Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är en gammal Voigtländer nåt att använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skalis

Aktiv medlem
Jag har för länge sedan fått en gammal Voigtländer Vito CD som jag hittills inte har testat. Den är visserligen i mycket fint skick, men vad jag förstår är den inte värd så mycket...

Det jag undrar över är om det kan vara nån idé att slänga i en film i den till sommaren och ta lite bilder, eller skall jag låta den ligga kvar i byrålådan och leva vidare i drömmen om att det kanske är en bra kamera?
Med andra ord, är det nån av er som har erfarenhet av den kameran och kan komma med en liten rekommendation?

Bilagor

• voigt.jpg
    voigt.jpg
    40.2 KB · Visningar: 414
Prova!

För några månader sen försökte jag (utan framgång) sälja denna fina Voigtländer Vito Automatic I här på fotosidan.

Verkar väldigt lik din kamera, en riktig skönhet.

Min är från 1964-65 och verkar fortfarande fungera, har dock inte prövat att plåta med den de senaste trettifem åren.
Objektivet är precis som på din kamera ett Lanthar 2.8/50. Slutaren är en Prontor Lux. Automatisk eller manuell slutarprioritet.
Exponeringsmätaren (selenmätare) ger samma värden som min handhållna ljusmätare.

Det var på sin tid en fin kamera. Frågan är hur tiden farit fram med fett och fjädrar i bländare och slutare och hur selencellen åldrats.

Sätt i en film och prova!

Bilagor

• _dsc2335_2_mindre.jpg
    _dsc2335_2_mindre.jpg
    25 KB · Visningar: 399
Klart du ska testa..
Är inte många kronor för nöjet.. Kanske blir det helt underbara bilder, kanske något som passar i Toycamera poolen, du vet inte om du inte testar.

Själv laddade jag film i morfars gamla Roliflex härom veckan, nu ska den in på framkallning.

Klart du ska testa men kolla först att slutaren öppnar som den ska genom att öppna bakstycket & köra några exponeringer på varierande tider samtidigt som du kikar in i kameran bakifrån.

Tyvärr så kärvar ofta slutarlamellerna på äldre kameror så kika in i objektivet bakifrån & kolla att den öppnar vid varje exponering, ta många då dom ofta kärvar emellanåt.

//Larsa

Ok!
Tackar för svaren. Blir lite mer sugen nu... Det får bli en testrulle till semestern!
Har testat funktionerna på den och allt verkar fungera som det skall. Slutaren öppnar, självutlösaren surrar fint och ljusmätaren verkar vara ok den också.

En sak undrar jag över. Avståndsinställningen, finns det nåt knep för att få den rätt, eller är det manuell avståndsbedömning som gäller?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar