** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Är Eos-1 något att ha idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stranna

Aktiv medlem
Håller på att kolla lite på ett till kamerahus (har en 50E samt en T70 idag)
Känns som att jag inte tänker köpa något mer manuellt hus utan ev. köpa en till EOS.
Kollar runt lite och funderar om en 1:a kan vara nått trots att dom idag börjar bli rätt gamla.

En 1N borde kanske hellre vore "rätt" köp trots att den brukar vara rejält mycket dyrare.

Eos 5 är ju också en trevlig men gammal och dyr kamera.

Någon som har några för-emot förslag, har läst en del här på forumet men tar gärna emot lite mera åsikter.

Om du inte absolut måste ha en robust och snabb kamera är Eos 5 bättre för samma pengar. Finns yrkesfotografer som fortfarande kör med ur-1:eek:r. Ett problem är dock att slutaren inte håller för mer än 50 000 exponeringar.

Bättre autofokus och bättre exponering.

Eos 1n och Eos 3 är väldigt bra kameror.

Kostar väl cirka 3000 att byta slutaren. Men då får man ju en kamera som man vet håller länge.

Jag gillade min 1:a och särskilt till sport. Fortfarande en bra kamera.

Till dia körde jag eos 5 sm exponerar bättre.

Har haft EOS 5 innan och bytte upp mig till en EOS 1N. EOS 5 är en härlig kamera, många bra och användbara funktioner. Mycket bra vertikalgrepp. Men när du väl hållt i en EOS 1N vill du inte gå tillbaka. Den är otroligt skön och robust att hålla i. Driftssäker som tusan och tålig mot det mesta. EOS 5 tåler också tuffa tag men jämfört med EOS 1 känns den lite bräcklig. Har nog stor del i att EOS 5 har blanka plastytor medans EOS 1 har gummerade ytor.

Men du kanske ska titta på EOS 30/33 som bygger på EOS 50. Det beror lite på dina krav.

Har hållit i både eos-1 (fast för länge sedan) och det va en rejäl kamera minns jag.

Tyckte min dåvarande A-1 med MA motor på kändes stor och rejäl tills man testade en 1:a med booster :eek:))

Tycker min 50 börjar bli för liten och lätt när gluggarna blir allt större men vill samtidigt inte byta ner mej när det gäller funktioner samt hur bra en kamera exponerar osv (ni förstår säkert hur jag tänker).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar