Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är i valet å kvalet.....

Produkter
(logga in för att koppla)

Blitzman

Medlem
....mellan vilken kamera jag ska köpa !

Jag hade planer på en Sony A580 för att då kunde jag använda en äldre AF Minolta-zoom som jag har liggandes sen tidigare. Nu verkar 580'n inte finnas längre och då har funderingarna övergått till antingen:
*Canon EOS 600D 18-55IS
*Nikon D5100 Systemkamera med 18-55mm VR
*Sony Alpha A55 18-55mm kit

Frågan är ju vilken jag ska ha ? Är absolut ingen proffsfotograf men vill ändå inte köpa det allra billigaste instegsmodellerna. Vill ju även kunna filma med kameran emellanåt och såklart få en så bra kamera som möjligt för pengarna.

Med tanke på att jag har ett 100-300 zoomobjektiv sen tidigare så borde väl Sony vara det självklara alternativet....eller......ska jag köpa Nikon och få en blixt på köpet och lägga pengar på ett nytt zoomobjektiv där istället ? Hm, kostar ett sånt då ? Eller är det kanske så att Canon slår ut dom båda med hästlängder så jag ska satsa på den istället ?
Prismässigt så skiljer det väl ungefär tusenlappen mellan kamerorna vilket är en lämplig nivå för mej.

Som ni ser så är tankarna många men ändå är detta bara en bråkdel av alla funderingar och med risk för att bli tjatig i ämnet "köpråd" så frågar jag er mera rutinerade fotografer om tips. Har såklart läst igenom många andra trådar i ämnet men inte hittat någon där man jämfört dessa tre kameror.

Tacksam för svar.......Mvh Maths

Skulle nog sattsa på Nikon eller Canon. Större utbud på Beg-marknaden. Sen så är det lite vilken modell som faller dig i smaken.

Nu är inte jag någon expert. Men jag tycker att det som Nikon är bättre på är Canon sämre på och vise versa.

Nikon föll mig i smaken då jag hade tillgång till flera objektiv där. Och jag har inte ångrat mig en stund.

Och jag tror nog att Canon människorna säger så också.

Gå och kläm och känn och se vilken du trivs bäst med. Det är ganska mycket som skiljer dom åt. Kolla även beg marknaden. Kan hitta bra fynd där.

Ditt första inlägg känns något snurrig vilket kan vara en orsak till varför ingen skrivit ännu. Inte så lätt att hjälpa någon att fatta beslut om man inte får mer klara besked. Fundera först på dina behov. Tänk mindre på vad som erbjuds i olika butikserbjudanden, dvs utgå från dina behov...

Om du nu vill få användning av ditt 100-300 objektiv är det bäst att du skaffar ett hus som är kompatibelt med detta objektiv.

Alla dagens moderna instegshus har likvärdiga prestanda så du blir säkert nöjd oavsett vilket märke du väljer. Det viktigaste är att huset känns ergonomisk och har de tillbehöv du kan tänkas behöva.

Väljer du Nikon eller Canon har du god tillgång till begagnade objektiv. Men i Nikon fallet måste du då ha i åtanke att instegshusen saknar fokusmotor (liksom d5100), vilket gör att AF inte fungerar med objektiv utan AF motor. Men om du endast tänkt köpa nytt är det inget bekymmer egentligen eftersom de flesta objektiv som tillverkas till Nikon har AF motor.

Och så ett par tips på hus som har filmfunktion: D5100, D7000, Nikon J1.

.Jag hade planer på en Sony A580 för att då kunde jag använda en äldre AF Minolta-zoom som jag har liggandes sen tidigare. Nu verkar 580'n inte finnas längre och då har funderingarna övergått till antingen:
*Canon EOS 600D 18-55IS
*Nikon D5100 Systemkamera med 18-55mm VR
*Sony Alpha A55 18-55mm kit
Med tanke på ditt objektiv verkar det kanske vettigt att köpa Sony. Men då ska man tänka på att A55 skiljer sig mycket från de andra kamerorna, den har nämligen ingen optisk sökare. Kolla på dem i butik och fundera på om den elektroniska sökaren i A55 är något du skulle trivas med.

Nikon föll mig i smaken då jag hade tillgång till flera objektiv där. Och jag har inte ångrat mig en stund.

Och jag tror nog att Canon människorna säger så också.

.

Är inte din åsikt synnerligen subjektiv, när du själv tydligen använder Nikon?

Trådskaparen angav, - "....jag har ett 100-300 zoomobjektiv sen tidigare så borde väl Sony vara det självklara alternativet...."!

Gå igenom vilka funktioner du behöver, multiexponering, skärpedjupskontroll, 100% sökarbild, material i huset, tätning av olika slag o,s,v och självklart hur bra det passar ergonomiskt. Begagnatmarknaden är tillräcklig för en amatör på alla märken så det är mindre viktigt. Sen väljer du vad ekonomin passar.

Är inte din åsikt synnerligen subjektiv, när du själv tydligen använder Nikon?

Trådskaparen angav, - "....jag har ett 100-300 zoomobjektiv sen tidigare så borde väl Sony vara det självklara alternativet...."!

Tyvärr så kom det ut lite dåligt där.

Men han nämde också 3st olika märken, och det var det jag spann vidare på. Men jag nämde inte att han skulle köpa nikon. Utan att han skulle gå och känna på modellerna och se vilken som passar honom bäst.

Ledsen för att jag kanske var lite otydlig.

Sedan är det ju alltid en fråga om hur vettigt det är att välja en ny utrustning efter ett gammalt objektiv. För det första har jag ingen uppfattning om hur bra det 100-300 du nämner är. Kanske någon annan här har koll på. Alternativt om du kan hitta det bland testerna på www.photozone.de eller liknande sidor.

Och även om det är bra, kan du alltid sälja det och köpa ett motsvarande begagnat av annat märke. Så mitt tips är nog att inte låsa upp sig för mycket på gamla grejor (som ibland inte presterar "up to date"). Speciellt inte om man bara har ett fåtal. En annan sak om man sitter på kanske 5 bra objektiv och en massa andra tillbehör som blixtar mm.

För det andra tror jag att bästa valet av kamera varierar återkommande med ett par års mellanrum. Just nu har Nikon/Sony väldigt fina sensorer i sina 16Mpix kameror. En alldeles grym sensor faktiskt. Är själv Canonist egentligen sedan decenium, men tycker att de just nu ligger lite efter med sina 12 och 18Mpix APS-C sensorer. Tror dock att vi kan få en del trevliga nyheter på fotomässorna tidigt i vår och även senare under året där Canon kommer försöka ta tätpositionen med nya modeller igen.

Men just nu liger Nikon/Sony bra till. Och den 580 som du nämnde har ju faktiskt just denna fina 16Mpix sensor. Att den är slut lite överallt gör ju inte så mycket. Utgångna modeller kan man ju få ruskigt billigt, både restexemplar och bättre begagnade. Inget dumt val alls enlig min mening. Har dessutom smarta funktioner med sweep panorama och auto HDR, vinklingsbar skärm mm.

Kort sagt. Välj den kamera som passar bäst. Med så många bra val går det knappt att välja fel :)

Nu vet jag inte alls vad det är för ett 100-300 objektiv du har, men om det är en billig ljussvag telezoom från 90-talet är risken rätt stor att du kommer att bli besviken på den på en modern digitalkamera.

En modern 70-300/4,5-5,6 av bra klass finns till både Sony, Nikon och Canon. Nikons kostar 4-5000, de andra har jag inte full koll på.

Nr det gäller vilket märke du ska köpa finns det två saker att tänka på. Det första är att det finns objektiv som du vill ha så att du inte saknar något. Om Sony uppfyller det gör Nikon och Sony det också.

Steg två är att du går till en affär som har alla kamerorna du funderar på och känner på dem i verkligheten. Du kommer att köpa in dig i ett system som du kommer att få stå ut med ett bra tag. De olika märkena har lite olika egenskaper, inget som direkt gör dem bättre eller sämre men helt enkelt olika. Se bara vad du gillar bäst.

Sedan måste jag säga att det finns verkligen objektiv som saknas till Sony om man går utanför normalzoomar och fasta normaler. Det finns ett fast supertele, 300/2,8, för 50 % mer än Nikons och Canons motsvarande, samma sak med en hel del annat. Så visst, vill man ha ett helt komplett system så har Sony vissa svagheter. Var det inte för det hade jag nog också haft Sony!

Tyvärr så kom det ut lite dåligt där.

Men han nämde också 3st olika märken, och det var det jag spann vidare på. Men jag nämde inte att han skulle köpa nikon. Utan att han skulle gå och känna på modellerna och se vilken som passar honom bäst.

Ledsen för att jag kanske var lite otydlig.

Du behöver inte vara ledsen, Nikon är ju ett relativt bra val!
Men, ett ganska okänt märke för de flesta, eller?

Steg två är att du går till en affär som har alla kamerorna du funderar på och känner på dem..............

Tackar allihopa för svaren, men så värst mycket klokare vet jag inte om jag blivit.
Hm, snurrigt inlägg som inte klart förklarade vad jag var ut efter ? Jag är ute efter en bra kamera och gav tre klara alternativ....åtminstone tyckte jag det ! :)

Mina behov på funktioner, hm ? Har inga speciella behov och krav på specialfunktioner utan vill ha en bra och lättarbetad kamera som jag inte blir less på i första taget. Fotar mest hojar och jänkare och folket däromkring och även lite natur å ungarna såklart, men tungvikten ligger på fordonen.
Just det här med att känna på grejorna är inte det enklaste här uppe i de Norrländska skogarna tyvärr ! Har tidigare kollat in Canon och Nikon och där vann helt klart Nikon då jag tyckte den kändes stabilast i näven. Sony har jag inte lyckats hitta någon som säljer här omkring....men jag tror ändå kampen står mellan Nikon och Sony.

Skillnaden mellan optisk och elektronisk sökare har jag ingen koll på och eftersom det var många år sen jag använde min förra systemkamera så kanske inte det gör mej någon skillnad vilken jag nu väljer.

Ja tack så länge å god fortsättning !

Tackar allihopa för svaren, men så värst mycket klokare vet jag inte om jag blivit.
Hm, snurrigt inlägg som inte klart förklarade vad jag var ut efter ? Jag är ute efter en bra kamera och gav tre klara alternativ....åtminstone tyckte jag det ! :)

Mina behov på funktioner, hm ? Har inga speciella behov och krav på specialfunktioner utan vill ha en bra och lättarbetad kamera som jag inte blir less på i första taget. Fotar mest hojar och jänkare och folket däromkring och även lite natur å ungarna såklart, men tungvikten ligger på fordonen.
Just det här med att känna på grejorna är inte det enklaste här uppe i de Norrländska skogarna tyvärr ! Har tidigare kollat in Canon och Nikon och där vann helt klart Nikon då jag tyckte den kändes stabilast i näven. Sony har jag inte lyckats hitta någon som säljer här omkring....men jag tror ändå kampen står mellan Nikon och Sony.

Skillnaden mellan optisk och elektronisk sökare har jag ingen koll på och eftersom det var många år sen jag använde min förra systemkamera så kanske inte det gör mej någon skillnad vilken jag nu väljer.

Ja tack så länge å god fortsättning !

Jag har också stora händer, så då håller jag med om att Canonen går bort, även om jag själv kör Canon. Nu har jag iof inte provat Nikon eller Sonyn du angav heller. Men om du ska ha en canon måste du upp på en 60d eller 7d för att få en kamera som inte känns "liten" i handen.
Min högst personliga preferens är att jag skulle valt Nikom av dom två eftersom jag tycker det är lättare att hitta prylar begagnat/tredjepart och nytt till bra priser när man håller sig till Canon eller Nikon. Så kan du känna på Nikonen och finner den tillfredställande hade jag nog valt den.

...

Spelar förmodligen mindre roll vad du tycker, eftersom du nu söker råd från andra... ;) Tycker det blev lite mkt snack om blixtar, hästlängder och zoomobjektiv… ;)

D5100 med 18-55 funkar säkert fint, men huset passar kanske inte ergonomisk (ger kanske inte så bra grepp, kanske för få snabbknappar). Om du nu inte har möjlighet att gå upp till D7000 som är bättre på många sätt (grepp, sökare, fler blixtfunktioner), finns det kanske fortfarande Nikon D90 att få tag på nytt till bra pris. D90 har några är på nacken men denna har fortfarande tillräckligt bra egenskaper för att inte skilja så mycket från de senare modellerna.

Om D90 inte är tillräckligt bra på film bör du istället välja D5100. OBS de flesta systemkameror är fortfarande rätt dåliga på autofokus (AF) vid filmning, så det innebär att man bör fokusera manuellt för bästa resultat, då kanske inte D90:ans brist på autofokus vid filmning är avgörande. (En systemkamera som tycks ha bra AF vid filmning är det nya Nikon J1 och V1).

Skillnaden är stor. Jag säger inte att du ska låta bli att köpa A55 på grund av sökaren, däremot att du inte ska köpa den utan att faktiskt ha hållit den i handen och kollat i sökaren.

Ja nu blev det kamera.....en Canon eos600 med ett 18-135 objektiv, så nu återstår att lära sej kameran och försöka minnas hur det gick till att fotografera med systemkamera ! ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar