Annons

Är GPS helt främmande i Japan?

Produkter
(logga in för att koppla)
GPS-mottagare med Bluetooth går det tretton på dussinet av.

Om inte en liten GPS-puck med BT kan prata med Canons WFT så är det troligast WFT:n som är felaktigt konstruerad. Jag har ett par BT-GPS:er och de kan kommunicera inte bara med min telefon utan även med mina datorer.

Jag använde en blåtands-GPS och en liten netbook-dator med Microsofts navigeringsprogramvara för bilnavigering i Kanada i somras.


Det torde nog inte vara något problem. Det är främst om man vill koppla
en GPS med kabel som det finns formatkrav, i detta fall är det bl a olika
Garminprotokoll som måste stödjas. Tack för infon ang. GPS-puckar. Istället för
min privatimport skulle det ha räckt med en 10 min promenad till Kjell &/co,
Teknikmagasinet eller Clas Olsson för att lösa problemet. :-/ Bra att veta till nästa gång behovet uppstår.
 
Nej för tusan - om man har brännvidden = bildvinkeln, så ska programet naturligtvis visa en liten, men justerbar 'tratt' från punkten! Sen klickar man på en punkt och tratten förlängs, kartbilden tonas ned utanför tratten, och inom tratten åskådliggörs skärpedjupet genom att kartbilden suddas ut i samma grad! Shit va stiligt de blir, vem ringer Adobe?! :)

Nej, kameran har ju redan fokusavståndet! Det skulle inte krävas nånting :)

Däremot tror jag haken är att få kartan så detaljerad att skärpedjupet och bildvinklen går att urskilja :p

Den dagen är ju allt liksom redan fotat....
 
Kan man markera och visa många bilder samtidigt? Det vore ju själva poängen - att få en smidig 'geografisk sökfunktion'.

Per

Näpp, det gick inte. Bara den första bilden man markerat i LR visas i Maps. Jag har tyvärr inte fått ordning på kompass-fälten i EXIF-informationen så jag har inte kunnat testa det.

Stöder GMaps-API:n öht flera positionsargument i sökförfrågan?
 
Själv tycker jag att dom borde göra kameran till en gaffel.

Liksom, det är 2010 vi lever i. Klart man vill kunna äta medans man fotar.

Sedan tycker jag att det borde finnas en spargris i kameran, där man kan slänga in lite slantar ibland.

För, vi lever ju för sjutton i 2010!
 
Jag torskade på en liten GPS-logg för 400 spänn på Netto (mataffär) av alla ställen. En sån här alltså: http://www.ventusdesign.com/products/g730-ventus-gps-logger/

Jag förväntade mig inte allt för mycket, men den har fungerat klockrent. Programvaran skriver GPS-infon till bildfiler/bildmappar man har markerat utan att man behöver göra något vid fototillfället. Funktionen är helt anpassad till Google Maps/Earth, vilket passar mig bra.

25 mil i bilen med uppdatering en gång i sekunden tog 10% av minnet (2 GB). Som alla GPS-antenner behöver den givetvis så bra "fri sikt" som möjligt.

Fast ha den lös är inget vidare. Ska ta om slakta en död gammal blixt och göra ett fäste till blixtskon.
 
Jag skaffade för några veckor sedan en ny mobil, Sony Ericsson C702, och den kan dels geotagga bilder tagna med den inbyggda kameran, men också exportera GPSx filer från en träningsapplikation, Tracker.

Med GPSPhotoLinker taggar man enkelt sina bilder, både jpeg och raw, och den kan justera tiden.

http://www.earlyinnovations.com/gpsphotolinker/

Man behöver bara komma ihåg att starta Tracker innan man ger sig ut på sin exkursion.

Via BlueTooth hämtar jag över GPSx-filerna från telefonen till MacBook:en.

Funkar riktigt smidigt tycker jag, även om det givetvis vore ännu enklare om man fick in koordinaterna direkt i kameran.

Tyvärr får man ingen höjd från Tracker.
 
Jag har 2 sätt att samla spår som kan användas till att geotagga filer. Däremot tycker jag ingen är bra.
Jag har en Garmin 276 som jag använde till bilen och när jag kör MC. Den har batteri så den klarar bortåt 12 timmar med en stor skärm.
Tyvärr när man tar med den ut för att fota tappar den lätt satellitkontakten när man stoppar den i fickan eller går i en skog med träd.
Det andra är att använda min iPhone med GPStracker. Men det är samma här. Skog eller att stoppa den i fickan fungerar inte.
Att Canon inte kan fixa ett GPS interface med kabel som Nikon är skandal.
Kanske Jobo GPS är enda lösningen för oss med Canon, men den verkar behöva internetanslutning för att man skall kunna använda den fullt ut. Därför har jag dragit mig för att skaffa den.
 
Jag skaffade för några veckor sedan en ny mobil, Sony Ericsson C702, och den kan ..också exportera GPSx filer från en träningsapplikation

Den möjligheten har jag med min Nokia (N82) och deras program Sportstracker oxå. Så slutsatsen är väl att det finns drösvis med sätt att få gps-data till bildfilerna, men väldigt få sätt att dra nytta av det i sitt katalogprogram.

Men det kommer väl förr eller senare, så det kanske är lika bra att börja tagga i väntan på.

Per
 
Den möjligheten har jag med min Nokia (N82) och deras program Sportstracker oxå. Så slutsatsen är väl att det finns drösvis med sätt att få gps-data till bildfilerna, men väldigt få sätt att dra nytta av det i sitt katalogprogram.

Men det kommer väl förr eller senare, så det kanske är lika bra att börja tagga i väntan på.

Per

För den lilla skaran mac-användare hanterar programmet Iphoto sådant helt automagiskt. Man får upp en karta med platserna markerade. Sedan är det bara
att klicka på balongerna så kommer bilderna för en viss plats fram.
 
Att Canon inte kan fixa ett GPS interface med kabel som Nikon är skandal.
Ja, det borde finnas en kontakt på kamerahuset. Om man är riktigt desperat och har gott om pengar så kan man dock skaffa ett WiFi-grepp till sin Canon EOS av senare snitt. Det har en USB-ingång som man kan ansluta en GPS till. Det har redan nämnts i den här tråden.

Kanske Jobo GPS är enda lösningen för oss med Canon, men den verkar behöva internetanslutning för att man skall kunna använda den fullt ut. Därför har jag dragit mig för att skaffa den.

Jag tror att internetanslutningen enbart används för att hämta data från Tele Atlas så att man kan få adresser för sina GPS-koordinater. För vanlig geotaggning tror jag inte att man behöver någon internetkonnektivitet.

Om jag inte redan hade en GPS-tracker som fungerar bra så skulle jag antagligen skaffa en Jobo GPS. Den verkar så bra att jag kanske skaffar den ändå så småningom.
 
För den lilla skaran mac-användare hanterar programmet Iphoto sådant helt automagiskt. Man får upp en karta med platserna markerade.

Ja, det såg stiligt ut, har väl sett något liknande för pc också. Men de stora drakarna, Aperture och Lightroom/Bridge som väl merparten av oss insnöade vill använda släpar efter. Men som sagt - det kommer väl.

Per
 
Jag skaffade för några veckor sedan en ny mobil, Sony Ericsson C702, och den kan dels geotagga bilder tagna med den inbyggda kameran, men också exportera GPSx filer från en träningsapplikation, Tracker.

Är C702 den som marknadsförs som lite tåligare? I så fall är det nog en likadan jag har. Inte för att den är speciellt tålig, jag har bytt min 2 gånger senaste året.

Men hur som helst, funkar Tracker bra för dig? Det hittar ingen position i min mobil, hur länge jag än låter den ligga. Däremot fungerar geotaggningen vid bildtagning nån gång ibland. Jag har den påslagen jämnt, ca 1 av 20-30 bilder har fått GPS-position (samtliga tagna utomhus). Det har inte funkat bättre på någon av de två gamla mobilerna av samma modell.
 
Är C702 den som marknadsförs som lite tåligare? I så fall är det nog en likadan jag har. Inte för att den är speciellt tålig, jag har bytt min 2 gånger senaste året.

Men hur som helst, funkar Tracker bra för dig? Det hittar ingen position i min mobil, hur länge jag än låter den ligga. Däremot fungerar geotaggningen vid bildtagning nån gång ibland. Jag har den påslagen jämnt, ca 1 av 20-30 bilder har fått GPS-position (samtliga tagna utomhus). Det har inte funkat bättre på någon av de två gamla mobilerna av samma modell.

Jo, C702 skall vara IP54 (tror jag), så den är väl stänkskyddad.

Använder du aGPS? I GPSinställningarna har jag Assisterad start på, och när jag startar Tracker, och startar en session, tar det kanske bortåt en halv minut att hitta position, och den håller den bra, även i fickan eller liggande i mittkonsollen i bilen.

Den är ju rätt ny, och funkar helt OK ännu. Min dotter har en K660i som hon haft ca 18 månader och det verkar vara rena skräpet, så jag vet inte hur denna kommer att hålla. Min tidigare telefon var en 5 år gammal T630i som var utsliten.
 
Ah, ja då är det samma :)

Jag kollade, och aGPS stod som aktiverad för hemnät, så jag antar att den har varit aktiverad hela tiden (jag har aldrig ändrat något där). Men det kan ju vara ett tekniskt fel.

Du ska nog inte ta mina bytta lurar som ett avskräckande exempel, jag jobbar som grävmaskinist och anläggare, så slitaget är enormt. Man har ju alltid fickorna halvfulla med sand/grus och så :)
 
Ah, ja då är det samma :)

Jag kollade, och aGPS stod som aktiverad för hemnät, så jag antar att den har varit aktiverad hela tiden (jag har aldrig ändrat något där). Men det kan ju vara ett tekniskt fel.

Du ska nog inte ta mina bytta lurar som ett avskräckande exempel, jag jobbar som grävmaskinist och anläggare, så slitaget är enormt. Man har ju alltid fickorna halvfulla med sand/grus och så :)

Plåtade lite nu på kvällen och fick inte GPS:en att låsa ens efter flera minuter. Startade om telefonen och då låste den snabbt.
 
Ah, ja då är det samma :)

Jag kollade, och aGPS stod som aktiverad för hemnät, så jag antar att den har varit aktiverad hela tiden (jag har aldrig ändrat något där). Men det kan ju vara ett tekniskt fel.

Du ska nog inte ta mina bytta lurar som ett avskräckande exempel, jag jobbar som grävmaskinist och anläggare, så slitaget är enormt. Man har ju alltid fickorna halvfulla med sand/grus och så :)

Skulle du kunna testa att starta om telefonen när detta händer?

Jag har rapporterat detta till Sony Ericsson, och de vill att jag skickar in telefonen för undersökning/rep. Jag är övertygad om att detta inte hjälper. Dessutom tar det ju en vecka eller två innan det händer.
 
Skulle du kunna testa att starta om telefonen när detta händer?

Jag har rapporterat detta till Sony Ericsson, och de vill att jag skickar in telefonen för undersökning/rep. Jag är övertygad om att detta inte hjälper. Dessutom tar det ju en vecka eller två innan det händer.

Sorry, glömde svara. Jag testade lite lätt nu, dock gick jag inte utomhus utan nöjde mig med att ställa telefonen i fönstret. Det gick inte. Men imorgon ska jag prova att starta om telefonen och testa när jag befinner mig utomhus.

Det finns ju en Logg i telefonen också, sista "entry" i den loggen i min telefon är 24 juli, men GPS'en har aldrig varit inaktiverad. Däremot vet jag inte vad som "triggar" att position lagras i loggen.
 
Sorry, glömde svara. Jag testade lite lätt nu, dock gick jag inte utomhus utan nöjde mig med att ställa telefonen i fönstret. Det gick inte. Men imorgon ska jag prova att starta om telefonen och testa när jag befinner mig utomhus.

Det finns ju en Logg i telefonen också, sista "entry" i den loggen i min telefon är 24 juli, men GPS'en har aldrig varit inaktiverad. Däremot vet jag inte vad som "triggar" att position lagras i loggen.

GPS:en är inte aktiv om ingen applikation använder den, trots att den står som aktiv. Det dyker upp en animerad satellitikon i statusfältet när den är aktiv. Det enklaste sättet att få igång den, och som även visar hur många satelliter den ser, är att starta Lokaliseringstjänster -> Statusinfo -> Anslutningsstatus. När jag startar den dyker först den animerade satelliten upp, sedan jordgloben, om den behöver göra en assisterad start. Den försvinner när den fått en fix.

GPS:en drar rätt mycket ström, vilket märks om man har Tracker igång nån längre stund, så de vill nog inte köra den i onödan.
 
Ah ok, ja det kan jag förstå att de har löst det så. Däremot har jag ju inställt på att den ska geotagga bilderna, och fotar gör jag mer eller mindre varje dag (brukar dokumentera på jobbet med den), och då borde ju GPSen gå igång.

Återkommer imorgon hur det går efter omstart! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.