Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta settet ok?

Produkter
(logga in för att koppla)
Malin86 skrev:
är lite sugen på närbildslinser o funderar på detta settet htps://www.cyberphoto.se/?kundvagn/kundvagn_se.php

kan det va nåt o ha tror ni? har själv ingen aning hur det är med märken o sånt?
Beror på vad Du ska ha det till. Den optiska kvaliten är inte den bästa och kan heller inte bli det med bara en lins. Ska Du använda det som makrotillbehör, så försök hitta bättre kvalitet - dubbla linser i varje lins. Som softningshjälpmedel fungerar dessa.

Vidare läsning

Hade den uppsättningen till min analoga SLR. I kombination med en lågbudget telezoom fick man fram jättehärliga effekter. Om du är ute efter att få skarpa närbilder så håller jag med Lennart, köp en med dubbla linser.
Vad ska du fota?
Kan mellanringar vara ett alternativ?

Robert: mellanringar är inget jag tittat på eftersom min budget inte är så stor ;)
jag har egentligen inget specifikt, vill mest fota närbilder av allt möjligt. blommor, växter, föremål, produkter o så.

Lennart: så dessa ger en softad känsla "istället för" skarpa? helst vill jag ju ha skarpa.. vart kan man hitta såna med dubbla linser som du pratade om?

Har Du tur och får fatt i ett bra set, så finns det en liten chans att det finns en "klar" yta i mitten på linserna, där det blir skarpt, men den mesta ytan kommer att vara softad.

Jag är bara tvärsäker på en enda - Hoya 10+ - den har två lager, i övrigt vet jag att det finns, men inte vilka. Jag hittar inte någon information när jag letar lite snabbt på nätet.

Edit: Lärde mig precis att det finns högkvalitativa försättslinser, tillverkade för Canons räkning, med två akromatiska glas. Finns ett till salu på annonmarknaden just nu. Dyrt - men sannolikt bra i paritet med priset.

Senast ändrad:
Vad är det för fel på ett förstorningsglas från BILTEMA för 25 kr?
Håll det framför objektivet, du får makrobilder.
Men framför allt har du chans att lära dig hur det ser ut om det inte är bästa optiska kvalitet.
Lärdom är annars dyr.
I vissa fall får man bra bilder i andra ser man vad dom, (experterna) talar om när dom inte tycker att det ger bra kvalitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar