desktopmental skrev:
Det korkade med just skolfotografer och liknande är väl att de blandar ihop två saker: kostnaden för att skapa bilden, och kostnaden för att framställa kopior.
Om skolfotografen istället tog betalt för två skilda tjänster skulle ju problemet vara löst.
Blandar de verkligen ihop dem så mycket? Och på vilket sätt föreslår du att man löser problemet genom att strikt särskilja på det?
Du betalar ju idag mer om du köper TVÅ kopior än om du köper EN. Det är ju det hela "tipset" bygger på, köp en och mångfaldiga själv billigare. Enda andra alternativet är att de skulle ta lika mycket betalt oavsett hur många kopior kunden får, men det är ett steg i fel riktning.
Och att skilja på att ta betalt för fotograferingen för sig (utan att få kopior) och sedan för kopiorna är inte görbart av flera skäl. Ingen vill betala för pengar för en fotografering där de inte ens får en kopia. I skolfotofallet så är de dessutom intressant att ta bilder på ALLA. Man vill man ha gruppbilder på alla i klassen. Argumentet "Pelle är inte med på klassbilden för hans föräldrar ville inte ha några bilder" gör inte resten av klassen eller skolan glada. De vill ha med Pelle oavsett om han sedan köpte en kopia eller ej. På de små porträttbilderna skulle de kanske kunna låta bli att avbilda Pelle, men dels innebär det mer administration att i förväg kolla vilka som vill köpa bilder bilder och dels finns då inte möjligheten att ångra sig och köpa småbilder ändå.
(Jag vet inte om du har provat att ta denna typ av bilder. Jag har plåtat liknande typer av porträtt, ca 500 personer på en dag, då gäller det att man har ett flöde och inte krånglar till det med för mycket administration under själva plåtningen.)
Att sedan kostnaderna ligger lite fördelade är ett ganska vanligt knep. Skulle du lägga den stora pengen på fotograferingen och som porträttfotograf bara ta självkostnadspris för kopiorna skulle du visserligen sälja massor av kopior av en plåtning, men risken är att antalet kunder skulle bli färre eftersom det är en hög tröskel för dem att betala själva fotograferingen. Det här är en avvägningsfråga.
Men självklart får var och en prissätta som de vill, kunden har rätt att anlita dem eller ej. Jag förordar ingendera sätt mer än det andra, bara vill peka på att det inte är så enkelt som man kan tro, speciellt inte om man vill livnära sig på detta.