Annons

Är GPS helt främmande i Japan?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kommer kanske att få betala MER för färre funktioner framöver. Sa bara på mobiltelefonerna. Fler funktioner och mer avancerade konstruktioner påverkar inte slutpriset till kund alls. Inte heller blir det "mer som kan gå sönder" som väl är det mest gammalmodiga mantra som finns.

Jag testar nya mobiltelefoner hela tiden, och det är du som har fel. Fler funktioner innebär att mer kan gå sönder. Inte rent fysiskt om det görs i form av mjukvara, vilket därmed inte heller påverkar tillverkningskostnaden. Men fler funktioner innebär mindre tid att kontrollera att basfunktionerna fungerar som de ska och att de fungerar tillsammans. Utvecklingsarbetet fördyras vilket innebär att man tvingas ta till billigare och mindre tillförlitliga utvecklingsmetoder.

Jag använder mig av Nikon GPS-1 till D300:an. Den var ganska dyr i inköp, men jag tycker att det värt det. Jag uppfattar den som mycket säker att via rätt posision. Bara att använda Nikon View NX, trycka på GEO-tag, och jag ser vad nilder är tagen i antingen Hitta.se el Google Earht. Nackdelen kanske är att dra ganska mycket batteri, men fördelen överväger, Hittar rätt posision på ca 40 sek vid uppstart, sedan tar det bara någon sekund om jag stängt av kameran. Jag har tagit bilder i bilen och inomhus, och det stämmer

En väl fungerande GPS i kameran vore kalas, men egentligen inte riktigt funkis förrän kameran reigstrerar riktning oxå - ett bildkatalogiseringssystem som automatiskt kan visa bilder med en prick och pil på en karta vore verkligen smaskens!

Personligen skulle jag vägra att betala för en funktion som jag inte behöver. Sätts det in GPS-chips och annat lull som möjlighet att dra bilder direkt till e-postmottagare så blir det analogfoto för min del.

Och det handlar INTE om att vilja stänga av funktioner eller inte, det handlar om att inte betala för funktioner man inte använder.

Sååå.... Du använder exakt alla funktioner hela tiden på din kamera? Och du visste också att du behövde exakt alla funktioner och varken mer eller mindre när du köpte kameran?

:)

Det finns åtminstone ett par olika blixtsko-GPS:er som även registrerar riktning; Solmeta N2, Meta D2 och Unidech MiniGPS CP.

Hur bra de fungerar i verkligheten vet jag inte, inte heller om de bygger på magnetisk kompass eller en matematisk riktningsberäkning baserat på satellitsignalerna. Den senare metoden är ju billigare men den funkar bara om man rör på sig så att GPS-enheten kan beräkna nya positioner.

Det är alltså inte japanernas fel på det stora hela att det inte finns någon GPS i din kamera, det är Canons val/fel. Nikon har haft stöd för geotagging sedan mitten av 2004 när D2X kom. Jag har själv använt en tidig Dawntech-enhet till min D300 på några resor och fått över 1000 bilder på en enda batteriladdning med GPS:en påslagen (och den modellen är känd för att dra mycket ström).

När jag gjorde en roadtrip tvärs över USA för någon månad sedan, så hade jag en GPS-mottagare (Garmin) som loggade varenda steg jag tog.

Jag kan inte påstå att det var särskilt svårt att tagga bilderna i efterhand. Först bildimport till iPhoto. Därefter kopplade jag ihop GPS:en med datorn. Sedan lät jag ett tredjepartsprogram tagga rätt bilder med rätt position. Klart!

I och med att GPS-mottagaren var på hela tiden, så var det aldrig någon väntetid. Inga knappar att trycka på. Bara ta en bild när jag ville.

Dessutom kan jag nu i efterhand se exakt var jag gick, var jag körde och - i vissa fall - var jag flög. Se exempelvis här.

Batterierna höll under en hel dag, men jag tror knappast en inbyggd GPS i en kamera skulle kunna göra det.

/ Kiwi

Det finns åtminstone ett par olika blixtsko-GPS:er som även registrerar riktning; Solmeta N2, Meta D2 och Unidech MiniGPS CP..

Coolt, nu vaknade köp-suget igen! :D

Återstår då bara att hitta programvara som hanterar riktningen också - Tänk om Bridge eller Lightroom hade en kartfunktion inbygd som som visade bildernas position och riktning - vore kalas för oss landskapsfotografer inte minst! Som grädde på moset ska man naturligtvis kunna ställa in så att riktningspilen blir längre ju längre brännvidd man fotat med osv.

Per

Som grädde på moset ska man naturligtvis kunna ställa in så att riktningspilen blir längre ju längre brännvidd man fotat med

Nej för tusan - om man har brännvidden = bildvinkeln, så ska programet naturligtvis visa en liten, men justerbar 'tratt' från punkten! Sen klickar man på en punkt och tratten förlängs, kartbilden tonas ned utanför tratten, och inom tratten åskådliggörs skärpedjupet genom att kartbilden suddas ut i samma grad! Shit va stiligt de blir, vem ringer Adobe?! :)

Finns ju lite lösningar på det...
Tror man kan köpa till gps grej som monteras i blixtskon.
Jobo gör en sådan. Man måste geotagga i efterhand. Fördelen med att ha den i blixtskon är att den går i strömsparläge hela tiden utom när man tar en bild (den triggar på blixtsynksignalen).

En möjlig lösning är möjligheten att koppla ihop en GPS med kameran när man tar bilderna, så kameran kan få positioner från GPS:en och baka in den infon i bildfilen. Det blir en extra pryl att bära för fotografen. Och en sladd som måste vara inkopplad hela tiden, om det inte går att lösa med tex BlueTooth.

Det idealiska vore en Bluetooth-GPS och en kamera som kan prata BT. Då kan man skippa GPS:en när den inte behövs, och när man använder den så kan man ha GPS:en utanför kameraväskan hela tiden (t.ex. ovanpå en mössa. :) så att den inte riskerar att tappa signal.

Ytterligare en fördel är att kamerans batteri inte behöver göras kraftigare.

En billig lösning är givetvis att använda sig av jobos apparat, men då kan man väl endast få GPS-data i Jpeg-filen, men inte i RAW-filen?

Jobos apparat kommunicerar inte med kameran. Den sparar GPS-data själv så man måste geotagga i efterhand. Det går alltså att geotagga alla sorters bildfiler.

Dessutom är tillgången på GPS-er som kan skicka GPS-data via blåtand försvinnande få. T ex Garmin har ingen modell idag som klarar det.

Visst finns det GPSer med blåtand, men dessa kan bara kommunicera med
mobiltelefoner i syfte att få möjlighet till handsfreetelefoni.
GPS-mottagare med Bluetooth går det tretton på dussinet av.

Om inte en liten GPS-puck med BT kan prata med Canons WFT så är det troligast WFT:n som är felaktigt konstruerad. Jag har ett par BT-GPS:er och de kan kommunicera inte bara med min telefon utan även med mina datorer.

Jag använde en blåtands-GPS och en liten netbook-dator med Microsofts navigeringsprogramvara för bilnavigering i Kanada i somras.

Per; vi är inte riktigt där men om man har en bild med geotag så visar LR en liten knapp bredvid koordinaterna i biblioteksmodulens högerpanel. Tryck på knappen och Google Maps/Earth öppnas och visar med en nål var bilden är tagen. Jag har dock aldrig provat hur LR hanterar kompassriktning, då jag helt enkelt aldrig haft några bildfiler med den informationen inbakad.

PMD; Det finns åtminstone två BT-adaptrar till Nikon: Red Hen Blue2Can och Foolography Unleashed. En sådan och en GPS-puck i mössan så är det bara att tuta och köra! =)

..om man har en bild med geotag så visar LR en liten knapp bredvid koordinaterna i biblioteksmodulens högerpanel. Tryck på knappen och Google Maps/Earth öppnas och visar med en nål var bilden är tagen.

Kan man markera och visa många bilder samtidigt? Det vore ju själva poängen - att få en smidig 'geografisk sökfunktion'.

Per

Kan man markera och visa många bilder samtidigt? Det vore ju själva poängen - att få en smidig 'geografisk sökfunktion'.

Per

Vet ej, kan prova imorgon om ingen annan hinner före mig. Sitter på tåget just nu och kommer inte hem förrän sent ikväll.

Om Opanda kan visa och ändra GPS-info i EXIF:en så borde jag kunna fuska dit en kompassriktning också, skall titta på det också och se hur LR/Google Maps reagerar.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto