Hej Andreas. Jag tycker du ska rengöra den själv. Jag köpte en flaska med Isopropylalkohol på Apoteket i Årjäng som kostade ca 60 kr. Sån sprit använder bla John Hallmen; känd makrofotograf, och det var i hans blogg som jag fick tipset. Ska du skicka in kameran kostar det ca 1200 så du kommer undan med lite pengar där. Sen kan du köpa en typ av spatlar som är anpassade för rengörning av din kamerasensor och sätta igång. Se bara till att du har tillgång till frisk luft för det är inte så bra att andas in. Det vet jag nu
Per Brunzell Årjängs Fotoklubb
Använd inte snikvarianten med Isopropylalkohol. Om man tittar med en sensorlupp ser man att den lämnar som en dimmig film efter sig på sensorn.
Snikvarianten är 60 kr för en flaska som lär räcka till att göra ren sensorn i 20 år.
Eclipse som ger ett mycket bättre resultat, kostar dryga 100 kr och räckte för mig i 5 år för att göra rent 2 kameror regelbundet. NU inne på min andra lilla flaska sedan 2005.
Att kunna göra ren sensorn hör till normalt underhåll.
Skaffa en flaska Eclipse och svabbar från Visible dust. Eclipse är svårslaget och Visbile dusts svabbar luddar inte. När det gäller svabbar finns det alternativ som säkert är bra.
Köp inte dessa man själv skall lägga på en duk. "Been there done that" och det blir inte bra.
Det bör ingå i alla fotografers kit på semesterresan. Inte kul att komma tillbaka från ett par veckors fotande och behöva klona bort prickar i varenda bild.
En bild upp mot blå himmel med bl 22 ibland och man ser direkt om sensorn behöver en tvätt.
Visble dusts Sensor brush är också bra men dyr. Den tar dock bort damm bättre än att bara blåsa.
Nu när vintern kommer så är det extra viktigt att inte ha en dammig sensor.
När kameran ligger inomhus acklimatiserar den sig till den temperatur och luftfuktighet som finns i rummet.
När vi sedan tar ut kameran kommer den långsamt kylas ner till utomhustemperaturen. Det innebär att luften i spegelhuset till sist når daggtemperaturen och fukten börjar fällas ut som kondens.
Denna kondens kommer att bildas runt dammpartiklarna. Så kallade kondenskärnor.
När det väl skett och fuktfläckar bildats runt dampartiklarna kan man glömma att få bort det med något annat än en våtsvabbning.
Så lär er att göra ren sensorn själv.
Det är 3 steg man bör behärska beroende på vilken smuts det rör sig om.
Personligen kör jag bara steg 2 och 3.
Steg 1 tar dammskaken i kameran hand om.
1. Försök blåsa bort det med t.ex. en Rocket blower.
2. Försök få bort det med en statisk pensel typ Visible Dust Sensor brush. Det går coskå använda en kostnärspensel som man laddar genom att blåsa ren luft genom den så den blir statisk.
3. Eclipse och svab
Kom ihåg att det ofta finns silikonolja på ramen runt glaset framför sensorn. Första gången man gör rent med borste händer det mänga att man drar ut denna olja på glaset framför sensorn.
Det enda sättet att få bort det är att använda typ Eclipse och svab. Passa då också på att göra ren ramen kring sensorn så händer det inte nästa gång.
Även med modern dammskak behöver sensorn få lite ömhet ibland. Själv gör jag ren sensorn ungefär varje kvartal. Ibland räcker Sensor brush ibland måste det till en svajning.
Är man i torra och dammiga förhållanden kan det behövas ett par gånger i veckan eller mer.
Kom ihåg att alltid hålla kameran med objektivfattningen nedåt när inget objektiv sitter på.
De som fotograferar på bländare större än 5,6 kommer sällan se hur skitig deras sensor egentligen är.
De som fotar landskap och använder f8-22 kommer upptäcka det desto oftare.
Så lär er svabba och slipp en massa klonande.
Lycka till från städpatrullen.