Annons

Är fritt samma som gratis?

Produkter
(logga in för att koppla)
Förstår inte riktigt dina alternativ.

Finns det en ansvarig utgivare så är den personen ansvarig.

Du kan nog utgå ifrån att tidningen inte vill betala ngt alls.
Men fallet du tar upp hamnar i den grå välviljans zon.

Och till elevernas utbildning kan man bara säga att finns det inget skrivet på papper så kan de inte göra ngt.
Anders Arvidssons förslag är vettigt.

DVDn som du tog upp har garanterat en ansvarig person eller ett bolag och det är bara att fakturera om man inte har skrivit på ngt som gör att producenten får använda materialet.

Näh, jag är nog lite medvetet luddig eftersom jag inte riktigt vet vad jag undrar ;-)

Jag försöker förstå hur världen utanför skolans väggar är. I vardagen för de som precis börjar fota aktivt och ännu inte har god erfarenhet av muntliga och skriftliga avtal.

Hur tuffa är egentligen tidningar mot privatpersoner som inte är insatta? Är det praxis att de helst inte betalar nåt. Om tidningen utrycker att "de alltid får det gratis" låter det ju tveksamt om det alltid skulle vara på fotografens förslag.

... Ha tålamod med en lärare som vill förmedla mer än teorin...

pastorove skrev:
Näh, jag är nog lite medvetet luddig eftersom jag inte riktigt vet vad jag undrar ;-)

Jag försöker förstå hur världen utanför skolans väggar är. I vardagen för de som precis börjar fota aktivt och ännu inte har god erfarenhet av muntliga och skriftliga avtal.

Hur tuffa är egentligen tidningar mot privatpersoner som inte är insatta? Är det praxis att de helst inte betalar nåt. Om tidningen utrycker att "de alltid får det gratis" låter det ju tveksamt om det alltid skulle vara på fotografens förslag.

... Ha tålamod med en lärare som vill förmedla mer än teorin...
Efter en lång yrkesverksamhet i byggbranschen har jag erfarit detta:
"Allting som är löst är schoks och det mesta av sånt som sitter fast är också schoks" - - -

red-top skrev:
Självklart är det ingen skillnad i upphovsrätten, om bilden är ©-märkt eller inte, men många tvister skulle ha undvikits, om publicisten vetat, vem som är den ursprunglige innehavaren.
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

Den ursprunglige innehavaren av rätten till fotot är alltid fotografen.
Det är hans eller hennes verk och om han väljer att låta någon eller några använda den utan kostnad är det ett beslut han tar. Visserligen kan ju jag tycka att det är dumt att göra sådana väldiga skillnader på att en klubb får bruka bilden utan ersättning på internet, men när det blir tal om tryck så ska man fram med fakturablocket.

Andreas S Eriksson skrev:
Visserligen kan ju jag tycka att det är dumt att göra sådana väldiga skillnader på att en klubb får bruka bilden utan ersättning på internet, men när det blir tal om tryck så ska man fram med fakturablocket.

Sant, papper känns mer "som det borde kosta".

Fast när en annan part, i det här fallet en tidning trycks blir ju förstås lite annorlunda ändå. En tidnings yttersta syfte är ju trots allt att sälja läsarens tid till annonsörerna. Fotografen vill antagligen ha sin del av dessa intäkter.

Men vi kanske kan vända hela den här diskussionen. Jag vill ju ge mina studenter rätt råd i djungeln.

Har ni några krigshistorier att dela med er av? Tips på lyckade/mindre lyckade situationer i hanteringen av er egen upphovsrätt.

pastorove skrev:
Har ni några krigshistorier att dela med er av? Tips på lyckade/mindre lyckade situationer i hanteringen av er egen upphovsrätt.
Det finns en uppsjö i Forum på FS ->Lag, moral och etik - "Sök och du skall finna" - - -
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

pastorove skrev:
Var går gränsen för inköpar-partens ansvar att betala för sig? Får dom:

Alt1: Hålla tummarna och hoppas fotografen/klubben inte vill ha betalt.

Alt2: Aktivt leda dom mot slutsatsen att så mycket publicitet är bra, vi ger bort bilden.

Varianter...

Jag kanske ska tillägga utgångspunkten från början var att jag vill veta mer om vad som är "vanligt" beteende hos inköparsidan. Jag blir smartare av kunskapen och kan på så sätt rekommendera studenterna mer/mindre vaksamhet. Och jag vet att det blir väldigt generellt... ;-)

Vill nog säga att det inte finns något ansvar för en tidning att betala för sig, inte ens om man benämner denna som inköpare. Självklart ska en tidning göra rätt för sig, har tidningen och upphovsmannen kommit överens om ett pris för en bild så ska tidningen förstås betala.
Att det blivit strul mellan en student och en tidning i det här fallet beror nog på att den aktuella tidningen känt sig "lurad" i efterhand när faktum föreligger, och därför hävdat att man "får alla bilder gratis". Det omvända hade ju varit ett erkännande att man gjort ett misstag.
Generellt är nog de flesta redaktioner villiga att betala för bilder när man i förväg fått en chans att värdera kostnaden ställt mot nyttan, sen kan budgeten för externt material vara olika stor och prioriteringarna olika.

Ansvaret för att få betalt för sitt alster ligger hos upphovsmannen. Annars blir det nästan konstigt om tidningen ber om att få betala för material som är kostnadsfritt, det vill säga fritt för publicering.

Särskilt uttalat är det inte, men jag kan nästan säga med viss säkerhet att redaktioner är mer på sin vakt på ett professionellt sätt om leverantören av bilden, texten eller vad det må vara, också presenterar sig som professionell, alltså yrkesutövare inom skrået.

Vid några tillfällen har jag som reporter av privatpersoner fått bilder för publicering, vågar påstå att ingen fört någon betalning på tal utan snarare varit glada för publiceringen. Så det är väl alternativ 1 som gäller. Eller så kan man fråga bildinnehavaren om det verkligen är han som är fotograf, och få svaret: "Nej, men det spelar ingen roll".

Alternativ 2 tycker jag inte är särskilt hederligt. Förutom att det är snålt rent ekonomiskt tycker jag det är att utnyttja folk. Tyvärr kan jag inte utesluta att det finns sådana tidningar och personer i ansvarig ställning.

Tack.

Min insikt av det här är väl att vi bör flytta undervisning om kontraktsskrivande till tidigare i utbildningen. Studenterna blir alltmer produktiva externt.

Egentligen handlar det nog inte om pengarna till dem (även om de säkert glatt tar emot dem). Utan själva grejjen att få en utbetalning. En slags bekräftelse som tar publiceringen ett steg till. Vem minns inte första gången man fick betalt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar