Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta sensorfläckar eller något annat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Andreas. Som redan skrivits i tråden så kan det vara värt att försöka göra rent sensorn själv. Om du inte lyckas med det eller inte vill så kan jag rekommendera Canon RCC Service i Mölndal. Leta reda på en mailadress till dem eller ring så får du en uppfattning om pris och leveranstid.

tack för alla svar.
Var nyss iväg till min lokala fotoaffär (som knappt är en fotoaffär längre) och han hade aldrig hört tals om att det kunde komma olja eller fett på sensorn. Att det i så fall måste bero på att det är för mycket olja i kameran.

han kunde kolla sa han men jag tackade nej då han inte verkade ha någon som helst koll på det.

angående att fälla upp spegeln så har jag ett sådant läge på kameran om man går in i menyn. Jag antar att det räcker så man slipper göra det manuellt.

Ingemar. Tack för tipset. Jag ska kolla upp och se vad dom tar.

Men man kanske skulle köpa ett bra kit annars. Jag antar att ett sådant räcker till mer än en rengöring?

Någon som har tips på ett bra tips? Gärna i en butik i sverige då jag inte orkar importera :)

Använd den inbyggda funktionen för att fälla upp spegeln/öppna slutaren för rengöring av sensorn. Att behöva hålla avtryckaren nedtryckt är som att be om att tappa den och göra sallad av alltihop. Visst kan man hålla på med trådutlösare eller dylikt, men varför i hela fridens namn skulle man göra det? Helt onödigt när det finns en särskilt funktion för ändamålet. Jag har inte hört talas om någon modern kamera där det saknas, men det kan förstås finnas.

Trådutlösare har jag inte sagt något om. Beskrev bara hur jag själv går tillväga för att rengöra sensorn, och än har jag inte tappat kameran. Men lycka till med modernare metoder :)

Hej Andreas. Jag tycker du ska rengöra den själv. Jag köpte en flaska med Isopropylalkohol på Apoteket i Årjäng som kostade ca 60 kr. Sån sprit använder bla John Hallmen; känd makrofotograf, och det var i hans blogg som jag fick tipset. Ska du skicka in kameran kostar det ca 1200 så du kommer undan med lite pengar där. Sen kan du köpa en typ av spatlar som är anpassade för rengörning av din kamerasensor och sätta igång. Se bara till att du har tillgång till frisk luft för det är inte så bra att andas in. Det vet jag nu :)

Per Brunzell Årjängs Fotoklubb

ok. Men alla röda pricar du ser på första bilden har ju jag ritat dit själv för att markera var fläckarna finns. Det är inte dom du menar? :)

Jaha, och på det sättet lurade du mig. Rött kan ju indikera heta pixlar. När jag ser på ditt större utsnitt så får jag det till skit på sensorn. Troligtvis inte partiklar som sitter så löst att de går att blåsa bort.

Verkar vara något mer klibbigt, exempelvis olja som andra föreslagit. Så rengöring är ju verkligen befogad.

Mvh//Lennart

Det är oljefläckar, hände mig för ett tag sedan då min Visibledust pensel fick kladd på sig,
antagligen för att jag själv rengjorde för långt ut från sensorn.
3st swabs senare med ett par droppar smear away på varje swab så var allt borta.
Så gjorde jag.

Hej Andreas. Jag tycker du ska rengöra den själv. Jag köpte en flaska med Isopropylalkohol på Apoteket i Årjäng som kostade ca 60 kr. Sån sprit använder bla John Hallmen; känd makrofotograf, och det var i hans blogg som jag fick tipset. Ska du skicka in kameran kostar det ca 1200 så du kommer undan med lite pengar där. Sen kan du köpa en typ av spatlar som är anpassade för rengörning av din kamerasensor och sätta igång. Se bara till att du har tillgång till frisk luft för det är inte så bra att andas in. Det vet jag nu :)

Tack för tipset. Var kan man köpa sådanna spatlar?

Årjäng ja. Själv bor jag i töcksfors :) Visste knappt att det fanns en fotoklubb i årjäng :) Var håller ni till?

/andreas

Inte i långa loppet för min del i alla fall men så jobbar jag också en hel del med sportfotograferande och byte av objektiv t.ex i en halvsunkig äldre sporthall eller under en bilsporttävling med dammiga banor är det samma som sensorrengöring med jämna mellanrum. Men en bra blåsbälg är ingen dåligt köp heller.

//R

Vi har att pratat förut jag och du, det var därför som jag nämde Årjäng. Vi håller till på Kyrkerud och har bildredigering och på Biblioteket. Det är svårt med hyror när man måste betala marknadsmässiga priser. Spatlarna kan köpas på Cyberphoto el Scandinavian Foto

Med vänlig hälsning/ Per Brunzell

Vi har att pratat förut jag och du, det var därför som jag nämde Årjäng. Vi håller till på Kyrkerud och har bildredigering och på Biblioteket. Det är svårt med hyror när man måste betala marknadsmässiga priser. Spatlarna kan köpas på Cyberphoto el Scandinavian Foto

Med vänlig hälsning/ Per Brunzell

ja nu när du säger det så tror jag vi har haft kontakt via mail :)

Använd inte snikvarianten med Isopropylalkohol. Om man tittar med en sensorlupp ser man att den lämnar som en dimmig film efter sig på sensorn.

Snikvarianten är 60 kr för en flaska som lär räcka till att göra ren sensorn i 20 år.

Eclipse som ger ett mycket bättre resultat, kostar dryga 100 kr och räckte för mig i 5 år för att göra rent 2 kameror regelbundet. NU inne på min andra lilla flaska sedan 2005.

Att kunna göra ren sensorn hör till normalt underhåll.

Skaffa en flaska Eclipse och svabbar från Visible dust. Eclipse är svårslaget och Visbile dusts svabbar luddar inte. När det gäller svabbar finns det alternativ som säkert är bra.
Köp inte dessa man själv skall lägga på en duk. "Been there done that" och det blir inte bra.

Det bör ingå i alla fotografers kit på semesterresan. Inte kul att komma tillbaka från ett par veckors fotande och behöva klona bort prickar i varenda bild.

En bild upp mot blå himmel med bl 22 ibland och man ser direkt om sensorn behöver en tvätt.
Visble dusts Sensor brush är också bra men dyr. Den tar dock bort damm bättre än att bara blåsa.

Nu när vintern kommer så är det extra viktigt att inte ha en dammig sensor.
När kameran ligger inomhus acklimatiserar den sig till den temperatur och luftfuktighet som finns i rummet.

När vi sedan tar ut kameran kommer den långsamt kylas ner till utomhustemperaturen. Det innebär att luften i spegelhuset till sist når daggtemperaturen och fukten börjar fällas ut som kondens.

Denna kondens kommer att bildas runt dammpartiklarna. Så kallade kondenskärnor.
När det väl skett och fuktfläckar bildats runt dampartiklarna kan man glömma att få bort det med något annat än en våtsvabbning.

Så lär er att göra ren sensorn själv.
Det är 3 steg man bör behärska beroende på vilken smuts det rör sig om.

Personligen kör jag bara steg 2 och 3.
Steg 1 tar dammskaken i kameran hand om.

1. Försök blåsa bort det med t.ex. en Rocket blower.

2. Försök få bort det med en statisk pensel typ Visible Dust Sensor brush. Det går coskå använda en kostnärspensel som man laddar genom att blåsa ren luft genom den så den blir statisk.

3. Eclipse och svab

Kom ihåg att det ofta finns silikonolja på ramen runt glaset framför sensorn. Första gången man gör rent med borste händer det mänga att man drar ut denna olja på glaset framför sensorn.
Det enda sättet att få bort det är att använda typ Eclipse och svab. Passa då också på att göra ren ramen kring sensorn så händer det inte nästa gång.

Även med modern dammskak behöver sensorn få lite ömhet ibland. Själv gör jag ren sensorn ungefär varje kvartal. Ibland räcker Sensor brush ibland måste det till en svajning.

Är man i torra och dammiga förhållanden kan det behövas ett par gånger i veckan eller mer.

Kom ihåg att alltid hålla kameran med objektivfattningen nedåt när inget objektiv sitter på.

De som fotograferar på bländare större än 5,6 kommer sällan se hur skitig deras sensor egentligen är.
De som fotar landskap och använder f8-22 kommer upptäcka det desto oftare.

Så lär er svabba och slipp en massa klonande.

Lycka till från städpatrullen.

Tack för mycket bra tips och info Mats. Ska kolla upp produkterna du nämner. Det vore ju väldigt smidigt om man klarade rengöra själv istället.

En liten update. Har fortfarande inte gjort rent kameran. Men har fotat ändå och har märkt att många av fläckarna jag hade har försvunnit helt. Var ute och fotade nyss med f8 . Mycket klarblå himmel med i bilden. sSåg i stort sett inga fläckar alls. Mycket konstigt tycker jag.
Dunstar fettet/oljan av sig själv efter ett tag kanske? Eller beror det på en lite större bländare än vad jag brukar köra med? Påverkar det att jag hade polfilter på nu kanske?

Dunstar fettet/oljan av sig själv efter ett tag kanske? Eller beror det på en lite större bländare än vad jag brukar köra med? Påverkar det att jag hade polfilter på nu kanske?

Visst kan väl en och annan fläck försvinna av sig "själv", speciellt om kameran har automatisk sensorrengöring. Är det fett/olja så skall det dock mycket till att det skall försvinna självmant så jag tror nog din sensor är lika skitig som förut.

Jag tror det är att du använt F8 som gör skillnaden. Jag tror det krävs mindre bländare för att det skall synas.

Polfiltret - där passar jag, har ingen aning om det påverkar.

Tror inte ett polfilter påverkar. Det är snarare bländaren. Ju mindre desto mer syns fläckarna.
Det fungerar ungefär som skuggan.
En molnig men ljus dag kommer ljuset från alla riktningar eftersom ljuset sprids av molnen. Ingen skugga.
En molnfri dag kommer ljuset från en riktning, solen. Kraftig skugga.
Så liten bländare ger direkt ljus mot sensorn. Varje fläck ger en skugga och syns tydligt.
Stor bländare och ljuset kan komma in också från sidorna och skuggan blir inte så tydlig eller syns inte alls.

Nu kan ju kameran kanske klarat av att skaka loss ditt damm om den är försedd med den funktionen eller så kan spegelns rörelse blåst bort det. Har hänt mig många gånger.

Om du däremot hade rätt i att det var vattenfläckar eller olja försvinner det inte av sig själv.
Bländare 8 är inte så liten. Ser du dem inte då kan det bero på att de är små.

Om du vill se hur smutsig din sensor är så fotografera en klarblå eller helt jämngrå himmel. Ställ objektivet på närgränsen. Du vill inte har någon skärpa. Minsta möjliga bländare. 16 eller mindre.
Överexponera cirka 1 steg och dra sedan upp kontrasten i ditt bildredigeringsprogram.
Hittar du inte damm då skall jag äta upp mitt linsskydd.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar