Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta Nikkor-P Auto objektiv filat till Ai?

Produkter
(logga in för att koppla)

mohei

Aktiv medlem
Jag håller på att sälja mina Nikonprylar på Tradera. En uppmärksam Traderamedlem säger att detta objektiv är filat till Ai.

Vilka hus passar objektivet då till? Funkar det på Nikons dslr?
Jag har använt det med F-801 utan problem.

Bilagor

• 105bak400.jpg
    105bak400.jpg
    44.3 KB · Visningar: 362
Ja, det är filat för själva AI-grunkan. Däremot ser det inte ut att vara filat nedtill och då kan det ta i och förstöra den brytare som känner av om objektivet är inställt på minsta bländaren.

Skall man ha den på en digitalare måste man alltså ta fram filen igen. Den filningen kräver dock i motsats till AI-filningen ingen precision utan kan göras på ett ungefär efter syftning.

Objektivet funkade bra på en D2X, med ljusmätning och allt.
Kan det då funka på D70 och andra icke-proffs dslr? Förutom ljusmätningen då.

På en D70 får du ingen ljusmätning alls. Det går inte heller att modifiera ("chippa") för att få ljusmätning eftersom bländarmen inte har ett linjärt förhållande till bländarrörelsen.

Så har man en D70 kan man lika gärna fila ner hela kjolen till samma nivå som bajonetten, det gör ingen skillnad för funktionen.

Men funkar gör det. Jag använder flera AI-filade objektiv på min D100.

Kolla dock som sagt att den lilla strömbrytaren går fritt. På vissa kamera-/objektivkombinationer går det att montera utan filning, på andra kan brytaren gå sönder. Det är lite olika tolerans på dem.

Ok! Tack för svaren. :)

Jag hoppas att objektivet går att sälja. Det funkar liksom inte på min *ist DS.
Numera är jag Pentaxian. :)

105/2.5 är ett klassiskt porträttobjektiv, så det borde inte vara omöjligt att bli av med. Ditt ser ut att vara den sista icke-AI-versionen med den senaste optiska konstruktionen. Förvänta dig dock inte att bli rik, det går att köpa ett AI-filat i butik för 1200 kr.

Jag fick ett bra pris på SecondHand Photo, 700 kr. :)
Jag säljer det lite billigare på Tradera även om jag bara har använt det sisådär 5 ggr sedan köpet i april.

Jag vill inte ha en massa Nikonprylar skräpande hemma. ;-)

objernulf skrev:
Nikonprylar skräpar inte. De jag inte använder har jag i vitrinskåp i finrummet!

Då vet jag vart jag ska skicka det som inte blir sålt. En fjärrutlösare och en 28-80/3.5-5.6 D verkar vara svårsålt.
Om du ändå inte använder det menar jag... :)

Jag kanske kan sälja zoomen som delar till en Lensbaby för Nikon och skicka med en dammsugarslang? :)

Vitrinskåpet!!!!

objernulf skrev:
Nikonprylar skräpar inte. De jag inte använder har jag i vitrinskåp i finrummet!
Helt rätt!! :)

Även om jag nå'n gång tar ut en 105/2,5 (från förstaserien) ur vitrinskåpet, och sätter den på en svart Nikon F för söndagsfotografering, så är vitrinskåpet helt rätt! ;-)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto