Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är GPS helt främmande i Japan?

Produkter
(logga in för att koppla)

x-per

Aktiv medlem
Ja för mig är detta helt sinnessjukt, GPS chip är extremt billiga och lätta
att implementera i en kamera men tydligen är GPS helt främmande för Canon!

Att man kan göra en sådan avancerad kamera som 1D serien men inte kunna
trycka in ett GPS chip i huset är för mig helt ofattbart!

Precis som när filmfunktionerna i DSLR kamerorna kom så är det många som säkert
säger att nej detta är inget dom någonsin kommer att använda, fair enough men
världen går inte under för dom som inte vill ha GPS men att den ändå
är inbyggd, bara att strunta i att aktivera funktionen, absolut inga problem
och inget som påverker slutpriset nämnvärt!

Geotagging är något jag är beroende av, alla fordonsevenemang jag fotograferar
så hade det varit extremt bra om geotagging fanns inbyggt i huset, lätt att
sortera, lätt att implementera på sin hemsida så man kan se vart bilen togs!

Det är snart år 2010 och GPS bör vara inbyggt i dom flesta kameror, ni som är
paranoida kan ju som sagt stänga av funktionen!


Eller är det extremt många här som verkligen skulle falla ihop av sorg om det fanns
GPS inbyggt i kameror?
 
Nikon er vel Japansk? Har GPS i en kompakt........
Den eter batterier til frokost tyverr ;-)

Jobo har en GPS som du kan kople til om du skal på bærtur.
 
Jag ser ingen större anledning att bygga in GPS i alla kameror. De som är beroende av att positionera sina bilder får lösa problemet på något sätt (men ärligt talat vet jag inte hur), och de som inte behöver funktionen slipper slanta upp en 300-3000 extra för något de inte kommer att använda.

En möjlig lösning är möjligheten att koppla ihop en GPS med kameran när man tar bilderna, så kameran kan få positioner från GPS:en och baka in den infon i bildfilen. Det blir en extra pryl att bära för fotografen. Och en sladd som måste vara inkopplad hela tiden, om det inte går att lösa med tex BlueTooth.
 
Skönt att höra fler röster som efterfrågar detta och jag håller verkligen med dig. Om inte i kamerahuset varför inte i batterigreppet åtminstone. Själv vill jag gå ytterliggare ett steg och även ha plats för SIM-kort för att tillsammans med mjukvara ta fram adressboken och skicka bilder direkt till e-postmottagare, MMS eller blogg. Jag lovar att den tillverkare som först fixar dessa funktioner antingen i hus eller grepp kommer att sälja smör. Om jag satt på en R&D avdelning så skulle jag helt klart ta fram ett extra grepp med lite mer funktioner. Tillbehör och accessoarer säljer. Ett sätt för tillverkarna att göra extra pengar.
 
Hmmmm
Kartplotter i displayen
Telefon
Mediaspiller
Internet og E-mail

Banne meg, det kan nærme seg en moderne mobiltelefon :D
 
Inte helt oproblematiskt.

Frågan är om det bara är att stoppa in ett billigt GPS-chip i Canons 1D-serie.

Det som får mig att tveka på att det är särskillt enkelt är att 1D-seriens "skal" är byggt av någon form av metall, som täcker praktiskt taget hela innandömet.

Det gör det högst svårt att få till någon vidare bra mottagning inne i själva huset.
Dessutom så är det nog inte många som tycker att det är tillräckligt viktigt.
Filmfunktionen är inte en helt bra jämförelse.
Det är trots allt något som det finns en helt annan efterfrågan på.

Gällande GPS så finns det ju i 1D mkIV inbygt stöd för att koppla in en extern GPS via bluetooth.
För er som verkligen tycker att geotagning är tillräckligt viktigt så är det trots allt inte särskillt dyrt.

De billigaste GPS-mottagarna med Bluetooth kostar bara några hundralappar. Har en beg till försäljning om någon skulle vara intresserad.
 
Finns ju lite lösningar på det...
Tror man kan köpa till gps grej som monteras i blixtskon.

Läst om någon lösning där man kan använda sig av en extern gps, med typ tracker. Och när man tagit en bild så trycker man på waypoint knappen, gps registrerar exakt din pos. Sedan kunde man tydligen genom tiden i kameran och i gps:en få se på google maps var bilden var tagen. Läste om det här på FS, så det är bara att leta i forumen =)
 
Finns ju lite lösningar på det...
Tror man kan köpa till gps grej som monteras i blixtskon.

Läst om någon lösning där man kan använda sig av en extern gps, med typ tracker. Och när man tagit en bild så trycker man på waypoint knappen, gps registrerar exakt din pos. Sedan kunde man tydligen genom tiden i kameran och i gps:en få se på google maps var bilden var tagen. Läste om det här på FS, så det är bara att leta i forumen =)

Man behöver inte trycka på någon knapp på de apparater jag har sett, de registrerar kontirnueligt positionen och använder sedan bara tiden för att se vart den var just den tiden :)
 
Ja för mig är detta helt sinnessjukt, GPS chip är extremt billiga och lätta att implementera i en kamera men tydligen är GPS helt främmande för Canon!

Att man kan göra en sådan avancerad kamera som 1D serien men inte kunna
trycka in ett GPS chip i huset är för mig helt ofattbart!

Precis som när filmfunktionerna i DSLR kamerorna kom så är det många som säkert säger att nej detta är inget dom någonsin kommer att använda, fair enough men världen går inte under för dom som inte vill ha GPS men att den ändå är inbyggd, bara att strunta i att aktivera funktionen, absolut inga problem och inget som påverker slutpriset nämnvärt!

Geotagging är något jag är beroende av, alla fordonsevenemang jag fotograferar så hade det varit extremt bra om geotagging fanns inbyggt i huset, lätt att sortera, lätt att implementera på sin hemsida så man kan se vart bilen togs!

Det är snart år 2010 och GPS bör vara inbyggt i dom flesta kameror, ni som är paranoida kan ju som sagt stänga av funktionen!

Eller är det extremt många här som verkligen skulle falla ihop av sorg om det fanns GPS inbyggt i kameror?

Nu tror jag att GPS i kamerorna dyker upp vad det lider, det är onekligen både praktiskt och bekvämt. Men jag tror faktiskt det ligger en bit ned på prioritetslistan. Varför? Eftersom GPS ändå finns så lätt och billigt tillgängligt som externa tillbehör till kamerorna.

Om du är beroende av att positionera dina bilder, så kan du hur enkelt som helst tidssynka dina bilder med en extern GPS - många gör så redan. Det enda du behöver göra är att se till så du har klockan i kameran exakt inställd, sedan är det bara att tuta och köra.
 
Man behöver inte ens det, för åtminstone det synkprogram jag har klarar av att hantera en tidsdifferens mellan kamerans klocka och rätt tid, om man nu har det.

Men det är klart att det vore smidigare att ha allt inbyggt. Priset är lågt numera och med en SiRFII med HotFix behöver man inte ha den igång hela tiden heller.
Däremot är GPS känsligt för störningar, så kameror som redan nu har problem med att de störs eller stör ut kan nog ha svårt att fungera med GPS inbyggt.
 
Senast ändrad:
Jag har också efterfrågat GPS i min kamera. Blev överlycklig när jag insåg att min senaste telefon har en inbyggd som klarar av att tagga bilderna.

Dock suger implementationen. GPS mottagares startas upp när jag aktiverar kameran. GPS mottagaren tar så jäv...t länge på sig att hitta positionen att innan den har hittat rätt har jag stoppat tillbaka telefonen i fickan och åkt till Sydfrika med snigelposten. Telefonen fortsätter att söka sin position ett tag efter att bilden är tagen men det räcker oftast inte. Jag står oftast inte kvar fem minuter efter att en bild är tagen utan har tröttnat för länge sedan. Telefonen är nerstoppad i en ficka och då fungerar det i alla fall inte.........
 
Jag har själv en 7D och WFT-E5. Efter diverse frågor till Canons kundsupport, krävdes två försök innan jag slussades till rätt avdelning. (klumpigt formulerad fråga vid första försöket :)) Vid försök två gick det bättre, bl a mha länk till Canons egen reklam.

Nu kan jag geotagga via blåtand och en liten GPS-antenn.

GPS-antennen bör nog inte integreras i huset, som påpekades i tråden. Däremot borde åtminstone blåtand kunna integreras i WFT-greppet, som ju i övrigt hanterar trådlösheten vad gäller åtminstone 5D (Mk1 och Mk2), 7D samt EOS1:eek:r.
Dessutom borde man kunna koppla GPSen direkt till kamerahuset mha kabel utan den dyra (6-11000kr beroende på kameramodell) WFT.


Fn är det endast WFT-E5 som har blåtandsstöd. Men det kommer snart (i dec) en uppdaterad version av WFT-E4 samt WFT-E2. De äldre WFT har GPS-stöd via kabel.

För att få denna blåtand att fungera bör man använda vad Canon kallar en printerserver, BU-30. Jag testade även några icke-canon-blåtänder, men fick det inte att fungera. BU-30 är ca 3ggr så dyr som andra blåtänder.

Dessutom är tillgången på GPS-er som kan skicka GPS-data via blåtand försvinnande få. T ex Garmin har ingen modell idag som klarar det.

Visst finns det GPSer med blåtand, men dessa kan bara kommunicera med
mobiltelefoner i syfte att få möjlighet till handsfreetelefoni.


Skall man koppla GPS med tråd till WFT så är det Garmin eller Magellan som gäller.

I manualen till WFT uppmanas man att kontakta support för att få lista
över kompatibla GPSer. Det något snorkiga svaret var ungefär att "vi kan ju inte hålla reda på alla GPSer".

Manualen påstår att blåtanden endast kan kopplas upp mot GPS. Dock kunde både
min nalle och burk se WFTn. Bägge kunde oxå kopplas upp mot den. Men därefter kunde man naturligtvis inte göra något. Ironiskt nog ville inte min Garmin Nuvi veta av WFTn.

Mitt nästa projekt är fjärrstyra kameran mha mobiltelefon, det skall tydligen
gå enligt Canons reklam.

En billig lösning är givetvis att använda sig av jobos apparat, men då kan man väl endast få GPS-data i Jpeg-filen, men inte i RAW-filen?

Det som i mitt tycke vore det ideala vore te x en Garmin Etrex med blåtandsstöd. Den lösning jag nu använder är väl iofs ok,med en Qstarz-GPS,
som är något mindre än en Apple Ipod Nano. Jag tror inte att, som man säger att man kan i Canonreklamen, kan lägga GPSen i väskan. Då behöver man nog t ex en Etrex med lite bättre mottagarfunktion.
 
Senast ändrad:
Jag har också efterfrågat GPS i min kamera. Blev överlycklig när jag insåg att min senaste telefon har en inbyggd som klarar av att tagga bilderna.

Dock suger implementationen. GPS mottagares startas upp när jag aktiverar kameran. GPS mottagaren tar så jäv...t länge på sig att hitta positionen att innan den har hittat rätt har jag stoppat tillbaka telefonen i fickan och åkt till Sydfrika med snigelposten. Telefonen fortsätter att söka sin position ett tag efter att bilden är tagen men det räcker oftast inte. Jag står oftast inte kvar fem minuter efter att en bild är tagen utan har tröttnat för länge sedan. Telefonen är nerstoppad i en ficka och då fungerar det i alla fall inte.........

Vad har du för telefon?
 
Bara för att besvara ämnesradens fråga: GPS är etablerat i Japan sedan mycket länge eftersom japanska storstäder är extremt snåriga och svårnavigerade.

Angående ditt problem med att placera bilder har jag också en enkel lösning: Skriv på en lapp var du befinner dig, fotografera lappen och ta sedan dina bilder. Du får inga koordinater, men du vet i alla fall varifrån bilderna kommer. Tänk också på att sätta kamerans datum rätt.
 
Personligen skulle jag vägra att betala för en funktion som jag inte behöver. Sätts det in GPS-chips och annat lull som möjlighet att dra bilder direkt till e-postmottagare så blir det analogfoto för min del.

Och det handlar INTE om att vilja stänga av funktioner eller inte, det handlar om att inte betala för funktioner man inte använder.
 
...
Dessutom är tillgången på GPS-er som kan skicka GPS-data via blåtand försvinnande få. T ex Garmin har ingen modell idag som klarar det.

Visst finns det GPSer med blåtand, men dessa kan bara kommunicera med
mobiltelefoner i syfte att få möjlighet till handsfreetelefoni.
...

Det finns ju GPS:er som är till enbart för att skicka positionsdata vi BT till handatorer och telefoner som saknar inbygd GPS.
Dessa brukar bara kosta några hundralappar.
Ex den här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32569
 
Du kommer kanske att få betala MER för färre funktioner framöver. Sa bara på mobiltelefonerna. Fler funktioner och mer avancerade konstruktioner påverkar inte slutpriset till kund alls. Inte heller blir det "mer som kan gå sönder" som väl är det mest gammalmodiga mantra som finns.
Gilla bara läget - snart har vi mer funktionalitet i kamerorna. Vissa onödiga och dåliga men säkerligen ett och annat guldkorn.
Själv skulle jag vilja ha inbyggd trådlös, TTL-fullsynk med blixt i nästa kamera, och billigare än idag ska den vara..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.