Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta ett bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

feskarn

Aktiv medlem
Jag har hittat en EOS 1D för 6500 NOK.
Den har gått ungefär 80000 exponeringar och är ganska sliten på kanterna och blixtskon.

Är detta ett bra köp?

// Hampus Lundgren

Om det är ett bra köp?
Vad är Norska pengar i svenska då då?

Om du alldrig har fotat med DSLR så ska du nog inte ta hem proffsmodellen 1D än.
jag tror nog du ska satsa mer på gluggar än på kamerahuset.
Jag tänker ställa frågorna tillbaka till dig.
Behöver du 4 mp, 8 bilder/sek tätad kamera mm.
Fundera och tnk igenom vad du egentligen behöver för DIN fotografering!

Mvh Markus Asp

Jag har använt 300D ett tag och har även testat 1Dn vid några tillfällen.
Jag kommer att använda den mycket till fågel och naturfoto.

Okej det förstår jag att du är intresserad av Naturfoto. Enligt mej är du 6 000 norska ca 6 000 svenska i principen.
Du ska nog ha en gedigen kamera för naturfoto och fågelfotografering. Om du ska gå i skogen, använda kameran under väldigt svåra förhållanden, t.e.x i regn, mycket fuktig miljö mm.

Frågan är du hur mycket du vill satsa för din nya kamerautrustning. Har du någon erfarenhet av ojektiv?

Om kameran använts väldigt mycket så kanske det inte är någon hit att köpa den. Den går ca till 200.000 exponeringar.

Är du kopplad till någon bildbyrå och säljer du bilder?

Mvh Markus Asp

1 SEK = 1,16 NOK så 6500 norska blir något över 7500 svenska.

Naturligtvis kommer jag inte köpa värstingobjektiven direkt utan jag kanske köper något lite bättre objektiv om något år.
80000 exp är ju ganska mycket men Canon garanterar ju att den ska klara 150000 och kanske något mer innan det är dags för ett slutarbyte, så det är ju ändå minst 70000 exp kvar.
Än så länge har jag inte sålt några bilder och jag planerar inte att göra det heller, iaf inte i dagsläget.

// Hampus

Okej, det var iaf nästan rätt.
Här kommer lite tips...
Jag gjorde nästan samma misstag när jag skulle välja kamera. Jag tog i för lite, men här är det nog tvärtom.
Eftersom du inte ska satsa på bättre objektiv så tycker jag inte heller att du ska byta kamera. Det jag tycker är bra, är att du istället köper en begagnad EoS 20D eller en 350D.

Den tar bara 3 bilder färre i sekunden, det är väldigt sällan man använder kameran fullt ut!
EoS 1D är en proffskamera. Vilket då anpassar sig till yrkes och frlansfotografer. Är du inte i använding av professionellt kamerahus, prestanda så ta inte risken. Allt hänger på objektiven du köper till din kamera.

Mvh Markus Asp

Jag håller helt med Digi, det är en bra kamera men jag skulle rekommdera att man tar en 10d/20d/35d och några riktigt skarpa objektiv istället.

Men 1d är helt ok, men jag skulle rekommednara en Mark 2 om du vill ha en Proffskamera.

//Sam

garwin skrev:
Jag håller helt med Digi, det är en bra kamera men jag skulle rekommdera att man tar en 10d/20d/35d och några riktigt skarpa objektiv istället.

Men 1d är helt ok, men jag skulle rekommednara en Mark 2 om du vill ha en Proffskamera.

//Sam

Jepp, du kan säga Asp istället.:)
1D är en proffskamera, även om 1D Mk II är bättre.

Mvh Markus Asp

Okej, men hur vill du ha det nu Hampus. Ska du satsa mer på kamerahus eller några bra objektiv?

Mvh Markus Asp

Tack för alla era svar!
Jag ska får fundera en tag till, men kom gärna med fler åsikter, alla svar är välkomna.

Jo gör det!
Det är alltid bäst att planera innan sina köp!
Ska hjälpa dig att fundera...
Om vi säger att du har en budget på 10 000 kr så kan du köpa 2 st av de näst bäta objektven på marknaden. Som 70-200 F/4 l USM. Och kanske ett vidvinkelobjektiv på ca 28-75 mm från Tamron. Kanske det skulle vara något, vad tycker du om det när du får en massa pengar över.

Mvh Markus Asp

Det låter bra, men det är ju en fördel att ha en kamera till objektiven;)
300D:n jag använde fick jag bara låna i några månader så jag äger ingen.
Det andra alternativet är en 350D då jag inte tycker 20D är värd de extra pengarna.
Jag har funderat en del på just 70-200, den verkar ju väldigt prisvärd speciellt nu när canon ger "cash back", fast det gäller ju bara om jag köper en 350D eller 20D

Jo så är det ju. Det finns ju tre st varianter av Canon 70-200.
Ja valet är kanske melllan dessa två kameror, då 20D är lite billigare.
Men ett 350D köp kanske inte hade varit så dumt. 70-200 f/4 L USM är det billigaste och pisvärdaste objektivet på marknaden.
Annars kanske man kunde tänka sig att köpa en begagnad 350D till ett rimligt pris. Och sedan satsa på objektiven ist.

Mvh Markus Asp

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar