Annons

Är detta prisvärt? Beg. Canon 35mm EF...

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kan ju alltid kolla på www.fredmiranda.com. Här finns många användaromdömen och Canon-, Nikon-, Tamron-, Sigma- och Tokina-objektiv. När det gäller "piratobjektiv" så kan även en Pentax- eller Sony-ägare dra nytta även av de recensioner Canon och Nikonanvändare lämnat.

För just detta objektiv se http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=25&sort=7&cat=2&page=2

Verkar väl vara ett optiskt helt OK objektiv om man får tro omdömena och det är mindre och lättare än sin mer ljusstarka och dyrare kusin. Ett reseobjektiv kanske?

Om man ser på Nikons motsvarande objektiv (35/2) så betalade jag 260€ för det begagnat då jag köpte det i Rajala Pro Shop i Åbo. Har sett motsvarande till salu på nätet för priser ner till 210€ också. Nikons motsvarighet är erkänt högklassigt och skarpt, vet inte hurdant rykte canons motsvarighet har, men troligtvis rör det sig om ungefär samma prisklass om det är ungefär lika bra. Är det lika bra så låter inte 2000 kr som nåt överpris. Men kolla lite på andra sidor som blocket och tradera så får du lite mer kött på benen.

brukar väl inte kosta över 1500 kr begagnat de senaste två åren. Men klart, beror väl på om filter och motljusskydd följer med och om det är ett rätt nytt exemplar, denna är en av de få icke-L objektiv där du kan se åldern då den har tillverkningsdatum stämplat i fästet. drygt tretusen får du ge nytt för det med uv och motljusskydd, så tvåtusen är väl okey.

Jag köpte ett nytt för 2.600 kr på Rajala för någon vecka sedan. Denna vecka är jag i Aten och fotograferar och använder uteslutande detta objektiv. Objektivet är perfekt för gatu/resefotografering.

Begagnat bör det inte kosta mer än 1500 kr, annars kan man lika gärna köpa nytt med garanti och avdragbar moms.

Jag köpte även ett likadant 1994 som jag sålde några år senare. Då kostade det lika mycket som idag...

Priset är väl OK, men inte direkt billigt. Speciellt som jag hade kört utan filter och monterat ett annat motljusskydd om kameran har lilla sensorn. Standard är EW-65 II för fullformat, då borde ES-65 III passa bra om man använder objektivet på APS-C.

Pruta! Objektivet kostar bara 2518 nytt hos Misco.

Bilagor

• EW-65 II.jpg
    EW-65 II.jpg
    22.7 KB · Visningar: 266
  • ES-65 III.jpg
    ES-65 III.jpg
    14.4 KB · Visningar: 262
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=142005
Vad säger ni? Är det värt att betala 2000:- för? Jag är sugen på objektivet men har inte riktigt bildat mig någon uppfattning om hur mycket man bör betala för objektivet då jag inte har sett tidigare annonser på objektivet. Vad tycks?

Jag tycker att det verkar rimligt i alla fall.
Visserligen kanske man kan jaga vidare för att komma ned några hundralappar, men är det verkligen värt besväret? Lite prutman kanske finns om du hör med säljaren.

Det jag brukar tänka på att är återköpsgaranti om det visar sig att objektivet inte är i utlovat skick.
En seriös säljare bör ställa upp på det.

MVH J O

En seriös säljare lovar inte att objektivet är i bättre skick än det är. Det är bättre än återköpsgaranti.

Jag äger själv ett sådant där. Jag köpte det nytt till en semesterresa till Barcelona för några år sedan.
Perfekt till gatufoto och som reseobjektiv. Passar bra både på APS-C och FF. Objektivet är lätt, skarpt, god ljusstyrka och en trevlig närgräns på 25 cm. Lite gammal konstruktion, tidigt 90-tal. Med surrig af. som kan störa fotografen, nära öronen. Dock ganska snabb och träffsäker af. Bländaren har bara fem blad.

Själv gav jag under 2500, men mer än 2000, nytt. Men det är några år sedan.
Så 2000 kan man väl ge. Om skicket är riktigt fint. Eller ge ett motbud på några hundra mindre. På så här billig optik blir inte skillnaderna så stora. Tycker den här otiken dyker upp då och då i annonser.
Eller köp ett sprillans nytt. Oinet den för 2623, med frakt och i lager. Misco har den för 2597 med frakt. Dock ingen i lager. Enligt Prisjakt. Fast då får du inget motljusskydd eller filter med.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto