Annons

Är en ersättare till 350D på gång?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har Canon släppt någon mjukvaruuppdatering av 350d sedan den släpptes och vad innehöll i så fall den?
Har för mig att när jag provade 350d förra sommaren så blev det självutlösare när jag hade vridit ratten på de olika motivprogrammen. Det måste ju vara en riktig bugg?
 
Senast ändrad:
WaterMelonMan skrev:
Jop, men mig veterligen så är den inte av högprecisionstyp som den i 20D (dvs att den blir extra känslig om man använder objektiv med största bländare på 2,8 eller större).

Det är den väl? Åtminstone 300D har det.
 
WaterMelonMan skrev:
Jop, men mig veterligen så är den inte av högprecisionstyp som den i 20D (dvs att den blir extra känslig om man använder objektiv med största bländare på 2,8 eller större).

Joho!

Alla EOS Digital har korssensor i mitten, ja t.o.m alla EOS-klameror utom de allra enklaste/äldsta analogmodellerna har det

Så då var det avklarat.. Tillbaka till ämnet..

Mycket möjligt att det dyker upp en 500D på photokina i höst. Förmodligen med samma sensor, den är ju klart tillräcklig för de flesta. Dessutom så skulle en högre upplösning ge ett högre pris och konkurrera med 30D.
 
oskarrr skrev:
Har Canon släppt någon mjukvaruuppdatering av 350d sedan den släpptes och vad innehöll i så fall den?
Har för mig att när jag provade 350d förra sommaren så blev det självutlösare när jag hade vridit ratten på de olika motivprogrammen. Det måste ju vara en riktig bugg?
Uppdateringar i 1.0.3:
1. Fixes the phenomenon of shots being unable to be taken when using the remote controller RC-1.
2. Fixes the phenomenon wherein the camera continues to scroll through images being played back.
3. Improves reliability in communication when using some CF cards.
Uppdateringar i 1.0.2:
1. Fixes the phenomenon of extreme underexposure when using some lenses.
2. Fixes the phenomenon of auto power off function failure when auto power off is set more than 2 minutes.
3. Fixes the phenomenon of incorrect white balance when using an external flash.
Står inget om uppdateringar i 1.0.1 på Canons firmware sida, kanske var det 1.0.1 som de första kamerorna levererades med.

Hur som helst fungerar det som det ska nu när jag precis prövade (firmware version 1.0.3).
 
WaterMelonMan skrev:
Jag gissar på följande förbättringar/ändringar:

* Större LCD (2,5 tum, samma som i 30D)
* Spotmäting
* PictureStyles
* Samma sökare som 30D (kan visa ISO)
Yep, det verkar troligt.

Skulle inte ha något emot en större och förbättrad sökare heller, men det lär knappast hända med tanke på 30D.
 
henrikf skrev:
Står inget om uppdateringar i 1.0.1 på Canons firmware sida, kanske var det 1.0.1 som de första kamerorna levererades med.

Hur som helst fungerar det som det ska nu när jag precis prövade (firmware version 1.0.3).

Så det där med att det blir självutlösare (alltså 2 eller 10 sek fördröjning) när man fotar med de olika motivprogrammen är alltså borta?
 
Då måste jag fråga... Är jag puck-tvåa (dvs allmänt kass, hopplöst efter, totalt körd osv) om jag köper en 350D nu?

Vill ju inte att en uppföljare som både är bättre och billigare kommer om två månader.. :(
 
Mjolle skrev:
Intressant kommentar, vill du vidareutveckla?
Man kan ju inte gå & vänta på nya modeller hela tiden & personligen så tror jag inte att skillnaderna blir så stora så att du kommer att ångra dig.

Om den nya modellen vore släppt så var det en annan sak men nu så är den inte ens presenterad, om man dessutom sedan ska behöva ställa sig på kö för att få en så är det ju inte kul...

Nää, om du behöver en kamera nu så är det inget att vänta på. Om du däremot inte är i trängande behov nu så var det en annan sak...

//Larsa
 
Re: Re: Re: Är en ersättare till 350D på gång?

oskarrr skrev:
Vilket du grundar på?
Well, utvecklingen av en kamera tar några år, så ersättaren är under utveckling, sen om den kommer nu i höst enligt det vanliga 18-månaders intervallet som Canon haft de senaste åren eller i vår med 2-års intervall är det ingen som egentligen vet så mycket om i dagsläget.
 
Re: Re: Re: Re: Är en ersättare till 350D på gång?

Damocles skrev:
Well, utvecklingen av en kamera tar några år, så ersättaren är under utveckling, sen om den kommer nu i höst enligt det vanliga 18-månaders intervallet som Canon haft de senaste åren eller i vår med 2-års intervall är det ingen som egentligen vet så mycket om i dagsläget.

Tycker nog inte att man kan svara "ja" på frågan om det rör sig om flera månader tills dess att en efterföljare ska komma.

- Mamma, kommer tomten snart?
- Ja!
 
Personligen tror jag inte det kommer någon ersättare till 350D förrän kanske vid 3-4 kvartalet detta året. Om ens då...

Håller med de övriga här annars, jag tror inte det blir en större uppgradering än 20D till 30D.

-------------------------------------------

OT:

Är det du och Nettan som ska gänga er herr Norén?
 
Fotomässan "Photokina i Köln", går av stapeln i slutet av september. Då kanske det kommer en ny uppföljare på 350D. Vad tror ni?
 
Jeppe skrev:
Joho!

Alla EOS Digital har korssensor i mitten, ja t.o.m alla EOS-klameror utom de allra enklaste/äldsta analogmodellerna har det


Åfan. Då har man lärt sig något nytt. Samt att jag får önska mig något annat som förbättring i uppföljaren till 350D =)
 
Intressant

Intressant diskussion det här. jag har också tänkt i de banorna som trådstartaren skriver om.

Jag har länge funderat på en 350d men nu kanske jag funderar vidare ett tag till och väntar in efterföljaren.

Någon som vet vad en begagnad 350d ligger på nu jämfört med inköpspris? 10-20-30% billigare eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.