Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är en ändring i medlemsalbum möjlig???

Produkter
(logga in för att koppla)

Dagobert

Avslutat medlemskap
Jag har nog sett den här frågan förut...
Men vore det inte en bra funktion att kunna se när ett medelmsalbum senast blev ändrat???
Som det är nu får man gå in å titta på alla album, vilket blir lite jobbigt eftersom det är rätt många!!!
Det fungera för mig som sitter med bredbandsuppkoppling...
Jag tycker i vart fall att det skulle vara en bra funktion, eller är jag själv om att tycka det???

Mvh:confused:
 
En jättebra idé tycker jag. :cool:

Kanske rentav göra så att medlemsalbumenssidans kolumn "inlagd datum" skulle ändras till "senast ändrad". Många bilder blir förmodligen förbisedda om de läggs i ett gammalt album och inte hamnar högt upp på någon lista. Som det är nu så tror jag att många föredrar att lägga upp ett nytt album istället för att fylla på gamla.
 
more10 skrev:
Kanske rentav göra så att medlemsalbumenssidans kolumn "inlagd datum" skulle ändras till "senast ändrad".

Jag vill nog helst att man kan se hur länge sedan albumet lades upp också. Men det är som du säger ang nya album vs gamla. Jag drar mig för att lägga in nya bilder i mitt äldsta album men gör det ändå, för jag vill inte ha en massa onödiga album när jag går in å redigerar i dem...

Skönt att det finns någon/några som håller med!!!

Mvh:)
 
more10 skrev:

Kanske rentav göra så att medlemsalbumenssidans kolumn "inlagd datum" skulle ändras till "senast ändrad". Många bilder blir förmodligen förbisedda om de läggs i ett gammalt album och inte hamnar högt upp på någon lista. Som det är nu så tror jag att många föredrar att lägga upp ett nytt album istället för att fylla på gamla.

Jag gjorde misstaget att fylla på mitt gamla album som ligger långt ner i listan med nya bilder. Dessa bilder blev nästan helt förbsedda. Kanske beror på att mina bilder inte faller några av medlemmarna i smaken:D men förmodligen fick jag inga träffar därför att det var ett gammalt album.

Under de senaste 2,5 månaderna har det kommit in en jä---a massa album. De flesta album har mindre än 7 bilder i sig.
Det vore bra om man kunde ändra så att medlemsalbumen får en "senast ändrad" visning. Då slipper man ju skapa ett nytt album varje gång man vill lägga in en ny bild. Blir väl lättare att administrera också?
 
Jag kollar aldrig på albumlistan...

Hittar ist en intressant bild och kollar sedan på fotografen om denne har några fler...
 
Jag kollar alltid "Nya inkomna bilder" under en eller två dagar tillbaka.
Tror de flesta använder albumlistan.
 
Helena skrev:
Hittar ist en intressant bild...

Frågan handlar väl oxå om hur man hittar dem... Jag brukar numera titta på en översikt genom att gå till "Kommentera senast inlagda bilder". Det är ganska okej, men tidigare gick jag in på nya medlemsalbum.

Problemet är ju fortfarande att färre tycks se bilderna i gamla album. Bilder som jag har lagt in så har blivit visade mycket färre gånger än de tidigare. Men jag kanske har samma problem som "Jimsan" att mina senare bilder inte har fallit folk i smaken ;) ... eller oxå beror det på det ökade antal bilder som kommer in, men då borde det ju samtidigt komma in ett ökat antal tittare :confused: eller i värsta fall så har väl folk lärt sig hur tråkiga mina bilder är :eek:
 
more10 skrev:


Frågan handlar väl oxå om hur man hittar dem... Jag brukar numera titta på en översikt genom att gå till "Kommentera senast inlagda bilder". Det är ganska okej, men tidigare gick jag in på nya medlemsalbum.

Problemet är ju fortfarande att färre tycks se bilderna i gamla album. Bilder som jag har lagt in så har blivit visade mycket färre gånger än de tidigare. Men jag kanske har samma problem som "Jimsan" att mina senare bilder inte har fallit folk i smaken ;) ... eller oxå beror det på det ökade antal bilder som kommer in, men då borde det ju samtidigt komma in ett ökat antal tittare :confused: eller i värsta fall så har väl folk lärt sig hur tråkiga mina bilder är :eek:



Kan det inte ha att göra med att det finns fler bilder totalt på fotosidan då?
Bbildantalet ökar väl hela tiden och då är det väl klart att det inte blir lika många träffar på sina bilder?
 
Helena skrev:

Kan det inte ha att göra med att det finns fler bilder totalt på fotosidan då?
Bbildantalet ökar väl hela tiden och då är det väl klart att det inte blir lika många träffar på sina bilder?
Jag tror de flesta kollar i första hand på de nya bilderna som kommer in, antingen genom albumlistan eller genom översikten på "senast inlagda bilder".
Efter det så går man nog och kollar på sin favoritfotograf.

Anledningen till att jag vill ha en "senast ändrad"-funktion på albumlistan är att de som inte använder "senast inlagda bilder" missar bilder som man lägger upp i gamla album.
På så sätt är man helgarderad att ens bilder kommer upp när man lägger in nya.
 
Det bästa vore att varje fotograf har ett album..det räcker,nu är det väldigt rörigt..
mvh/gunte..
 
Albumlistan måste gå att sortera efter fotografens namn och bildantal. Självfallet ska datumet visa när albumet ändrades senast.

Jag tycker dock inte som Gunte att man bara ska kunna ha ett album - eller vänta, det gör jag visst - ordet album uppmanar ju inte direkt till genomtänkta kollektioner... Att man måste kunna publicera flera kollektioner är en annan grej. Som man normalt använder ordet "album" ryms det i ett sådant dessutom mer än en kollektion.

Det jag är ute efter är alltså att titta på genomtänkta samlingar med bilder, allt annat tycker jag är frustrerande. Dessvärre består fotosidan.se mest av den frustrerande sortens album.

Tänk om jag kunde filtrera bort alla fotografer som jag inte är intresserad av (dvs de som inte ansträngt sig) - då skulle röran bli betydligt mindre.
 
Det var den här funktionen som jag var ute efter när jag tidigare frågade efter hur man skulle se och framförallt hitta nyinlagda bilder i gamla album.

Är man inte inne och tittar på bilderna på några dagar tar det lång tid att bläddra igenom, både nya och gamla album.

Även om jag inte skriver så många komentarer så tycker jag att det är mycket lärorikt att läsa komentarer till andras bilder.
Tycker att jag redan nu, har lärt mig att se i bilder, från att tidigare bara knäppt kort.
Snart kanske jag kan ta bilder också.
Fotosidan.se, är som en fotokurs för mig och därför tycker jag att det är viktigt att hitta, även bilderna i gamla album, som ofta är upplagda av duktiga fotografer.
 
Det verkar som om "Senast inlagda medlemsalbum" tar fasta på just när albumet skapades.

Skulle man inte kunna ändra det till "Senast publicerade album" så att det inte försvinner bland gamla album direkt vid publicering? Man har kanske chans till lite fler kommentarer då.

Jag brukar själv gå igenom "Senast inlagda.." och troligtvis många med mig.
Ofta hittar man tomma album högst upp i listan.

Hasse.
(som är glad för dom kommentarer han fått.:)
 
"Ofta hittar man tomma album högst upp i listan"

Vid närmare eftertanke så måste nog det bero på nåt annat. Dom ska ju inte synas överhuvudtaget innan publicering.
 
...inga fler album

Jag tittar alltid, även om det var ett tag sedan, på senaste inlagda bilderna och alternativet översikt. Albumen är jag aldrig inne och kollar i. Är det kanske så att albumen spelat ut sin roll? Varför tillåts det att skapa tomma album?
 
Album eller inte

Jag har undrat varför folk har så många album och så få bilder i varje album. Jag har också undrat varför så få tittar på mina bilder. Nu har jag föstått varför - man letar efter nya album - inte nya bilder. Jag har få album och många bilder i varje.

Själv tycker jag det är mest spännande att, när tid och lust infaller samtidigt, titta på senast inlagda bilder. Då får jag ju möjlighet att lära känna nya fotografer.

För mig är alltså albumen ointressanta i det avseendet.
 
Samma här. Tills jag såg den här diskussionen har jag aldrig ens tänkt tanken att folk tittade på bilderna på något annat sätt än genom "kommentera nya bilder".
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.