unoengborg
Aktiv medlem
Visst finns det andra program...Gimp t.ex är helt gratis. Allt beror på budget, tid och intresse.
PS kan du växa i hur länge som helst. För mig är det förlängningen på fotograferandet och den kreativa processen.
LR kan också vara bra givetvis men själv jag föredrar PS.
Boken jag refererade till blir ett uppslagsverk som man kan slå upp en funktion i och utföra direkt, utan väntetid.
Att söka planlöst på nätet varje gång kan man ju göra om man vill lägga den tiden på det.
Jag gör det inte.
Alla sätt är bra utom de dåliga. Vilka det är får TS bestämma.
// Mats W
Både Gimp och PS är avancerade program som har ganska hög tröskel för att komma igång och det kan nog vara jobbigt att hålla uppe kunskaperna om man inte jobbar med dem dagligen. De är lämpliga om man behöver göra avancerade saker som att frilägga ett motiv från bakgrunden för att kunna lägga in den på en websida eller i en bok, eller behöver flytta på delar av motivet, eller klistra in delar från någon annan bild. Dvs det här är program för den som vill skapa en annan bild än den som fotograferades.
LR, Capture One Pro, och gratisprogrammet Darktable fungerar mera som gamla tiders mörkrum där man förbättrar den fotografeade bilden. Man kan i dessa enkelt ändra sådant som kontrast färger, ljusstyrka, skärpa, brusreducering,.. men kanske inte möblera om i hur bilden ser ut, även om det finns verktyg för att retuschera så att man kan ta bort damm på sensorn eller en finne på näsan om man så önskar. De här programmen rör inte orginalbilden, utan alla ändringar sparas i en databas, och man kan göra flera editeringsversioner av samma bild (t.ex. svartvit/färg) utan att det tar något stort utrymme på disken. Databasen gör även att det blir lätt och snabbt att söka efter bilder om man förser dem med nyckelord.
Sammanfattningsvis kan man säga att LR, C1 och darktable är program för den som vill ha snabbt arbetsflöde, medan PS och gimp är till för dem som vill pilla mycket och länge med varje bild.