Jo Sony klantade sig faktiskt allvarligt med en batch ...
Nu syftade jag (i det du svarade på) i huvudsak på objektiv som är dåliga by design, inte dåliga pga brister i kvalitetskontroll - även om den sidan av saken nog faktiskt generellt blivit bättre den också
Rent allmänt är det väl väldigt svårt att göra jämförelser av objektiv tycker i alla fall jag. Det är ju väldigt många parametrar att beakta, särskilt med exv. zoomar. För vissa är superskärpa det mesta medan andra har helt andra preferenser.
Jo, de kan jag nog hålla med om. När vi testar försöker vi undvika att jämföra äpplen med päronsoda, vi försöker efter bästa förmåga väga in vad vi uppfattar som målgrupp för objektivet och vad de kan tänkas förvänta sig av det.
Men sedan är det ju ibland intressant att föra resonemang - t.ex. här i forumen - utifrån lite "orättvisa" jämförelser
Ser vi till objektiven som trådskaparen jämför så tycker jag att de är helt rimliga att ställa mot varandra - det är två porträttobjektiv som sett till egenskaper (brännvidd/maxbländare) i alla fall i teorin borde ge ungefär liknande bildegenskaper. Vilket jag nog skulle säga att de i stort sett ger. Om än till lite olika pris.
Sedan är det ju verkligt komplicerande att samma objektiv kan prestera så väldigt olika beroende på vilken sensor det går emot. Så det är ju inte helt enkelt att göra jämförelser när vi vet att en sensor med betydligt fler pixlar som exv. den i D850 (är den på 46 eller så?) ger betydligt bättre mätvärden, bara av det skälet, än en med färre såsom i flera av Fujis hus som liksom många andra APS-C -sensorer bara har 24 MP.
Beror lite på hur du betraktar saken: faktum är att en 24-megapixels APS-C-sensor rent upplösningsmässigt är mer krävande för optiken än vad 45-megapixelssensorn i en D850 är (sett till pixeltäthet motsvarar den en APS-C-sensor på ungefär 20 megapixel).
Men, jo, det krånlar till det lite att göra jämförelser med olika kameror med olika upplösning. De flesta testare gör nog omskalning till vad man skulle kunna kalla "minsta gemensamma sensorupplösning" vilket ju ger en känsla för hur bra resultat respektive objektiv skulle för en utskrift i en viss storlek och ger en hyfsat rättvis jämförelse.
Jag tycker också det är konstigt att inte fler lägger mer vikt vid fokusmotorernas funktion idag nu när många ofta filmar även med AF. Ett rassel till AF-motor kan förstöra hela ens dag - och varenda video man tar i värsta fall. Jag har inte varit imponerad av ett enda de Sigma- och Tamron-objektiv jag haft hittills i mitt liv (fyra stycken) i det avseendet. Jag skulle aldrig köpa ett objektiv som låter illa idag, hur bra det än är optiskt. Inte ens alla av exv. Sonys dyra fina GM-objektiv håller det måttet!
Det verkar som om de flesta tillverkarna, lite sent kan man tycka, har börjat titta mer seriöst på det här med hur autofokusstyrd fokusering i objektiv fungerar för video. Att de inte varit så engagerade hittills beror nog mycket på att videoproffs hittills oftast inte heller varit så engagerade - där ses fortfarande och av flera skäl fortfarande manuell fokusering (och hur bra den funkar) som det centrala. Det är ingen slump att väldigt många dedikerade videoobjektiv över huvud taget inte har autofokus.
Men i takt med att fler kameror idag kan ge relativt bra autofokus under videoinspelning kommer nog tillverkarna lägga mer energi på hur objektiven reagerar under autofokusstyrd fokusering - dels ljudmässigt, men även hur mjukt de kan fokusera om.