Jag tycker man skall jämföra med lika kompakta objektiv för liknande sensorformat. Som andra påpekar så är kvaliteten olika bra på olika av deras ojektivkonstruktioner (precis som hos alla tillverkare).
När jag ville ha ett litet kompakt APS-system så var jag först inne på Sony E-mount som ett tungt alternativ (tycker deras kameror som tex. A6000 och uppåt är mycket bra, generellt). Till de så var ju Fuji X den närmaste konkurrenten och naturligaste valet att jämföra med (bägge APS, bägge spegellösa, och ungefär i samma storleksklass mellan A6000 och X-E2, som gällde då).
När jag då jämförde dessa två APS-ekosystem, med ungefär lika stora objektiv, och ungefär inom samma prisnivå, så kom jag fram till utbudet av objektiv med rätt brännvidd, hade oftast högre bildkvalitet på Fuji-sidan än Sony-sidan, och låg väldigt nära det som jag var van vid från mina Nikon F-objektiv (för FF DSLR).
Velade själv länge mellan Sony och Fuji, men till slut slog jag till på ett billigt beg. Fujihus för 2000 och ett gäng beg. objektiv, för att kunna testa ännu mer och direkt. Blev helt klart såld på att kunna få den bildkvaliteten för den storleken och nättheten.
Magiskt?
Knappast.
Man får helt enkelt
betala lite mer för denna fördelen av lite kompaktare och fortfarande välpresterande objektiv.
Dessutom så verkar Fujiobjektiven även mekaniskt vara bättre byggda av högre fysisk kvalitet än tex. Sonys objektiv (och bättre än de m43-objektiv jag har från Panasonic), och samma sak gällande deras kamerahus.
Sådant är inte heller magiskt, men kostar säkert några kronor extra för Fuji att få till vid tillverkningen. Därav ett lite högre pris för mig som kund (även om kanske billigare i längden att satsa på kvalitet, och även möjlighet att köpa bra objektiv second hand till hyfsade priser).
Gällande Fuji skulle jag helt enkelt sammanfatta det med att du helt enkelt får vad du betalar för det (gällande bildkvalitet, kompakthet och mekanisk byggkvalitet).
Inget magiskt alls. Varken överpriser eller underpriser jämfört med andra ledande aktörer på marknaden hos konkurrerande system, och jämfört med vad man får.
Bra saker helt enkelt!
Magiken får man (försöka) stå för själv som fotograf.