ANNONS
Annons

Är fotoblixtar farliga?

Produkter
(logga in för att koppla)

elektra1

Aktiv medlem
Hej. En diskussion uppkom på ett annat forum, som inte är ett fotoforum. Så jag tänkte höra lite här om ni vet fakta, eller vad ni tror.
Är det farligt att ta kort ganska nära på djur och små barn? Då menar jag inte studioblixtar, utan blixten man har till kameran.
Vissa påstår att det är som att titta mot solen direkt. Och att man absolut inte ska fota småbarn och djur med blixt.
Vad tror/tycker ni?
Själv tror jag inte att det är farligt, man använder den ju med sunt förnuft, man behöver inte trycka av massor av blixtar 1 meter ifrån rätt i ögonen på nyfödda.

Inte farligt alls. Inte farligt att göra det på en meters håll på nyfödda heller även om barnet kanske tycker att det blir lite jobbigt.
Undrar varför någon tror att kamerans blixt skulle vara farligare än studioblixtar.

Kan tänka mig att det inte är speciellt nyttigt att trycka blixten mot ögat och bränna av men det har ju inget med fotograferande att göra. Det är förresten antagligen lika trist för vuxna att råka ut för.

Jag har svårt att tro att ens någon blixt kan komma i närheten av solens ljusstyrka. Skulle väl vara bågsljus då. Men då är det även ultravioletta och infraröda strålar som är direkt skadliga för ögat precis som solens ljus.

Aldrig hört kamera blixt skulle vara farligt. Däremot har jag tidigare hört att stroboskop (som bland annat används på diskotek och som ger liknande ljus som blixt) kan framkalla epilepsi anfall hos vissa personer. Även då hos vuxna personer.

Skulle tror att det mer i så fall beror på själva pulserande och blixtrande ljuset som stroboskoper ger ifrån sig än själva ljuset i sig.

Tack så mycket för svar allihop.
Jag hävdade att det inte skulle vara farligt.
Men vissa vill inte ge sig :)
Så därför undrade jag hur ni ser på det hela.

Hej!

Jag tror nog att blixtar kan vara skadliga för spädbarn, det är ju en stressfaktor som man kanske skall undvika de första veckorna, då det nog är tillräckligt stor omställning att komma till livet.

/Oscar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar