Annons

Är detta tillåtet/rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dannoo7

Avslutat medlemskap
Hej!

För några år sen, när jag gick på gymnasiet, tog jag alla bilder till skolans marknadsföring.

När jag hade slutat va jag tillbaka och fota för det årets marknadsföring. Efteråt visade det sig att dom inte ville ha några bilder, eftersom jag då ville ta betalt för dom med tanke på att jag inte längre gick på skolan. Då backa dom och sa att dom hade folk på skolan som kunde göra det. Tyvärr va det lite missförstånd från flera håll. Men det spelar ingen större roll längre.
Efter det meddelade jag att dom inte längre fick använda några av mina bilder till deras marknadsföring och dom verifierade det.

Idag fick jag en kopia av det nya reklambladet.
Inga av mina bilder är med, men däremot hade dom gjort en mer eller mindre exakt replika av framsidan. (På bifogade bilden syns både min och den nya, min är den undre)

http://dannoo7.datakaka.net/reklam/folder-blur.jpg

Namnet är censurerat men det är samma skylt vilket ni förhoppningvis ser.

Får man verkligen göra såhär??
Jag nämnde att om det va någon bild dom väldigt gärna ville ha kvar så kunde dom få köpa loss dom. Istället tar dom bara och replikerar ett foto som jag tagit flera år innan.

Tack på förhand
Mvh Dan L
 
Tror inte att det är olagligt.

Om din bild skulle bli klassad som konstverk skulle det kanske vara olagligt, men det är sällan sånt händer.

Den nya bilden är ju inte heller exakt lika, så även om det var som ovanstående skulle det ju inte vara fråga om någon kopia.

Vet inte exakt hur det fungerar, men skulle inte tro att detta är olagligt.
 
På vilket sätt tycker du att det inte är rätt? En annan fotograf har fotat en sak som du fotat. Hur många har inte fotat stadshuset i Stockholm?

// Jocke
 
Ska nog vara fullt lagligt, ja. De har ju inte använt ditt fotografi, utan tagit ett nytt själva.
 
Jag tycker bara att det är så otroligt tråkig stil att man istället för att betala en liten summa till en amatörfotograf som tog en bild som har varit framsidan på deras reklamblad i ca 2-3år nu, så tar man och tar en likadan bild och använder. Kan man inte lika gärna ta en helt egen bild då, som inte har någon koppling till den gamla?
 
...däremot är ju solklara plankningar aldrig roliga, nästan taskiga faktiskt. Det finns många sådana, speciellt i reklam och mediabranschen. Är det en rip-off eller inspiration? Se bara SVD o Metro för ett par dar sedan, de hade "samma" framsida dan efter varann.
En ofta använd devis låter "sno en bra idé och förbättra den"
 
Synd att folk ska behöva vara så snåla här i världen :) Jag har iaf lärt mig att inte ge bort bilder som folk kan tjäna pengar på!

Tack för hjälpen allihop!

Mvh Dan
 
Visst är det taskigt och omoraliskt, men det är ju fullt lagligt och inget man kan göra något åt.

// Jocke
 
Ja som sagt lagligt, men är det sånn moral skolan lär ut? Tror dom sa åt en annan elev att ta en likadan bild....
 
Två saker:

För det första så är iaf. min bedömning att Dans bild definitivt har verkshöjd. Även om det är ett banalt motiv så är det faktiskt plåtat på ett ganska särpräglat om än, för en rutinerad fotograf, välbekant sätt.

För det andra så vill jag minnas att ett alltför likt plagiat är lika illa (dvs. lika mycket intrång) som en rent teknisk kopia. Tyvärr kan jag inte avgöra riktigt var gränsen går och kurslitteraturen har jag sålt... ;-)

Sen att det är Dans bild som (no offense) framstår som en dålig kopia av den som skolan till sist använde är en annan sak. Det är fortfarande den andra fotografen som har efterapat Dan.
 
Senast ändrad:
Nä, den bilden har inte tillräcklig verkshöjd för att man skulle kunna hävda plagiat av den anledningen. Då lär man leta rätt på nån annan paragraf för att hävda det.

Möjligen kan man komma nånstans för att det förefaller uppenbart att de snott idé och form efter det att Dan ville ha betalt. Fast det borde Teste kunna svara på.

För de som är intresserade kan ju läsa om fallet mellan fotograf Jonas Lemberg och konstnären Markus Andersson.

SFF

Vid en rättvist så kommer skolan antagligen hävda att det första jobbet var undermåligt. Men det är gott så länge det är gratis...

Mvh
Maverick
 
Roligt att höra vad folk tycker!
Jag har förvisso släppt det nu och skrattar istället åt det. Det är ju ändå på något vis glädjande att dom fortsätter med en bild som liknar den jag tog med tanke på att den redan använts i över 2år.

Sen vilken som ser ut som en blek kopia är som tur var upp till var och en ;)

Kan ju lägga till som en rolig notis att väggen som är bakom skylten numera inte är orange. Dom stackarna har ju ändå ansträngt sig måste man säga :)

Tack åter igen!

//Dan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.