tyvärr måste jag dock säga att i mitt tycke så är det lite av en miss att köpa 300/2.8 + 2x i stället för en 500/4 (i alla fall tycker jag att sätta en 2x på något objektiv överhuvudtaget är OK bara i nödfall). Om du inte gillar bildkvaliteten med 300/4 + 1.4x så tror jag att 300/2.8 plus 2x kan bli en besvikelse. Jag provade den vägen och det slutade med en 500/4. Däremot är 300/2.8 + 1.4x mycket bra.

Tack!
Ja, kanske har du rätt, men jag tänkte testa åtminstone. Gillar inte tanken på att kamerautrustningen ska hindra mig i min vandrande fotografering.
Kanske borde jag jobba med mina egna krav på skärpa än att bara acceptera ett 500/4... :)
 
Visst, allting är en kompromiss i praktiken, man kan tyvärr inte få allt i ett och samma paket. Det är inte roligt att släpa på en 500/4 någon längre bit men det är heller inte roligt att få bilder som är mindre skarpa än man vill. Många verkar nöjda med 2x på 300/2.8, hoppas du får två bra exemplar så det fungerar OK.

Enda bra alternativet till 500/4 är som jag ser det att jobba på att komma närmare det man fotograferar. Inte så lätt förstås men det ger mycket bättre bilder än en 2x telekonverter. :)
 
Anders Östberg skrev:
...Enda bra alternativet till 500/4 är som jag ser det att jobba på att komma närmare det man fotograferar. Inte så lätt förstås men det ger mycket bättre bilder än en 2x telekonverter. :)

Så sant så.
Det blir då jag slänger på 1.4x eller bara rent objektiv... :)

Ska nog till www.garderoben.se idag och botanisera bland kamonflaget.

Den här nivån av skärpa funkar för mig: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/801000.htm
 
Senast ändrad:
MontyOnAcid skrev:
Den här nivån av skärpa funkar för mig: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/801000.htm

om man kollar på exif på den bilden ser man att bilden är fotograferad med 1/60, f/5.6 vilket gav en mycket bra skärpa så jag antar att man får stoppa ner gluggen en aning för att trolla fram skärpan igen men måste säga att det är helt klart imponerande ändå för att vara fotograferat med en 2x (säkert viss efterskärpning men ändå)

/oskar som sitter med fingret på "köpknappen"
 
MontyOnAcid skrev:
Har just lagt en beställning på ett 500/4 IS, och behöver lite moraliskt klapp på axeln...

Har idag ett 300/4 IS + Canon 1.4X idag till 40D, och är faktiskt inte nöjd med vare sig AF, kontrast eller skärpa på objektivet.
Fotar nästan enbart fågel.

Egentligen är ju priset för 500 bara för mycket, men vad gör man... :)

Ett 300 är för litet för fågelfotografering,så var nöjd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.