Ja, zoom är inget jag är i behov av. Zoomar hellre med fötterna i utbyte mot bättre optik. Hur skiljer sig byggkvalitén mellan ricoh och s90? Är det någon av de andra som rår på ricoh bildkvalité?
Nu har jag ju ingen erfarenhet av de andra, men som jag förstått det så sitter samma sensor i GRDIII och S90 så förutsättningarna borde vara ungefär desamma.
Ang byggkvalitén så påminner Ricohn mig om min Canon 20D, vilket är ett gott betyg. Den motordrivna utfällningen av objektivet känns förstås kompaktkamera, men det är svårt att komma ifrån.
Bildkvalitén ur Ricohn är mycket god, MEN det krävs att man kör raw om man vill få det riktigt bra. Jpegmotorn är tyvärr inte superbra och även auto-konverterade rawfiler blir betydligt bättre. Jag tror att mycket av min besvikelse på jpegfilerna grundar sig i att menyvalet "NR OFF" ingalunda stänger av brusreduceringen. Det är inget som märks vid låga iso på en nedskalad bild men om man är dum nog att sitta och jämföra bilderna i 100% förstoring så är skillnaden i detaljåtergivning mellan raw och jpeg markant redan på låga iso.
Här är en ovetenskaplig jämförelse mellan raw och jpeg vid iso800 som jag gjorde första dagen jag hade kameran. Bilden som heter Caplio kommer från Ricoh Caplio R2.
http://www.update.uu.se/~jeppe/bilder/grd3/iso800/
Jag hittade några nedskalade (ej beskurna) bilder vid varje iso-nivå också. Antagligen neutralt
konverterade med dcraw (ingen uppskärpning, ingen brusreducering).
3200 och 6400 är skapade med underexponering och sedan kompensering för detta i rawkonverteringen, filen som har "gimp" i filnamnet har blivit färgbrusreducerad mha oskärpa i färgkanalerna.
http://www.update.uu.se/~jeppe/bilder/grd3/isotest/
Dessa slarviga "test" med knapphändig information kanske inte säger så mycket, men jag tänkte att det alltid är något
Jag minns att jag hittade flertalet bra test på nätet när jag själv letade kamera vid årsskiftet, så har du ännu ej funnit står det att finna. Jag har tyvärr inte några länkar att bjuda på.