Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta vanligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Naomi

Aktiv medlem
Hej,

Jag träffade en kund i förra veckan för att diskutera bröllopsfotografering. Det visade sig att detta par har haft flera (cirka 5st) fotografer hemma hos sig som har visat bilder.

Vissa hade med sig pärmar, andra visade bilderna på DVD. Jag hade med mig en pärm.

Min fråga är om detta är vanligt? Dom bjöd på te och vi pratade i en och en halv timme.

Är det vanligt att kunden ber så många fotografer att komma hem till sig?

Tacksam för svar,
Naomi

Det skulle inte alls förvåna mig i alla fall.
Man vill ju ha så många alternativ som möjligt så man inte riskerar att anlita den näst-bästa fotografen på området. Ungefär som att gå i 3 kläd-affärer innan man väljer just den klänningen.

Jag har inte varit hemma hos någon men det brukar ringa en del par. Vissa jobb får man och andra inte, så det är helt normalt att de kollar runt, det gör jag också när jag skall köpa en vara eller tjänst.

Stergios

Tack för era svar! Kunden sa att det var viktigt att kemin stämde för att kunna skapa bra bilder, vilket stämmer.

Jag kände bara att när hon berättade att så många hade varit där och att hon har tackat nej till dem så blev jag lite misstänksam. Gör hon detta för att hon tycker att det är en kul socialgrej eller för att hon verkligen är ute efter den bästa fotografen.

/Naomi

Oj, tycker det verkar som många i alla fall...

Jag har inte varit hemma hos någon, utan alla har sett bilderna på min webb och bestämt sig.

Visserligen träffar jag alla brudpar innan plåtningen men då har vi redan bokat tiden...

Har kanske inte träffat på den typen av kunder ännu :)

Patrik

Blev lurad...

Jag måste verkligen få igång min hemsidan så jag kan lägga ut mina bilder. Sparar förmodligen en hel del tid på det.

Råkade tidigare ut för en ensam man som anlitade en firma som skulle hyra ut hans lägenhet i andrahand. Jag letade efter olika företagslägenheter just då och kom i kontakt med denna man. Han lurade mig rejält, visade sig vara väldigt ensam och hade inte alls avsikt att hyra ut sin lägenhet. Det var tyvärr inte förrän vi hade träffats några gånger och haft många samtal via telefon som jag upptäckte detta.

...är väl därför jag är lite misstänksam.

Jag har haft mitt företag i 27 år och något hembesök av den typ du talar om, det har jag aldrig varit med om. Hur ska man få ekonomin att gå ihop om man ska lägga ner så mycket tid på varje kund? Man är ju dessutom inte säker på att få jobbet.
Det vanligaste är väl telefonförfrågningar, vilket ju också är helt naturligt. En del som verkar verkligt intressanta brukar jag bjuda in till studion så att jag får visa mina bilder och vad jag kan erbjuda, men detta är för det mesta sedan kunden "nästan" har bestämt sej.

@lkerdun skrev:
Det skulle inte alls förvåna mig i alla fall.
Man vill ju ha så många alternativ som möjligt så man inte riskerar att anlita den näst-bästa fotografen på området. Ungefär som att gå i 3 kläd-affärer innan man väljer just den klänningen.

Hmmm *ser skumt på Magnus* "klänning"???
Det är alltså inte chinos och skjorta som gäller för dig ;)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto